Egyre több automata kassza lesz a CBA üzletekben, megújulnak a saját márkás termékek és szép lassan nő az online forgalom. Lázár Vilmos, a vállalat fogathajtó világbajnokból lett elnöke a Portfoliónak adott interjújában elmesélte, hogyan veszik fel a kesztyűt a Lidl, az Aldi vagy a többi diszkontlánc megszorongatása érdekében. Sok újdonsággal találkozhatunk majd az agglomeráció CBA üzleteiben is.

Az elnök elmondta, hogy CBA-ról fontos tudni, hogy franchise rendszerben működünk, főként nagy-és közepes méretű szupermarketjeik vannak, de rengeteg kisebb, kényelmi, családi bolttal is rendelkeznek. Mint mondta: ha a nyugat-európai trendet nézzük, a legnagyobb veszély a diszkontok előretörése, ezt mi is így látjuk. Amerika is ezzel küzd, az online kereskedelem előretörése mellett. A német kereskedelemnek már közel az 50 százalékát viszik el a diszkontok, és hiába szabad az út azon a piacon, látszik, hogy van egy felső határa a diszkontok terjeszkedésének – fogalmazott a lapnak a CBA vezetője.

Erős versenyzők a diszkontláncok

„Be kellett látnunk, hogy az a kereskedelmi nagyságrend nem áll rendelkezésünkre, amivel egy Aldi vagy Lidl rendelkezik, amelyek sok ezer egység forgalmát tudják maguk mögött. A diszkontok kicsit meg is fordították a kereskedelmi folyamatokat: nem beszereznek, hanem gyártatnak, és a vevői igényekre keresnek gyártókat.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

A plázastop jelentősen lassítja a diszkontok előretörését, ez fontos a magyar kereskedőknek, de a hazai termelőknek, gyártóknak is. A diszkontok kínálatában kevesebb a magyar áru, a magyar feldolgozóipari termék, sőt sok esetben kevesebb a magyar alapanyag. A diszkontok nemzetközi beszerzéseken keresztül alakítják ki árukínálatukat, elkészítik a dizájnt, a márkanevet stb., és megpályáztatják, hogy ki az, aki ezt Európában le tudja nekik gyártani. Sajnos a magyar cégek ebben nem túl erősek, meg nem is mindig szándék az, hogy hazai cégeket válasszanak.

Ha a diszkontok tovább erősödhetnek hazánkban, akkor mindez közép és hosszú távon komoly károkat fog okozni a magyar élelmiszer-feldolgozóiparnak, hiszen ezzel az ő nagyságrendjük csökken majd a hazai kereskedelemben. „ – mondta Lázár Vilmos.

CBA saját márkés termékek

„Mi is készítünk saját márkás termékeket, sőt ennek épp most folyik a megújítása. A saját magunk által kitalált brandet, a CBA Pirost jövő év elején vezetjük be, frissítve ezzel a saját márkás termékeink kínálatát.”

Munkaerő

„A diszkontokra jellemző hogy kevesebb szolgáltatást nyújtanak, alacsony választékkal dolgoznak, jól megszervezett a logisztikájuk, és az adott forgalmukra eső munkabérköltségük lényegesen alacsonyabb, mint egy szupermarket kategóriájú üzletnél, ahol a többletszolgáltatások miatt jóval nagyobb számú a munkaerő is.” – mondja a CBA elnöke. A csemegepulthoz és a húspulthoz több dolgozó foglalkoztatása is szükséges, ami többe is kerül. Különösen a jelenlegi munkaerő-piaci környezetben fontos a bérkérdés.

„Mivel a munkabérek folyamatosan emelkednek, a diszkontok versenyelőnye hatványozottan előtérbe kerül. Itt jön a kérdés, hogy mit tudunk tenni? Például egyre nagyobb számban bevezetjük az önkiszolgáló kasszákat és fejlesztjük az informatikai hátteret. A lényeg, hogy úgy tudja felvenni a versenyt a szupermarket a diszkonttal, ha minél több mindent automatizál, a hatékonyságát különböző informatikai lehetőségekkel támogatva erősíti. „

Automata kasszák

„Folyamatos ezeknek a bevezetése, azonban bizonyos boltméret fölött éri meg ezen beruházás. Azokban a boltokban kezdjük a bevezetést, ahol nagy az átmenő forgalom, egyszerre kevesebbet vásárolnak.

Sok kezdeményezés van a világon – az informatika, az automatizálás, a robotika területén -, ami most még víziónak tűnik, de végül az automata boltok is elterjedhetnek. Ezek a folyamatok nagyon fel fognak gyorsulni, amit ma sci-finek gondolunk, évtizedes közelségbe került azzal, hogy ilyen probléma van a munkaerővel.

Online boltok

Majd két évvel ezelőtt jelentősen átalakítottuk, fejlesztettük, a kínálatot megtöbbszöröztük, ekkor indult el az OnlinePríma értéknövelt online szolgáltatásunk. Az biztos, hogy a kereskedelem ezen területén komoly jövőbeni perspektíva van, de jelen pillanatban Magyarországon nem éppen a legjobb hatékonysággal tud működni az online élelmiszer kereskedelem, mivel nincs mögötte komoly kereskedelmi nagyságrend.

Bajban lesznek a nagy szupermarketek

Megváltozott a világ, arra törekednek az emberek, hogy a szabadidejüket minél hasznosabban töltsék el, hogy a családdal elmenjenek kirándulni, sportolni. Nem akarnak sokat foglalkozni a vásárlással és a főzéssel sem, ezért a hatalmas eladóterülettel rendelkező üzletek egyre kevésbé népszerűek.

A diszkont előretörését és a szupermarketek népszerűsödését részben az is okozza, hogy az emberek itt nagyon gyorsan be tudnak vásárolni, nem kell órákat bolyonganiuk. Ez az, ami a hipermarketeknek nagyon káros. Amerikában a nagy boltok kerültek először bajba, itthon sem egyszerű ezen üzletek helyzete” – mondta a Portfoliónak a CBA elnöke.

Kiemelt kép: illusztráció