Site icon BudaPestkörnyéke.hu

„Átment rajtunk a hajó és beszippantott a Duna” – sokkoló részleteket meséltek a Hableány koreai túlélői

Budapest, 2019. június 9. Virágok és mécsesek a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál 2019. június 9-én. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Azóta további tizenhárom áldozat, köztük a Hableány matrózának holttestét találták meg és azonosították. MTI/Máthé Zoltán

A Hableány dél-koreai túlélői részletesen beszámoltak a rendőrségi kihallgatáson arról, hogy mi történt. Volt aki azt érezte, hogy egy pillanat alatt belefordítja őket a szállodahajó a folyóba a víz pedig szívja be őket. A kihallgatást többször meg kellett szakítani a túlélők lelkiállapota miatt. Sajtóhírek szerint a Viking Sigyn szállodahajó radarján némák voltak a vészjelzők, ugyanis kikapcsolták őket.

Sokkoló részletek derülnek ki a Dunán elsüllyedt városnéző hajó, a Hableány túlélőinek vallomásaiból. A katasztrófában elhunyt magyar hajóskapitány családját képviselő ügyvéd a napokban kapta meg a kihallgatások jegyzőkönyveit, amit szerinte végigolvasni is „horrorisztikus” volt – írja az Index.

Gulyás Krisztián azt mondta a portálnak, hogy az iratok szerint a kihallgatásokat sokszor félbe is kellett szakítani, a túlélőket annyira megviselték a rendőrök kérdései.

Volt olyan tanú, aki arról beszélt, hogy az ütközés előtt a Viking Sigyn utasaival még a szemkontaktusa is megvolt. Ezután két nagy lökést éreztek, de a második már teljesen befordította a kishajót a vízbe  – mondta az ügyvéd.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

A beszámolók szerint volt, aki ezután már csak azt érezte, hogy a Hableány iszonyatos erővel szívja le a víz alá, és amikor végre sikerült felküzdenie magát, mindenütt elmerülő és felbukkanó fejeket látott.

Nem csak az utasok érzékelhették, hogy a szállodahajó túlságosan közel halad mellettük. Az elsődleges szakvélemény szerint 21 óra 4 perckor a Viking radarján feltűnt a Hableány hívókódja, vagyis a szállodahajó kapitányának biztosan látnia kellett az előtte haladó városnéző hajót.

Márpedig ha látta, jeleznie is kellett volna neki, hogy meg akarja előzni. Az előzést viszont csak akkor kezdhette volna meg, ha a Hableány kapitányától visszajelzést kapott – magyarázta az elhunyt matróz családját képviselő Magyar György Ügyvédi Iroda munkatársa, Balogh Szabolcs.

A Viking kormányállása hangot is rögzített, ez alapján a szállodahajó kapitánya észre sem vette, hogy maga alá gyűrte a Hableányt. Az ukrán kapitánynak csak később szólt valaki, hogy „elütött egy hajót″, az ütközés után ő mégsem állt meg.

A Blikk arról írt, hogy a Viking Sigyn szállodahajó radarján némák voltak a vészjelzők, ugyanis kikapcsolták őket.

A Viking 46 fős személyzetét és 184 utast hallgattak ki tanúként a tragédia után. Köztük azt az amerikai házaspárt is, akik videón örökítették meg a Viking fedélzetének orrából az ütközést.

Ezt a felvételt adta át a hatóság szakértői vizsgálatra. Az eredmény szerint a videón nem látható, hogy a Viking az ütközést megelőzően lassítana, azaz nem vett tudomást a Hableány jelenlétéről. A szakértő kimondja, hogy a felvétel alapján a Viking vezetőjének látnia kellett a sétahajót, amikor az még előtte volt – mondta a Blikknek az ügyvéd, aki azt sem érti, hogy a Viking radarjához tartozó közelriasztás jelzőhangja miért volt kikapcsolva.

Ez a vészjelző nem volt élesítve, pedig a sötétben, esőben, a különösen nagy hajóforgalomban indokolt lett volna a használata. A vészjelző, ahogyan egy kormányos matróz jelenléte is, talán megelőzhette volna a tömegszerencsétlenséget.

Kiemelt kép: MTI Fotó

Exit mobile version