100 éve nem készült olyan közlekedésfejlesztési program Budapest és az agglomeráció számára mint most – mondta Vitézy Dávid közlekedési szakértő az Echo Tv Jó reggelt! című napindító műsorában. A Budapesti Közlekedési Központ korábbi vezérigazgatója azt is elmagyarázta miért lesz jó a Nyugati és a Keleti pályaudvar közt megépülő nagy vasúti alagút az agglomerációban élőknek.

Budapestről az elmúlt 30 évben több mint félmillió ember költözött ki a zöldet keresve az elővárosokba és az agglomerációba, felvállalva azt, hogy ezzel kicsit többet kell közlekedniük. A tömegközlekedési hálózat ezt nem követte le.

Budapest határain belül tíz emberből hét tömegközlekedik, az agglomerációban ez az arány fordított. Ez okozza a dugókat a városban, hiszen nagyon sok autó jön be, hogy megkeresse a célját.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

100 éve nem volt ilyen

Az a fejlesztési csomag, amelyről a kormány most döntött, és amelyhez hasonlóan komplex közlekedésfejlesztési csomag 100 éve nem volt Budapesten, ezt a problémát kívánja megoldani.

Ma ha kimegyünk mondjuk a Déli pályaudvarra, nagyrészt új motorvonatokat látunk. Ezek mind 2010 után érkeztek, mert addig gyakorlatilag semmilyen elővárosi vonatközlekedés-fejlesztés nem történt.

Az elmúlt fél évben óriási munka ment végbe. Létrejött egy új, Budapestért és az agglomerációért felelős államtitkárság Fürjes Balázzsal az élen, ahol régóta nem látott komplexitású vasútfejlesztési stratégia készült. Ennek az eredménye az a sok projekt, amely megjelent a sajtóban – mondta Vitézy Dávid.

Ezek megvalósításával a szélrózsa minden irányából az agglomeráció felöl érkező utasok átszállás nélkül be tudnak jutni a belvárosba, egy átszállással el tudnak jutni szinte a város bármelyik másik pontjára, mondjuk a munkahelyükre, mindezt negyedórás sűrűséggel közlekedő járatokkal tehetik meg. Ennek a projektnek a megvalósítása bő egy évtized lesz, de legalább van világos terv arra, hogy jutunk el idáig.

A nagy vasúti alagút Budapest alatt

A jövő a kötöttpályás közlekedésé. Azok a technológiai határok, amelyek elválasztják a metrót, a vasutat és a HÉV-et, teljesen érdektelenek az utasok számára ezzel együtt idejétmúltak is lettek.

A jelenlegi nagy belvárosi pályaudvarok a gőzmozdonyok korában jöttek létre. Azért ekkorák és ilyenek, mert ott szenet pakoltak, mert a mozdonynak körül kellett járnia a vonatot, hogy a másik irányba indulhasson, vagy mert egykor még teherforgalmat is kiszolgáltak ezek az épületek. A mai korszerű vonatoknak már nem kellene álldogálniuk egy ilyen pályaudvaron.

Amikor a nagy pályaudvarok már felépültek, 100 évvel ezelőtt a budapesti agglomerációban, ismert újság volt a Budapest Környéke című lap. Ennek a nagy múltú kiadványnak a modern verzióját, a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportált már sok százezren olvassák.

A Budapest alatti nagy vasúti alagút terv arról szól, hogy mondjuk a Vác felöl érkező vonatok bemenjenek a Nyugati pályaudvar előtt – mondjuk valahol a Városligetnél egy alagútba – megálljanak a nyugatinál, de már a föld alatt, átszeljék a Duna alatt a budapesti belvárost, majd megérkezzenek a Széll Kálmán tét térségébe, Buda legfontosabb csomópontjába. Innét irány a Déli pályaudvar, ahol szintén még a föld alatt áll meg, majd folytassa az útját a XXII. kerület, Nagytétény, Érd, Székesfehérvár felé – magyarázta Vitézy Dávid.

Ma a váci vonalon azért lassúak a vonatok, mert nem tud elegendő vonat bejönni, a Nyugati pályaudvar nem bírja kapacitással. Ez a gond megoldódna, hiszen könnyen tovább lehetne utazni Buda irányába és a vonatoknak sem kellene a Nyugatiban ácsorogniuk. Akik déli irányból jönnek, azoknak nem kellene a déliben leszállniuk, ők is könnyen bejuthatnának a belvárosba, vagy akár tovább; Angyalföldre, Zúglóba.

A Duna alatti vasúti összeköttetés megteremtése transzeurópai érdek, ezért a közlekedési szakértő szerint könnyen lehetne uniós forrásokat találni a megépítéséhez.

A teljes beszélgetést alább lehet megnézni.

 Kiemelt kép: Echo Tv