Minden évben visszatérő vita, hogy a BKK – Budapesti Közlekedési Központ a Budapest-bérlet bevételeiből mennyi pénzt ad át az állami szolgáltatóknak azért, hogy a budapesti utasok a bérleteikkel az állami fenntartású HÉV-eket, kék és sárga Volánbuszokat és a MÁV Start vonatait is használhatják a fővároson belül, illetve ennek a vitának a másik fele, hogy a BKK mennyit von le ebből az összegből saját utastájékoztatási, jegyellenőrzési, értékesítési tevékenységének költségei miatt.
Zárkózzon be Karácsony és Lázár
“Azt javaslom, Lázár János és Karácsony Gergely zárkózzanak be egy szobába és ne jöjjenek ki addig, míg tárgyalásos úton le nem zárják ezt a méltatlan ügyet és meg nem állapodnak arról, ki mennyit vállal a vitás 2 milliárd forintból. Azt ugyanis senki nem gondolhatja komolyan, hogy a Budapest-bérletet a fővárosi utasok majd engedik megszüntetni és két bérletet fognak vásárolni kétszer annyiért külön a villamosokra és a metróra, egy másikat meg külön a hévekre, a vonatokra és a Volánbusz elővárosi járataira 2024-től.” – írja Vitézy Dávid, volt közlekedési államtitkár a közösségi oldalán. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Addig kell tárgyalni, amíg nincs megállapodás
Mint fogalmazott: Tavaly is asztalra került ez a vita, akkor, 2022 szeptemberében még közlekedési államtitkárként dolgoztam és az én feladatom volt a tárgyalások vezetése kormányzati oldalról. Elsőre nyilván a MÁV és a BKK is többet kért, nagyobb részesedést akart, mint ami reális volt, ezért aztán addig kell tárgyalni, amíg nincs megállapodás. Sikerrel jártunk, több hét tárgyalás után megállapodtunk Karácsony Gergely főpolgármesterrel és a BKK-val, így aztán 2023-ban a Budapest-bérlet zavartalanul tudott tovább működni.
Utasok riogatása
Vitézy szerint most is erre lenne szükség, a budapesti utasok riogatása és a vidékiek főváros ellen való hergelése helyett. “Azonban nem ezt látjuk: Lázár János közlekedési miniszter a hódmezővásárhelyi rádióban arról értékezik, hogy “nem fair, hogy a vidéki adófizetők támogatják a budapestiek tömegközlekedését” (ami ismerve a budapesti gazdaság hozzájárulását a költségvetéshez és a GDP-hez, teljesen komolyan vehetetlen állítás), Karácsony Gergely főpolgármester pedig dühös Facebook-posztokban válaszol neki. Miközben valójában az asztalhoz kellene ülniük és tárgyalás útján kellene megállapodni a számokról, sőt, kellett volna már hónapokkal ezelőtt.”
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
2 milliárdos kérdés
Csak hogy értsük: a vita a fővárosi közösségi közlekedési büdzsé kb. 1%-ról, 2 milliárd forintról szól. Éppen ezért Vitézy felháborítónak tartja, hogy tárgyalás és megoldás helyett mindkét politikai oldal a konfliktust élezi, az utasokat riogatja, hogy ezáltal el tudja játszani: ő most aztán megvédi a vidéki vagy a budapesti embereket a másikkal szemben.
Egységes bérlet Budapesten és környékén
“A Budapest-bérletet mai formájában 2011-ben hoztuk létre, a BKK akkori vezérigazgatójaként rengeteg tárgyalás, számítás, egyezkedés után tudtunk megállapodni az állammal és elsőként az országban megoldani, hogy egy városban az alapárú bérlet is minden vonatra és Volánbuszra is jó legyen. Amióta a hévek és a kék Volán-járatok is állami fenntartásba kerültek, a Budapest-bérlet léte még fontosabb, sőt, szó szerint nélkülözhetetlen.” – szögezi le Vitézy Dávid.
Budapest ellenes miniszter
A volt közlekedési államtitkár elképzelhetetlennek tartja, hogy a Budapest-bérlet megszüntetéséről szóló hírek valóra váljanak. Szerinte ez a budapestiek részéről olyan ellenállásba ütközne, amit még Lázár János nyíltan Budapest ellenes és a vidéki szavazókat a fővárosiak ellen uszító politikája sem bírna ki. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: HÉV-végállomás Szentendrén – Fotó: BPK