Az Orbán-kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva 99 évre magánkézbe adná Budapest főpályaudvarainak ingatlanhasznosítását. A MÁV közlése szerint az épületek fejlesztéséhez járulnának hozzá a külső források, Vitézy Dávid szerint a pályázati kiírásban erre semmi garancia nincs, a ’90-es éveket idézi ez az általa rablóprivatizációnak nevezett megoldás. Szerinte Lázár János és emberei lényegében lenyúlják a közvagyont.
Magánkézbe adnák a pályaudvarokat
Amint arról a BudaPestkörnyeke.hu is beszámolt, nemrég nyilvánosságra került dokumentumokból derül ki, hogy az Orbán-kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva 99 évre magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását. Soproni Tamás terézvárosi polgármester szombaton jelentette be, hogy magánkézbe vándoroltatnák a Nyugati pályaudvar környéki vasúti területeket, ám a felhívások alapján, sok vidéki állomás mellett, a Déli, a Keleti és a Kelenföldi Pályaudvar is érintett a január végén záruló pályázatokban. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Rablóprivatizációs modell?
A kiírás szerint a MÁV Zrt. célja a fejlesztési területeken a 21. század elvárásainak megfelelő színvonalú ingatlanfejlesztések megvalósítása, a vasúttársaság azt írta, további egyeztetések várhatók a koncepciók véglegesítésére. Ugyanakkor Vitézy Dávid fővárosi képviselő szerint ez tipikusan az 1990-es évek eleji rablóprivatizációs modellje.
Nem kér garanciát
Vitézy Dávid szerint a MÁV 99 évig ingyen adná a teljes Déli, Nyugati, Keleti és Kelenföldi pályaudvarok ingatlanhasznosítását magáncégeknek. Ezért nem fizetnek ellenértéket és nincsenek elvárt garanciák. A kiírásokban nem szerepel semmilyen városfejlesztési vagy vasútfejlesztési előírás.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Nem a felújítás a cél
„Ha valóban a felújítás lett volna a cél, nem lenne szükség arra, hogy a pályaudvarok közvetlen környezetét, 15-30 hektáros területeket, a magáncégek kezelésébe adják” – írja a Fidesz volt főpolgármester-jelöltje. A pályázat szerint az állomásépületek állami tulajdonban maradnak, a kezelésüket pedig a nyertes magáncégek vállalják, amelyek 2025-től 2124-ig kapnak erre jogosultságot.
Nyugati pályaudvar
A Nyugati pályaudvar teljes történeti csarnokát, a pályaudvar teljes vasútüzemi területét, a Podmaniczky utca menti beépítetlen sávot (a korábbi kormányzati negyed telkeit) a Dózsa György útig. Vitézy szerint ezzel semmibe veszik a korábbi nemzetközi tervpályázaton ide készült, világszínvonalú város-, vasút- és közparkfejlesztési tervek eredményeit.
Keleti és Déli pályaudvar
A Keleti pályaudvar teljes történelmi csarnokát és Kerepesi útig tartó területét, beleértve a Vágány utca melletti kocsijavító műhely területét is. A Déli pályaudvar teljes területét és a Mészáros utca menti területeket, minden vasútüzemi területet a Hegyalja út és a Krisztina körút között.
Kelenföldi pályaudvar
A Kelenföldi pályaudvar teljes területét, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, szavai szerint rendkívül értékes fejlesztési területeket. „Ezek akár iroda-, akár lakásépítésre, de akár egy új budai központi kórház számára is alkalmasak lehetnének” – írta bejegyzésében Vitézy Dávid.
Afrikában is meglepődnének
A képviselő szerint, ha mindez valóban megvalósul, a projektvállalatokkal kellene egyeztetnie a MÁV-nak, ha változtatna például a vágányok elrendezésén, a vasútállomás utasforgalmi terein, vagy átépítené a vasútvonalat. “Még Afrikában vagy Latin-Amerikában is meglepetést szülne egy ilyen mértékig egyoldalú, az államot, a vasutat és az utasokat 99 évre magánérdekeknek kiszolgáló tender”. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Kiemelt kép: Keleti pályaudvar – Fotó: BPK