Profi kommunikációs szakértővel elemeztük az agglomeráció facebookozó polgármestereit. Perlaky-Papp József, pr-stratéga, a Budapesti Metropolitan Egyetem docense segített nekünk megtalálni a választ arra a kérdésre, hogy van-e összefüggés egy település sikere és a polgármester temperamentuma között.

A polgármesterek kommunikációjából is kiderül, hogy ahány városvezető, annyi stílus. A kérdés ezek után jogosan vetődik fel az emberekben, hogy van-e összefüggés egy polgármester temperamentuma és a település sikeressége között. A Budapesti Metropolitan Egyetem docense, Perlaky-Papp József erre a kérdésünkre azt válaszolta, hogy a politikus szerep ma már önálló szakmaiként, hivatásként értelmezhető. Méghozzá az egyik legösszetettebb képességeket kívánja meg. Vannak személyiségjegyek, amelyek elősegíthetik a politikus sikerét.

Sikeres és sikertelen polgármester

Egy közvetlen karakter, aki könnyen teremt kapcsolatot, jó kedélyű és szívesen elbeszélget bárkivel ideális kistelepülési polgármester lehet. Nagy településnél azonban már fontos a médiaképesség, a kamera előtti magabiztosság, a megjelenés, a jó stílus, a kapcsolat az országos politikával. Egy introvertált, nehezen barátkozó, depresszív karakter nem lehet alkalmas hosszútávon egy közösség vezetésére.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

A BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportál cikkeit havonta már 300 ezer alkalommal olvassák el! Vállalkozóknak, cégeknek készült ajánlataink itt érhetők el!

A profi facebookos polgármester

Az agglomeráció legnépesebb városa Érd. A polgármester, T. Mészáros András nagyon aktív a Facebookon, naponta több fotót és videót is megoszt a közösségi oldalán. Nem tudjuk, hogy személyesen kezeli-e az oldalát vagy kommunikációs csapata van, de az biztos, hogy professzionális benyomást kelt, ráadásul a like számok alapján a 70 ezer fős város lakosságának akár 10 százalékát is azonnal elérheti a Facebbok segítségével.

Az érdi polgármester bográcsozás közben fotózkodik. Forrás: Facebook/T.Mészáros András

Kérdésünkre, miszerint fontos-e, hogy egy város vezetője a Facebookon is reprezentálja magát a Budapesti Metropolitan Egyetem docense azt válaszolta: „Az a fontos, hogy sikeres legyen egy polgármester és elnyerje, megtartsa a választói bizalmat. Ha ehhez hozzásegíti a közösségi média, akkor jó döntés lehet annak használata.”

Hozzátette: Ma már sokféle funkció összehangolására adnak lehetőséget a közösségi felületek. Kisebb videókat tölthetünk fel, eseményeket szervezhetünk, a polgármesteri munkát dokumentálhatjuk, élő beszélgetéseket indíthatunk, szavazásokat bonyolíthatunk le. Vezetői habitus és helyi kultúra kérdése ki milyen eszközöket használ.

Ügyesen használják és akik elkerülik

Az észak-pesti agglomeráció nagyvárosának, Dunakeszinek a vezetője Dióssi Csaba is aktív facebookos életet él. 6300 követőjével a közösségi oldal egyik legnépszerűbb politikusa. Ő is naponta posztol képeket, videókat a városról. Szintén nagyon aktív a Facebookon a gyömrői, vagy a gyáli polgármester – hogy csak néhányat emeljünk ki. Egy polgármester kommunikációs aktivitása fontos a helyieknek? Kell-e egy település vezetőjének ma Facebookot használni – kérdeztük a pr-stratégától.

Perlaky-Papp József elmondta, hogy a Facebook jó felületet kínál az információk átadására, egyfajta településnapló készítésére, de a helyi közösség szervezésére is alkalmas felület lehet, azonban sikeres lehet ez nélkül is egy polgármester, ha más felületeket is használ a választói elérésére. Van arra is példa, hogy a kommunikációra más bejáratott csatornái vannak egy vezetőnek. Minél kisebb egy település annál kisebb a csábítása a közösségi felületeteknek. De ha már “mindenki” fenn van a Facebookon, akkor adja magát a felület – mondta a pr-stratéga.

Valóságshow a Facebookon

A felmérésünk szerint a Facebookon az agglomeráció talán legaktívabb polgármestere Gémesi György. A gödöllői városvezető profilja már-már egy online valóságshowhoz hasonlít. Élő bejelentkezések, videók és napi több poszt tarkítja az oldalát, láthatóan sok időt tölt kommunikációval.

Gödöllő polgármestere akár jelmezt is felvesz. Forrás: Facebook/Gémesi György

Ezzel kapcsolatban az egyetemi docens, pr-stratéga elmondta, hogy  Gémesi Gyögy rá van utalva ezekre a felületekre, hiszen nem csak polgármester, hanem saját mozgalommal is rendelkezik. Nehezebben juthat médiafelülethez, szerveznie kell a támogatókat. A mozgalma sok szempontból “one man show”-nak tűnhet, így a túlmozgás ennek szól. Mindemellett a kormánypárt oldaláról úgy érezheti, hogy bármikor nagy kihívás elé állíthatják, így “előre menekülhet” az aktivitásával. Egy volt országosan ismert politikusnál kevésnek tűnik a 4300 fős követőtábor. Általánosságban azonban beszédes, hogy egy polgármester milyen gyakran tesz fel tartalmat és arra mennyi reakciót kap, mennyire alakul ki beszélgetés a téma körül. Az mutatja az ott élők aktivitását – mondja a kommunikációs szakértő.

Csendesebb polgármesterek

Érdekes, hogy míg Dunakeszi polgármestere szinte pörög a Facebookon, addig a szomszédos Göd vezetője alig hallat magáról valamit a közösségi oldalán. Ugyan ez mondható el a dél-csepeli agglomeráció meghatározó településéről, Szigetszentmiklósról is. Miről árulkodik ez a pr-stratéga szemével? Nem fontos nekik a település, a lakók tájékoztatása, vagy csak más mentalitású vezetők ők?

Perlaky-Papp József, egyetemi docens, pr-stratéga interjút ad az Echo Tv-nek. Forrás: EchoTv

Sokféle vezetői karakter van, nem érdemes egyedüli siker attribútumként tekinteni a közösségi aktivitásra – válaszolta kérdésünkre Perlaky-Papp József. „Egyenként kell megvizsgálni a településeket, megnézni milyen számú a lakosság, milyen a polgármester helyzete, van- e erős ellenzéke, milyen kapcsolattartási formákat használ a választói felé. Ne feledjük el a polgármester korát és személyiségét, milyen kapcsolattartási mód illik hozzá, melyikkel tud a leghitelesebb lenni. Nem érdemes ebből a Facebookot kiemelni, még akkor sem, ha számos indok szólhat az alkalmazása mellett. Azt viszont fontosnak tartom, ha van felületünk azt kezeljük, használjuk. Kampányszerűen, rendszertelenül használt közösségi felület nem segít” – mondta a profi kommunikációs szakember.

Az innovátor

Gyál – az innovatív kertváros. A település szlogenjének a polgármester Pápai Mihály is megpróbál megfelelni ugyanis minden hónapban élő videós fogadóórát tart. Bárki kérdezhet tőle, ő pedig válaszol. Ez lenne a jövő? Ilyen egy innovatív polgármester – kérdeztük a pr-stratégát.

Babázik a gyáli polgármester. Forrás: Facebook/Pápai Mihály

A Budapesti Metropolitan Egyetem docense elmondta: „Kétségtelen, hogy a technológiai fejlődés és a digitalizáció eszközöket ad a polgármesterek kezébe. Ott lapul mindenki zsebében a saját médiája, hiszen fotózni tud, filmet tud rögzíteni, azt egyszerűen szerkesztheti, feliratozhatja és eléri velük a legfontosabb közösségi felületeke is. A technológia hozzáférhetősége önmagában kineveli azt a felhasználói réteget, aki majd beszedi ennek a hasznát, előnyeit”  – válaszolta az egyetemi docens.

Perlaky-Papp József hozzátette: „Innovatívnak gondolom azt, aki ezeket értő módon az elsők között használja. Az említett esetben azt tartanám igazán innovatívnak, ha itt adna majd visszajelzést a panaszok, felvetések kezelésére is, beszámolna róla mit végzett a témában. Ha az oldalán keresztül az intézményvezetők is elérhetőkké válhatnak, hiszen a hétköznapi problémák sokszor nem polgármesteri szinten jelennek meg. Ehhez persze testületi támogatás szükséges. Mindenesetre azt kell mondjam, a személyes jelenlétet, a „hátbaveregetést”, a „hogy vagy” kérdéseket, a kocsmapultnál a fröccsivást csak részben válthatja ki. A  Facebook nem stratégiai fegyver, nem is egyedüli eszköze a sikernek csak egy lehetőség, ami bővítheti a polgármesterek közvetlen kapcsolattartási lehetőségét.” – tette hozzá a Budapesti Metropolitan Egyetem docense, pr-stratéga.