Annak ellenére, hogy parlament megszavazta: nem lehet bevezetni a dugódíjat, most ismét előkerült a legújabb közlekedésfejlesztési koncepcióban. Ez alapján 2025-ig bevezetnék és első körben 5000 forintba kerülne az éves behajtási matrica. Később a szűken értelmezett belvárosba még drágább lehetne a behajtás.

Kiváló lehetőség az agglomeráció hírportáljánál! Gyere hozzánk hirdetésszervezőnek és vidd el minden hónapban a kimagasló jutalékod! A részletekért kattints ide!

A fenntartható városi mobilitástervezés érdekében a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján a Budapesti Közlekedési Központ elkészíttette a „Budapesti Mobilitási Terv 2030” egyeztetési anyagát és a hozzá tartozó stratégiai környezeti vizsgálatot.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

A Budapesti Mobilitási Terv célja az, hogy a fővárosi közlekedés javítsa Budapest és az agglomeráció versenyképességét, valamint járuljon hozzá a fenntartható, élhető, vonzó és egészséges városi környezet kialakításához – írja a Budapest.hu.

Ez az egyelőre egyeztetésre és véleményezésre bocsátott terv tartalmazza azokat a közlekedési fejlesztési terveket és beruházásokat, amelyekről egyáltalán szó lehet a következő években, méghozzá pontozva, priorizálva és három különböző (szűkös-közepes-gazdag) költségkeretre is kiszámítva. Ebből a listából kiderül a budapestieknek, számíthatnak-e a lakóhelyük környékén bármilyen változásra, és ha igen, milyenre – írja az Index.hu.

Dugódíj

A dugódíj kapcsán még 2015-ben Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatón jelentette be, hogy kétlépcsős javaslatot tettek a kerületek annak bevezetésére. Első lépcsőben lenne egy Budapest-matrica, aminek érvényessége a főváros teljes közigazgatási területére kiterjedne (a megyei matricához hasonlóan). Ennek ára 5000 forint lenne évente. Második lépcsőben lehet egy szűkebben vett 2. belvárosi zóna, külön díjjal. Ennek határát nem tudni, de Tarlós szerint inkább a városmagot védené. A díj összegét még nem határozták meg. A dugódíj bevezetése miatt sokáig azért volt elkötelezett a főváros, mert a 4-es metró megépítésének EU felé vállalt feltétele volt, amiről még Demszky Gábor idejében döntöttek. A főváros azonban örömmel vette, amikor a parlament jogszabályt fogadott el arról, hogy a dugódíjat nem lehet bevezetni. Azóta a dugódíj lekerült a napirendről – írja a portál.

Az alábbi projektekre már nagyjából megvan a pénz és a befejezéshez közelednek:

  • az 1-es villamosvonal meghosszabbítása az Etele térig
  • az elektronikus, időalapú jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése
  • a fogaskerekű vasút (60-as villamos) rekonstrukciója és fejlesztése
  • a 3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciója
  • a Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése
  • MÁV-Start motorvonat-beszerzés, a Budapest–Hatvan-vasútvonal korszerűsítése
  • budapesti trolibusz-járműprojekt
  • a Hungexpo területének közlekedésfejlesztése
  • P+R parkolók építése
  • M2 gyorsforgalmi út
  • a VI. kerületi Podmaniczky utca rekonstru kciója (Bajcsy Zsilinszky út – Teréz körút között)
  • a Pasaréti út komplex szemléletű felújítása
  • a Széchenyi Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró felújítása
  • a Blaha Lujza tér közterületi megújítása, a Széna tér és az Orczy tér felújítása
  • a Hungária krt. – Könyves K. krt. kerékpáros infrastruktúra korszerűsítése
  • az EuroVelo6 és EuroVelo14 nemzetközi kerékpárútvonalak fejlesztése
  • az autómegosztási (carsharing) rendszer szabályozásának megvalósítása
  • a Petőfi híd felújítása

A megvalósításra javasolt rangsorolt projektek I. üteme, azaz a 2021 és 2025 között megvalósítandó beruházások – ebben szerepel a dugódíj.

  • integrált menetrend és menetdíjrendszer kialakítása, a BKK, MÁV, Volán szolgáltatásainak harmonizálása
  • az M1 metróvonal (Millenniumi földalatti vasút) korszerűsítése és meghosszabbítása
  • városi és elővárosi hajók és kiszolgáló létesítmények fejlesztése
  • a 3-as villamosvonal meghosszabbítása a Kassai téren át észak felé és Szegedi úti felüljáró megépítése
  • az M1 metróvonal (Millenniumi földalatti vasút) járműfejlesztése
  • belvárosi áruátrakó pontok kialakítása, környezetbarát „last mile” áruszállítás
  • átfogó city-logisztikai szabályozás megvalósítása
  • a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának megújítása
  • a Nagy Lajos király útja fejlesztése
  • a fővárosi személyforgalmi behajtási díj rendszer bevezetése és kapcsolódó infrastruktúra beruházások
  • a budapesti városi zöldutak fejlesztése és a környéki zöldutakhoz való kapcsolódás fejlesztése
  • a közbringa-rendszer továbbfejlesztése
  • a Szilas-patak menti kerékpáros-infrastruktúra fejlesztése
  • a Külső Bécsi úti villamosvonal meghosszabbítása (Vörösvári út – Aranyvölgy)
  • a 2-es villamos vonal déli meghosszabbítása: 2-es és 24-es villamosok összekötése, valamint a 2-es villamosvonal rekonstrukciója
  • műegyetemi villamosvonal kialakítása a Kopaszi-gát területének közlekedési fejlesztésére
  • a 42-es villamos vonal meghosszabbítása a Gloriett lakótelepig
  • a körvasút menti körút kiépítése II. szakasz (M3 autópálya – Üllői út közötti szakasz)
  • csepeli gerincút (Teller Ede út) kialakítása
  • körvasút menti körút kiépítése III. szakasz (Üllői út – Soroksári út között)
  • a Nagykörút komplex keresztmetszeti felülvizsgálata, gyalogos-kerékpáros lehetőségekkel

A közepes forráskeretre vonatkozó forgatókönyv ezekkel a főbb elemekkel egészül ki:

  • az M2 metróvonal és a H8 gödöllői HÉV összekötése és a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása – gödöllői ág
  • az M3 metróvonal meghosszabbítása Káposztásmegyerig

A teljes forráskeretre vonatkozó forgatókönyv pedig ezekkel:

  • az M4 metróvonal nyugati meghosszabbítása
  • az újpalotai villamosvonal megépítése

Kiemelt kép: illusztráció