Szinte hetente történik baleset Páty Biatorbágy felöli végén lévő éles, keskeny, nem belátható kanyarban. Az út csúszós, mély árok szegélyezi, védőkorlát csak részben van. A kanyar nem a településhez tartozik, mégis a falu költségvetéséből akarják véglegesen csúszásmentesíteni. Ez több embernél kiverte a biztosítékot és nagy perpatvar lett belőle.

A dél-budai agglomerációban, a Zsámbéki-medence főváros felöli peremén fekvő 8 ezer fős Páty lakosságszáma az agglomeráció legtöbb településéhez hasonlóan folyamatosan nő. Ez a tény és az egyre nagyobb átmenőforgalom miatt jelentősen megnőtt a település közlekedési terhelése.

Szekér helyett autóval

Sok száz évvel ezelőtt a falu alapítói nem gondolhattak arra, hogy a szekérrel és lóháton kiválóan bevehető falu végi éles kanyar az utódoknak komoly problémát fog jelenteni. A keskeny Torbágyi úti kanyaron keresztül halad ugyanis Páty, Telki és Budajenő M1-es felé vezető forgalma.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

„Mennek mint a barom”

Az út burkolata úgynevezett fehéraszfaltos. Ez akár jó hír is lehetne, hiszen a burkolat ezen a szakaszon sima, ezért azonban sok autós tempósan érkezik a kanyarba és csak az utolsó pillanatban érzékeli, hogy nagyon le kell lassítani, pláne, ha szembe is jön egy autó. Hiába a sebességkorlátozó tábla és a sebességet kijelző radar, sokan mégis bátran érkeznek a kanyarba. Egy pátyi facebookos hozzászólás szerint: „Mennek mint a barom”.

Az útszakasz állandó csúszóssága miatt még egy fontos dolgot érdemes tudni. A kanyar közvetlenül a Füzes-patak mellett van. Ez a rész gyakorlatilag a falu legmélyebb része, így sajátos, gyakran párás mikroklíma alakul itt ki. Még nyáron, kiváló útviszonyok mellett is sokszor párás, vagyis síkos az út a kanyar környékén.

Levélhegyeket írtak

A helyi önkormányzat több levelet is írt a Magyar Közút Zrt.-nek. 2016-ban megígérték, hogy legalább szalagkorlátot építenek, de ez a mai napig nem készült el. Ezt követően a helyi polgármester folyamatosan kereste az állami vállalatot, de nem jutott előrébb az ügy.

Fizessen a falu

Pár hónappal ezelőtt az önkormányzat egy magáncégtől árajánlatot kért úgynevezett Living Road csúszásgátló rendszer felhordására. Az árajánlatot továbbküldték az út fenntartójának, ahonnét azt a választ kapta a település, hogy a Magyar Közút Zrt-nek nincs ellenvetése, annak megépítését támogatják, de jelenleg a szükséges forrás nem áll rendelkezésükre. Vagyis ha a falu akarja, fizesse ki a csúszásmentesítést.

Perpatvar

Miután a hír kikerült az egyik pátyi facebookos oldalra, folyamatosak a hozzászólások. Egyesek szerint az autósoknak be kellene tartaniuk a szabályokat, akkor nem lennének a kanyarban balesetek, és nem kellene a falu pénzét erre költeni. Mások szerint is az a probléma, hogy nem a falu feladata a kanyar megcsináltatása, míg megint mások azt mondják, hogy minden emberélet fontos és nem számít ki fizet.

Kapcsolódó cikkek:

Sasfészek-tó: Egy zsebkendőnyi vadon az M1-es autópálya mellett

„Nem kellene folyamatosan károgni”

Az egyik hozzászóló ezt írja: Én azt gondolom, hogy ez egy jó hír! Igaz, hogy a falu költségére, de meg lesz oldva. Nagyon sűrűn történik baleset a nevezett kanyarban. Folyamatos téma, hogy megint és megint baleset történt. Az önkormányzatban megvan a szándék arra, hogy az utat biztonságosabbá tegye. Már kitették a 30-as táblát, azóta baleset sem volt ott. Emberek! Lehet örülni. Addig, amíg nem készül el, pedig továbbra is óvatosan a kanyarban.  Nem kellene folyamatosan károgni, mindenben a hibát keresni, hátsó szándékokat, „zsebredolgozást” feltételezni. Egyszerűen csak örülni annak, hogy a több éve húzódó problémára a közeljövőben megoldás nyílik.

Nem volt gond a kanyarral

Egy másik helyi ezt írja: Érdekes, idáig, nem volt azzal a kanyarral semmi gond. Mostanság csak, amikor autó sebességét fitogtatva, mennek mint a barom. Azért költsön az önkormányzat mert egy-két jó képességű nem tudja felmérni, hogy mennyivel tudja bevenni a kanyart.

Lehet szitkozódni

Egy hölgy ezt fűzte hozzá: Ennyi erővel, egy sebesség mérőt is felehetne szerelni, hogy a sok idiótát figyelmeztesse, hogy lassítson. Egyszerűen nevetséges, hogy nem saját magukat hibáztatják az emberek, hanem mindig várnak valami plusz megoldást. Ami ha nem jön létre, lehet szitkozódni.

Nem a község feladata

Volt aki ezt írta: Az a baj, hogy ezeknek az utaknak a kezelése nem a község feladata. Ez a felmarás is több millió forint lesz, ha a falu átvállalja a költségét, kivitelezését, mert nagy kegyesen megengedte végre a Magyar Közút Nonprofit Zrt., holott az ő feladatuk lenne.

Agglomerációs látlelet

A vitába bekapcsolódtak bringások is, akik azért fúrják az új burkolatot, mert szerintük azon megcsúszik majd a bicikli kereke, mások az új fenntartóját, megint mások az önkormányzatot vagy éppen az autósokat szidják. Sok ilyen kanyar van az agglomerációban. A pályi eset igazi agglomerációs látlelet a hárításról, a megoldáskeresésről és a megoldás vitatásáról.

BudaPestkörnyéke.hu információ – Fotók: Helyszíni felvételek/BudaPestkörnyéke.hu