Döntött a Kormány, a péntek este megjelent határozat szerint a Budapest–Lajosmizse vasútvonal fejlesztését kiterjeszti a Lajosmizse–Kecskemét szakaszra is, így a teljes vonalat villamosítani lehet, akadálymentesek lehetnek az állomások és a megállók, illetve mindenhol megújulhat a pálya.
Most ez a legrosszabb vonal
A lajosmizsei vonal a Budapestre bejövő 11 elővárosi szakasz közül jelenleg a legrosszabb állapotú, egyetlen dízelvontatású, éppen ezért messze a lehetőségek alatt teljesít. A fővároshoz közeli jelentősebb települések Gyál, Ócsa, Inárcs, Dabas munkavállalóinak, iskolásainak jelentős része Budapestre ingázik, de Dabastól délre már Kecskemét vonzása is egyre jelentősebb. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Sokan használnák
A megyeszékhely közvetlen környékén, közigazgatási területén – a Kecskeméti Közlekedési Központ kezdeményezésre – tavaly december óta már sűrűbben járnak a vonatok, ez a változás a korszerűtlen járműpark, az utasvonzónak nem mondható megállók ellenére sikeresnek bizonyult. A vonalszakaszt 2009. december 13-án az akkori kormányzat bezárta, 2010 nyarán indult újra a vasúti közlekedés és Kecskemét javaslatára 2020 végétől járnak sűrűbben a vonatok.
Lajosmizsénél vége az agglomerációnak
Noha hivatalosan Lajosmizsénél véget ér a budapesti elővárosi vasúti zóna, hiba lenne a vasútvonalat nem egységként, egyben kezelni, hiba lenne, ha a fejlesztésből kimaradna a Lajosmizse–Kecskemét szakasz. A BFK ezért a tervezési közbeszerzést eleve úgy írta ki, hogy a külső szakasz fejlesztésének megtervezése opciósan része a közbeszerzésnek. „Most, hogy a Kormány biztosítja a 740 millió forintot a 25 kilométeres szakasz fejlesztésének előkészítésére, tervezésére is, nincs más dolgunk, mint lehívni majd ezt az opciót.” – írja a Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója a közösségi-oldalán.
A lajosmizsei vonal térképen
Utazási igény
A Lajosmizse–Kecskemét szakasz fejlesztését számos tényező indokolja: Kecskemét vonzóhatása igen erős a közvetlen környékén, de jelentős távolabb is. A vonal középső szakaszán így mindkét irányba, tehát Budapest és Kecskemét felé is számottevő az utazási igény.
Dízel üzem
Pusztán műszaki értelemben is kedvezőtlen lenne, ha a Lajosmizse–Kecskemét szakasz kimaradna a villamosításból, túl azon, hogy járműgazdálkodási szempontból is előnytelen lenne a szigetszerű dízel üzem megtartása.
Tartalékvonal
A villamosított, felújított, a jelenleginél terhelhetőbb lajosmizsei vonal bizonyos szempontból a Budapest–Cegléd–Kecskemét (100a, illetve 140 jelű) fővonal tartalékvonala, alternatívája lehet. Esetileg a teherfuvarozás és a személyforgalom esetében egyaránt számításba lehet majd venni.
Félórás járatsűrűség
A rekonstrukció után a tervek szerint lesznek olyan vonatok, amelyek Budapesttől Kecskemétig végigmennek majd a vonalon. Lajosmizse és Kecskemét között összességében félórás járatsűrűség elérése lehet a reális cél. Hasonló a terv Lajosmizsétől Budapest felé a zónahatárig, amely Gyál vagy Ócsa térségében lehet.
Dupla vágányok
A középső szakaszról a zónázó vonatok a zónahatártól már megállókat kihagyva, gyorsan közlekednek majd a főváros belseje felé. A legbelső szakaszon, a zónahatártól befelé irányonként és óránként már négy vonat állna meg a megállókban. Ehhez a járatsűrűséghez az kell, hogy a belső szakaszon második vágány épüljön mindenhová, ahol ez nem járna a városszerkezet aránytalan megzavarásával.
120 km/h
A menetrendhez szükséges mértékben a zónahatártól kifelé is létesülnek rövidebb kétvágányú szakaszok. Budapest és Lajosmizse között is akadálymentes és fedett peron készül minden megállóban és állomáson. Ahol arra igények mutatkoznak, autóparkolók, kerékpártárolók épülnek. Ezen a szakaszon a környezet adottságaitól függően 80–120 kilométer per órás haladási sebesség a tervezett. A teljes lajosmizse vonal előkészítése 2022 végéig tart, a beruházás kivitelezéséről és annak ütemezéséről ekkor születhet majd újabb kormánydöntés. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép forrása: MÁV