Vitézy Dávid, az Orbán-kormány korábbi közlekedésért felelős államtitkára a közösségi oldalán teljesen téves közlekedéspolitikai priorírásokkal vádolja volt főnökét. Szerinte Orbán Viktor lényegében nem akar pénzt adni az egyre rosszabb állapotban lévő magyar vasútvonalak és a MÁV fejlesztésére.
Ostorozza az Orbán-kormányt
A korábbi közlekedésért felelős államtitkár, Vitézy Dávid egyre gyakrabban ostorozza az Orbán-kormány közlekedéspolitikáját akkor, amikor rendszeresen nekimegy Lázár János, jelenlegi közlekedési miniszternek. Vitézy a minap így fogalmazott a közösségi oldalán:
Szankciós infláció
“Miközben a vasút fejlesztésére Lázár János szerint “szankciós infláció” miatt nincs pénz, és ezért állított le minden magyar vasútfejlesztést és járműbeszerzést, a Kormány ma esti határozataiban két projektre összesen 579 milliárd forintot biztosított Lázár János tárcájának közútfejlesztésre: 389,3 milliárd forintot egy új Duna-hídra Mohácsnál, 189,7 milliárd forintot az M49-es gyorsforgalmi út Ököritófülpös és a román határ közötti szakaszának kiépítésére” – írja Vitézy Dávid. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Értelmetlen vidéki pénzszórás?
A volt közlekedési államtitkár szerint ebből az 579 milliárd forintból a teljes mozdonycsere, az összes elavult InterCity-kocsi cseréje kijönne, és még maradna bőven pályafelújításra is. Vitézy szerint sajátos közlekedéspolitikai prioritásokat mutat, hogy a közlekedési tárca a 131 ezer fős Újbuda helyett a 311 fős Újmohácsot találta meg hazánk újabb 2×2 sávos átkelőjének helyszínéül. A mohácsi Duna-híd várható forgalma az átadáskor napi 2-3 ezer jármű lesz, míg ugyanez a “vas”, ugyenezen Duna-folyó felett Budapesten elhelyezve 80-120 ezer ember átkelését oldaná meg – állítja Vitézi.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Kétséges értelmű beruházások
Az Orbán-kormány volt közlekedéspolitikusa szerint van bőven pénz a magyar költségvetésben közlekedésfejlesztésre. “Csak kétséges értelmű gyorsforgalmi utakra és autópályákra költjük továbbra is. az elsőtől az utolsó forintig. A MÁV és a magyar vasúti hálózat tehát nem pénzhiány miatt rohad le, hanem teljesen téves közlekedéspolitikai prioritások nyomán. És persze tudom: kell költeni a közúthálózatra is. De azért az M49 Ököritófülpös utáni szakasza nélkül még meglenne ez az ország egy ideig – biztos tovább, mint működő Keleti pályaudvar vagy mozdonyok és InterCity-flotta nélkül.” – írja Vitézy Dávid a közösségi oldalán.
Összedől a MÁV
Vitézy és a kormány közlekedéspolitikáját képviselő miniszter, Lázár János között szinte állandósult az adok-kapok. Vitézy szerint szemünk előtt dől össze a MÁV, ennek pedig Lázár János és az Orbán-kormány elhibázott közlekedéspolitikája az oka.
Vasútellenesség
“Nem szankciós inflációval állunk szemben tehát valójában, hanem mostanra már a szakminiszter által nyíltan vállalt vasútellenességgel. Ezen kellene végre változtatni a magyar közlekedéspolitikában. Újabb 500 milliárdos autópálya-álmok és a vasúttal szemben a közút előtérbe helyezése ugyanis a 21. század derekán, a klímaválság fényében teljes közlekedéspolitikai tévutat jelentenek. Főleg, hogy gyorsforgalmi úthálózat terén gyakorlatilag utolértük Ausztriát az elmúlt másfél évtizedben, vasúton pedig csak egyre jobban lemaradunk” – állítja Vitézy Dávid.
Látványosan romlik a MÁV állapota
A MÁV minden eddiginél rosszabb késési statisztikái és az utasok által is mindennap tapasztalható minőségi zuhanórepülés Vitézy szerint együttesen mutatja: a helyzet nem csak rossz, mint régóta, hanem kifejezetten és látványosan romlik a MÁV-nál.
Az Orbán-kormány miniszterének hibás döntései
Vitézy nemrég tételesen felsorolta, hogy az Orbán-kormány közlekedési minisztere mit rontott el. Szerinte valóságos vétek volt, hogy Lázár leállította az összes kiemelt fontosságú vasúti nagyberuházást. Az is baj, hogy visszavonta az összes vasúti járműbeszerzést, és helyette egy új sem indult el. Vitézy szerint Lázár szétverte a vasútfejlesztés teljes hazai intézményrendszerét, megszűnt a NIF és a BFK is, a szakemberek túlnyomó többségét vagy kirúgta vagy maguktól távoztak.
Vidékbarátság: bezárt vidéki vasútvonalak
A budapesti projektek leállítása kapcsán hangoztatott vidékbarát közlekedéspolitika odáig tartott, hogy az Orbán-kormány közlekedési minisztere bezárt tíz vidéki regionális vasútvonalat. Vitézy szerint Lázár kaotikus szervezeti átalakításba kezdett, mely a Volánbusz és a HÉV minden szervezeti önállóságát megszünteti, hogy aztán a MÁV legrosszabb szervezeti és bürokratikus gyakorlatait terjessze ki ezekre a cégekre is.
Nem! Soha!
Lázár János 2022 őszén vette át építési miniszterként a budapesti beruházások fölötti irányítást és kapott egy táblázatot az összes fővárosi beruházás leállításának kockázatairól. “Ezt Lázár összefirkálta, biztos, ami biztos, minden oldalon szignózta, és a kézírásos rájegyzéseivel gyakorlatilag mindent leállított. A táblázatot a sajtó megszerezte és közzétette, “NEM!, SOHA!” feliratokról azóta is emlékezetes.” – írja Vitézy, aki szerint a legutóbbi, a Keleti pályaudvarnál történt vonatkisiklásnak is Lázár János az oka, mert azt a fejlesztési tervet is visszavonta, amely a baleset helyszínét is magában foglalta. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Kiemelt kép: Vitézy Dávid, a háttérben Orbán Viktor és Lázár János. A fotó Adobe IA mesterséges intelligencia felhasználásával készült