Kigurult a szerelőműhelyből az első Dunakeszin készült emeletes KISS vonat. Az Index olvasója kattintotta le a dízelmozdonnyal vontatott szerelvényt. Hamarosan munkába állnak az új szerelvények és mindennapos látvány lesz az agglomeráció vonalain.

Az áramszedők nélküli KISS-t egy dízelmozdony húzta, ekkor készített fotót az Index egyik olvasója – írja a Dunakeszpost.hu. A vasúttársaság a legnagyobb forgalmú elővárosi vonalakon Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalakon állítja forgalomba a KISS vonatokat, 2019-2020-ban.

A z Index cikkében több fotó is található. Ezt a szerelvényt a Dunakeszi Járműjavítóban szerelik össze, miután Fehéroroszországban és Szolnokon elkészülnek a különböző elemei. A MÁV összesen 19-et rendelt, ami kb. 100 milliárdos üzlet a gyártó Stadlernek.

A nagy befogadóképességű, 600 ülőhelyes (595 fix és 5 darab lehajtható ülésű), emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) vonatokkal a MÁV-START új korszakot nyit a személyszállításban. A gyors, 160 km/h engedélyezett sebességű, 95 százalék feletti rendelkezésre állással üzemelő, megbízható járművek kényelmükkel megfelelnek a modern követelményeknek, kiszolgálják a dinamikusan növekvő utasforgalomból, az egyedi szükségletekből eredő igényeket.

A KISS vonatok üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is illeszkednek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.

A kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd.

Már Dunakeszin vannak a legújabb emeletes vonatok, hamarosan utazhatunk is rajtuk

A KISS vonatok sorsa politikai vitát is kavart, mert kiderül, hogy egy kormányhatározatban a járműjavítót vélhetően eladják egy orosz cégnek, amelyik már amúgy is üzleti kapcsolatban van Magyarországgal. A jobbikos Szilágyi György a parlamentben arról érdeklődött, hogy ebben az ügyben “miként érvényesíthető a nemzetstratégiai érdek egy államtól független tulajdonossal szemben.

Vargha Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára azt felelte: a magyar vasútijármű-gyártás eddigi legnagyobb üzletéről van szó, az egyiptomi állami vasúttársaság ugyanis 1300 vasúti kocsi legyártására adott megbízást a dunakeszi cég és az orosz Transmashholding hazai leányvállalata alkotta konzorciumnak.

Dunakeszin ebből több mint 650 járművet gyártanak majd le, és sok munkahelyet biztosítanak ezzel a magyar munkavállalóknak.

Kiemelt kép: Index olvasói fotó