A munka után mindenki gyorsan szeretne hazaérni. Az agglomerációban ez megoldható? Igen, több olyan település is van, amely a belvárosból még a délutáni csúcsforgalomban is elérhető fél óra alatt. Ilyen például Solymár, Üröm, Budakalász, Dunakeszi és Budaörs.

Rengeteg statisztika és elemzés készül arról, hogy mennyien ingáznak a környező településekről Budapestre és milyen mértékben nő az agglomeráció. A Geoindex.hu munkatársai annak jártak utána, hogy a délutáni csúcsforgalomban az agglomeráció mely részei érhetők el ténylegesen fél óra alatt. A jogszabályi változások és az új Családi Otthonteremtési Kedvezmény, ismertebb nevén a CSOK miatt sokaknál, főleg a három vagy több gyerekre vágyóknál előtérbe kerül a kérdés, hogy jó-e, érdemes-e most kiköltözni külső kerületbe vagy az agglomerációba. Családi házas térségek, új építési lehetőségek ugyanis az agglomerációban érhető el leginkább.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Nagyobb hely, saját kert, nincs alsó-felső szomszéd, nyomós érv – főleg kisgyerekekkel – , de a gyerekek gyorsan nőnek és ez előbb-utóbb felveti az ingázás kérdését is: iskolaválasztás, különórák, sport, munkahely, szórakozás, orvos és még sorolhatnánk, mi mindenben kell döntést hozni, hogy kint vagy bent, helyben vagy ingázunk. Ha az ingázás mellett döntünk, jön a következő kérdés: tömegközlekedés vagy autó? Három vagy több gyerekkel csak tömegközlekedéssel nagyon nehéz lenne a logisztikát megoldani, pláne, ha mindkét szülő a fővárosban dolgozik és a gyerekek legalább óvodás, de inkább iskolás korúak, ezért cikkünkben is az autós közlekedést vizsgáljuk.

Logisztikai kihívások és az időtényező

Az “anyataxi” problémáját – vagyis amikor anya gyűjti be délután a gyerekeket a suliból és viszi tovább edzésre, különórára – szituációt vettük alapul. Kerestünk pár olyan helyet a fővárosban, amelyek nem belvárosiak, de jelentős csomópontnak tekinthetőek, jelen esetben nagy kórházak, és megnéztük, hogy a munkaidő végén a délutáni csúcsban milyen távolságra van esélye anyának időben hazaérni a napközi (zárás) idő vége előtt.

A kiválasztott helyszínek:

Margit Kórház, Honvéd Kórház, Szent János Kórház, Uzsoki Kórház, Szent Imre Kórház, Szent István Kórház. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy melyek azok a külső kerületek, illetve agglomerációs települések, amelyek több kiindulási pontból is elérhetők 30 percen belül.

Északi agglomeráció elérhetősége

A térképet böngészve megállapíthatjuk, hogy vannak olyan települések, amelyek két kiindulási pontról is elérhetők 30 percen belül, ezek a budai oldalon: Budakeszi, Nagykovácsi, Solymár, Pilisvörösvár, Pilisborosjenő, Üröm és Budakalász, a pesti oldalon pedig: Dunakeszi, Fót, Mogyoród, Csömör, Kistarcsa és Nagytarcsa

Ha az elérhetőséget vizsgáljuk, akkor Solymár, Üröm, Budakalász és Dunakeszi mondhatja el magáról, hogy vannak olyan részei a településnek, melyek Pestről és Budáról is elérhetők fél órán belül akár a délutáni csúcsban is.

Déli agglomeráció elérhetősége

Itt is vannak olyan települések, amelyek két kiindulási pontról is elérhetők 30 percen belül, ezek: a budai oldalon: Budakeszi, Budaörs, Törökbálint és Érd a Csepel-szigeten: Halásztelek és Szigetszentmiklós, a pesti oldalon: Dunaharaszti

A déli agglomerációban Budaörs az a település, amelyik elmondhatja magáról, hogy Pestről és Budáról is elérhető 30 percen belül. Sajátságos helyzetben van a Csepel-sziget, mely szintén elérhető 30 percen belül, de csak a két legközelebb eső vizsgálati ponttól (István és Imre), a távolabbiaktól már nem. 

Az elemzésekből azt állapíthatjuk meg, hogy Európa fővárosaihoz hasonlóan nincs könnyű helyzetben az, aki olyan agglomerációs településen szeretne építkezni, vagy új családi házat vásárolni, ahova még a délutáni csúcsban is haza szeretne érni fél órán belül a főváros több csomóponti helyszínét figyelembe véve.

Az elemzés módszertana

100×100 méteres rácshálót feszítettük Budapest és vonzáskörzetének lakott területeire, és ezekre vizsgáltuk meg, hogy az adott kórházaktól autóval mennyi idő alatt érhetők el. Nem számoltunk parkolóhely keresési és belső területeken a gyaloglási idejével, kizárólag a délután 17 órakor a kifelé forgalom utazási sebességeivel számoltunk. Az elemzésekhez az AntaresNav Kft. által üzemeltetett Egérút navigációs alkalmazásból származó tényleges forgalmi forgalmi (autós elérési) adatokat használtuk fel. Az online térképi megjelenítés a 100×100 méteres rácshálóra aggregált adatok megjelenítésével történt a CartoDB ingyenes tematikus térképkészítő alkalmazás használatával.