Site icon BudaPestkörnyéke.hu

Jelentősen csökkentené a sebességhatárt a főpolgármester Budapest útjain

Megszűntetné a 70-es sebességhatárt a gyorsutakon a fővárosban Karácsony Gergely, a jövőben ezeken a szakaszokon is 50-nel lehetne közlekedni. A nem fűutakon is szigorítanának, ott egységesen 30 km/óra lenne a megengedett legnagyobb sebesség. Ha a főpolgármester elfogadja szerdán az előterjesztést, akkor 2021-től a gyalogosok, kerékpárosok sokkal biztonságosabban közlekedhetnének, az autósoknak viszont a döntés sok bosszúságot okozna.

A fővárosi közgyűlés április 29-én tárgyalná azt az előterjesztést, ami javaslatot tesz egy fővárosi közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv, intézkedéscsomag kidolgozására. A koronavírus-járvány miatt fennálló veszélyhelyzetre figyelemmel viszont a főpolgármester nem hívja össze a közgyűlés rendes áprilisi ülését, hanem maga dönt az előterjesztésekről, miután egyeztetett a képviselőcsoportok vezetőivel – írja az index.hu.

Az egyik előterjesztésben új közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási elképzelések szerepelnek. A tervezetben az áll, hogy a megnövekedett autóforgalom, a közlekedésből fakadó légszennyezés, a zöldfelületek csökkenése a modern nagyvárosok egyik legnagyobb problémája, ezért Budapesten kidolgoznának egy olyan közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervet, ami a mobilitási szokások befolyásával megoldást nyújtana ezekre a problémákra.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Az intézkedési csomag kidolgozása, illetve a szükséges kerületi, szakmai és lakossági egyeztetések nagyjából 4-6 hónapot igényelnek, így a terv 2020 őszére készülhet el teljesen. Ez alapján az érdemi intézkedésekre 2021-től nyílik lehetőség, áll az anyagban.

A komplex közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv céljai:

  1. a közúti közlekedés biztonságosabbá tétele – a halálos kimenetelű és súlyos sérülést okozó balesetek csökkentése; 
  2. a közlekedésből fakadó légszennyezés mértékének csökkentése; 
  3. a város élhetőségének, a közterületek életminőségének növelése; 
  4. a fenntartható közlekedési formák, a gyaloglás, kerékpározás és közösségi közlekedés segítése.

Az előterjesztés szerint a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervben javasolják az egyedi utcakijelölések helyett a teljes városra érvényes, csökkentett sebességű zónák kijelölésének megvizsgálását. A fő-, és gyűjtőút-hálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében általánosan az 50 km/óra, a mellékúthálózat esetében a 30 km/óra, a lakópihenő övezetekben 20 km/óra maximális sebesség alkalmazásával csökkenthető a közúti balesetek gyakorisága és kimenetelük súlyossága. 

Ezért a javaslat szerint meg kell vizsgálni a lakott területen belül, egyes útszakaszokon jelenleg megengedett 70 kilométer/órás sebességhatár 50 kilométer/órára csökkentését.

Javasolt a lakott területen belül lévő fő- és tömegközlekedési utakon a sebességet egységesen 50 km/órára csökkenteni, még a különszintű csomópontokkal rendelkező szakaszokon is, mivel az emelt sebességű szakaszok fokozott területi elválasztó hatást, balesetveszélyt, zaj- és levegőszennyezést jelentenek – áll az előterjesztésben.

A fő- és tömegközlekedési útvonalon kívüli utakat is érinti az előterjesztés, a lakott területen belüli szakaszokon egységesen bevezetnék a TEMPO30 és a lakó-pihenőövezeti szabályokat.

A javaslat azt is kifejti, hogy a belvárosba tartó közúti forgalom lehetőségeinek szűkítésével (általános forgalom- és sebességcsökkentés, a parkolásszabályozás) egyidejűleg szükséges a belvárosba vezető nagy sugárutak keresztmetszetének átalakítása, a felesleges, túlméretezett közúti kapacitások csökkentése, a közösségi közlekedés előnyben részesítésével (buszsávok kialakítása), a gyalogos közlekedés feltételeinek javításával és a megosztott mobilitási megoldások („shared mobility”) támogatásával. A gépjárműforgalomtól visszavett felületek használhatóak zöldfelületek, fasorok, kerékpáros-infrastruktúra és szélesebb gyalogosfelületek létesítésére.

Kiemelt kép: illusztráció

Exit mobile version