Site icon BudaPestkörnyéke.hu

Elkezdődhet a Nyugati téri felüljáró bontása, közben új villamosvonal épül a belvárosban

Kiírták a pályázatot a pesti fonódó villamoshálózat 2. ütemének tervezésére. Nemsokára villamosvonal lesz a Bajcsy Zsilinszky úton a Deák tértől a Nyugatiig, majd onnét a Lehel térig. Az új villamosvonal mellett biztonságos kerékpáros sáv és új zöldfelületek is épülnek. Ezzel egyidőben elkezdődhet az ikonikus Nyugati téri felüljáró bontása és az aluljáró felújítása is. 

Villamosvonal építése miatt bontják le a felüljárót

43 évvel ezelőtt, 1981. novemberében boldogan adták át a Nyugati téri felüljárót, most lebontják. Megváltozott a város, megváltoztak az emberek, rájöttek a budapestiek, hogy a Deák tér és a Nyugati, valamint a Lehel tér között nagyon hiányzik egy felszíni kötöttpályás közlekedési eszköz. Metró ide vagy oda, szükség van villamosra. Ha megépül, ezt nevezik majd 2. számú pesti fonódónak, hiszen a Szabadság hídon és a Bartók Béla úton keresztül meglesz Dél-Buda és Észak-Pest összekötése a felszínen.
A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

2,2 km-es új villamosvonal

A pesti fonódó villamoshálózat tervezésének célja, hogy a jelenleg rendkívül széttagolt pesti villamoshálózatot egységes rendszerbe foglalja és lehetővé tegye minél többféle hálózat kialakítását. Ennek érdekében az észak-déli tengelyen biztosítanak majd átjárható villamoshálózatot. Hamarosan a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között új villamospálya épülhet mintegy 2,2 kilométer hosszban, a szükséges kapcsolódó villamos- és trolibusz-infrastruktúrával, amely lehetővé teszi, hogy az itt végállomásozó járatok összekötésével átlós, közvetlen kapcsolatot biztosító járatcsalád jöjjön létre Dél-Buda és Észak-pest térsége között.

Megújul a Nyugati tér

A villamos építéséhez kapcsolódóan a Nyugati téren a felüljáró elbontásra kerül, így az ezzel kapcsolatos bontási munkák megtervezése is feladat. A beruházás során az érintett közterületek megújítása, zöldítése is feladat, törekedve a nagyvárosias, urbanisztikailag esztétikus, fenntartható kialakításra. A projekt tervezése során biztonságos, összefüggő kerékpáros infrastruktúrát szükséges kialakítani, továbbá a zöldfelületek arányát is növelni kell, ahol a közművek elhelyezkedése megengedi.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Állítólag nem lesz nagyobb dugó

Azt ígérik, hogy a Nyugati tér áteresztőkapacitása nem csökkenne, a jelenlegi felüljárón áthaladó forgalom szintben keresztezné a Nagykörutat, a nagy befogadóképességű villamosoknak köszönhetően jóval többen érhetnek majd célba gyorsan és kényelmesen, mint most. A terület új kialakítása emellett túlmutatna jelenlegi szerepén, és a Nyugati tér nemcsak mint kereszteződés, hanem egy létező és funkcionáló városi köztérként is szerepelhetne a budapestiek életében.  

Lassan 40 éve nem nyúltak a térhez

A Nyugati tér legutóbb 1977-1984 között esett át jelentős átalakuláson. Ezzel párhuzamosan elkezdődött Budapest második szövetkezeti áruházának, a Skála Metrónak építése, ami nyolc éven át tartott, és 1984. április 24-én fejeződött be. A felüljáró építése 1980-ban startolt. Mindez a 3-as Metró nyugati téri megállójának építéséhez kapcsolódik, ami 1981. november 30-án készült el. A felüljáró szabadszereléses eljárással készült. Az elemeket helyre szállítva ragasztóval rögzítették és acélsodronnyal húzták feszesre. A kétszer egysávos, 420 méter hosszú felüljárót 1981. november 10-én adták át a forgalomnak.

Felszámolták azt, amit most visszaépítenek

Az M3-as metró belvárosi szakaszának építésekor a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci úton futó villamos vágányokat felszámolták, az ott közlekedő villamosok végállomását északon a Lehel téren, délen pedig a Deák Ferenc téren jelölték ki. Így azok, akik például Újpest vagy Angyalföld a metrótól távolabbi területei felől szeretnék elérni a belvárost, átszállásra kényszerülnek. Sőt, ha például útjukat Dél-Buda felé folytatnák, akkor többször is meg kell tenniük ezt. 

Ez a pesti fonódó 2. üteme, a szaggatott vonallal jelölt szakaszon épül ismét villamospálya

Forrás: BKK

Nem szeretnek átszállni a budapestiek

A BKK-nak a közelmúltban készíttetett ügyfél-elégedettségi felmérései azt mutatják, hogy az átszállási kényszer jelentősen befolyásolja a közösségi közlekedési eszközök népszerűségét, hiszen az utasok számára az átszállások – az időveszteség mellett – megterhelő kényelmetlenséget is jelentenek. A Bajcsy-Zsilinszky úti és a Váci úti vágányok visszaépítésével átszállásmentes kapcsolat jöhet létre a főváros egymástól távol eső területei között. Továbbá az Angyalföld irányából villamossal érkezők közvetlenül elérnék a Nagykörutat, az ott közlekedő villamosokat és további közösségi közlekedési eszközöket is.  

Az egész környék megújulhat

Nemcsak vágányok épülhetnek a projektnek köszönhetően, hanem az érintett közterületek is új külsőt kaphatnak a jövőben. Újjáéledhetnek a városközpontba bevezető sugárutak, ismét élettel telhetnek meg a centrum felé vezető emblematikus tengelyek. A projektben nemcsak a leendő villamosvágányok műszaki kialakítását tervezik meg, hanem azok környezete, valamint az útpálya is megújulhat, emellett a projekt kivitelezése során a jelenleg már meglévő szakaszokon is megújulhat az infrastruktúra: többek között akadálymentesíthetik és felújíthatják a megállókat is.

Három év múlva utazhatunk rajta

A pesti fonódó villamoshálózat 2. ütemének tervezésére, építési engedélyezési és kivitelezési terveinek elkészítésre, valamint az engedélyezési eljárások lefolytatására, minden szükséges engedély megszerzésére keresik most a jelentkezőket. A BKK Budapesti Közlekedési Központ pályázata szerint a nyertesnek részletes megvalósíthatósági tanulmány és költség-haszon elemzés elkészítése, környezetvédelmi hatástanulmány, valamint kivitelezési tenderdokumentáció leszállítása is a feladata. Ha minden jól megy, három év múlva már utazhatunk is az új villamosvonalon, át a felüljáró nélküli Nyugati téren. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

Kiemelt kép: Nyugati tér a felüljáróval – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu

Exit mobile version