Szerda este Rákospalota-Újpest állomás vágányfelújítási munkálatai közben éles, II. világháborús bombát találtak.

A hatóság tájékoztatása szerint a robbanó szerkezetet előreláthatóan csütörtökön hatástalanítják, amely akár három órát is igénybe vehet. Napközben emiatt várhatóan le kell majd zárni Rákospalota-Újpest állomást a vonat- és utasforgalom elől, a vonatközlekedést jelentősen korlátozni kell a Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Veresegyház–Vác vonalon.

A pontos részleteket a tűzszerészeti szolgálat és a rendőrség határozza meg, a vasúttársaság pedig az ismeretek birtokában kidolgozza a vonatforgalmi korlátozásokat, az utasok elszállítását. Amint a pontos intézkedési terv elkészül a vasúttársaság azonnal közli az utasokkal a hírt.

Áprilisban a Bozsik Stadion építésén találtak bombát, akkor kiürítették a stadion környékét a lakók és ott tartózkodók biztonsága érdekében. Ahogy azt korábban itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon is megírtuk: második világháborús bombákat emelntek ki és hatástalanítanak a Duna budafoki szakaszánál is. Akkor kiürítették a 6-os főutat a Savoya Park és a budafoki lehajtó között, valamint több utca egy-egy nagyobb szakaszát. Változott a közösségi közlekedés is az érintett területen.

Sok áldozata volt a légitámadásoknak

Szinte minden hónapban előkerül valahol a fővárosban vagy az agglomerációban egy régi robbanótest. Az Origo korábbi írása szerint a 15. amerikai légi hadsereg 1944. április 3-i budapesti szőnyegbombázásával vette kezdetét az a Magyarország elleni, pusztító légi offenzíva, amely a háború viszontagságaitól addig megkímélt hátországot először szembesítette a háború borzalmaival. A vasúti hálózat, az olaj, valamint a hadiipari üzemek megsemmisítését célzó bombázó hadjárat 1944 júliusában érte el a legintenzívebb szakaszát. Ennek nagy része bizony a fővárost és az agglomerációt érte.

Az április 3-i első, Budapest ellen nagy erőkkel végrehajtott amerikai légitámadás 1073 civil halálos áldozatot követelt. Magyarország április 3. után a szövetséges bombázóerők rendszeres támadásainak színterévé vált, a háború visszavonhatatlanul megérkezett az ország területére. A kiteljesedő bombázóoffenzíva 1944 júliusában érte el a csúcspontját. A második világháború legnagyobb hazai bombatámadása 1944. július 2-án érte Magyarországot a legerősebb szövetséges légitámadás. 

Az első lehulló bombák 10 óra 10 perckor borították lángba a csepeli szabad kikötő közelében fekvő Shell és Steaua olajfinomítók tartályait. A hatalmasra hízó koromfekete füstfelleg miatt a második hullámban érkező bombázók már nem is látták a célpontot; bombáikat becslés alapján oldották ki.

A pontatlan célzás miatt a bombaszőnyeg egy része Soroksár, Pesterzsébet, illetve Nagytétény házaira esett. A több hullámban berepülő amerikai gépek Ferencváros rendező pályaudvarát, valamint a Keleti és a Nyugati pályaudvart is támadták, súlyos károkat okozva a VI. és VII. kerület, valamint Újlipótváros háztömbjeiben. Félrecélzott bombák hullottak a híres Duna-parti szállodasorra is.

Kiemelt kép: A felújítás helyszínén készült fotó – Forrás: MÁV