A hétvégi budapesti fejlesztések bejelentése kapcsán akár úgy is lehetett érteni, hogy csökkent az Európai Bizottság felőli támogatás a 3-as metró felújítására, de a testülettől kapott megerősítés alapján nem erről van szó – írja a Portfólió.
Az eredetileg meghatározott összeghez képest 35 milliárddal még nőtt is a brüsszeli támogatás összege, így valójában arról van szó, hogy a most 80 milliárd forinttal „megtoldott” támogatás közel felét az Európai Bizottság fizeti. Nyáron még csak 17 milliárdos brüsszeli többletpénzről szóltak a hírek.
A lap úgy tudja, hogy a végső, EU-val kötött támogatási szerződés azt tartalmazza, hogy a 3-as metró teljes felújítási költsége (elszámolható költség) 800,255 millió euró,amelyből a nem elszámolható költségek összege 243,269 millió euró, az elszámolható költségeké pedig 556,986 millió forint.
Mivel az eredeti támogatási szerződés kötése idején alkalmazott technikai árfolyam 310,1 euró/forint volt, így ezzel átszámolva az összeget, kijön a fenti hírügynökségi beszámolóban is szereplő 172 milliárd forinthoz közeli összeg (172,7 milliárd forint).
A szombaton megjelent Magyar Közlöny idevágó kormányhatározatának első melléklete, a 3-as metró felújítási projektjének módosított forrásszerkezetről szóló táblázat egyébként már éppen ezt a 172,7 milliárd forintos összeget takarja.
A táblázatból egyébként az is kiderül, hogy valójában az eredeti uniós támogatási összeg (137,5 milliárd forint) 35,2 milliárddal 172,7 milliárd forintra ugrott, és ehhez még további 44,8 milliárd forinttal növeli a kormány a hazai társfinanszírozás összegét is.
Ebből a kettőből jön tehát össze a 80 milliárdos teljes forrásnövelés. Ezek alapján tehát az Európai Bizottság jelentősen több pénzt ad a hármas metróra. Sőt: a megítélt többlet támogatásnak közel a felét brüsszeli pénzből fizeti majd ki a kormány – írja a gazdasági lap.
Fotó: MTI