Titokban kipróbálta a sóskúti akkufeldolgozót az Andrada és ömleni kezdett a fekete por. Bár hivatalos próbaüzemről szó sem lehetett a szlovén cég sóskúti akkuhulladék-hasznosító üzemében, a telephelyen már tavaly nyáron bekapcsolták teszt jelleggel a nagy nehézségek árán összeszerelt gépsort.
Ömlött a fekete por
A tesztüzem eredménye totálisan eltért attól, mint amit a szlovén cég a kezdettől ígér: a zárt és tiszta rendszer helyett ömlött a grafitot tartalmazó por az üzem gépeiből. A sötétszürke por mindent beborított: a munkások bőrét, ruháját, annyira, hogy az eredetileg világos cipőt is átszínezte vastagon állt a gépeken és az ipari padlón is, hogy szabályosan írni lehet bele, mint a homokba – írja a hvg.hu. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Eltitkolt próbaüzem
Az érvényes engedélyekkel azóta sem rendelkező cég tavaly nyáron próbaüzemet tartott, és a hónapokon át felállított, összeszerelt gépsort le akarta tesztelni még a termelés beindítása előtt. Csakhogy a próba nem a várt eredménnyel zárult: az akkugyártás hulladékanyagának darálását, őrlését-zúzását végző gépekből dőlt ki a sötétszürke por.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Grafit mindenhol
A por színe a grafitnak köszönhető, hiszen ahogy azt előre be is harangozták, a sóskúti üzemben az akkumulátoripar egyik hulladékanyagát, a grafitbevonatú, nagy tisztaságú réz hordozófóliákat akarják feldolgozni. Zárt rendszerről volt szó, de ment a „sufnituning” – állítja a portál forrása.
Káros az egészségre
A levegőben lebegő apró grafitrészecskék könnyen bejutnak a légutakba, és mélyen lerakódhatnak a tüdőben, ahol irritációt, gyulladást és krónikus légzőszervi betegségeket válthatnak ki. A hosszú távú belélegzés tüdőfibrózist vagy más, úgynevezett pneumokoniózis típusú tüdőbetegséget is okozhat, amelyek légszomjhoz, köhögéshez és általános légzőszervi funkcióromláshoz vezethetnek. Bár a grafit nem tartozik a legerősebb toxikus anyagok közé, az ismételt belégzés munkakörnyezetben — különösen szellőztetés nélküli zárt térben — jelentős egészségügyi kockázatot jelenthet.
Tákolmány az egész
Az ott dolgozó férfi azt is elmesélte, hogy nekik azt mondták: zárt a rendszer, ami az uniós szabványoknak is mindenben megfelel. “De már a gépsor összeállítása is nagyon nehezen ment, hónapokon át igazi tákolás ment. Először a Kínából érkező szakemberekkel nemigen boldogultak, ezért utána magyar, fémszerkezetekkel és hegesztéssel foglalkozó cégekkel próbálták egyáltalán összerakni a rendszert, de ezek egymás után elmentek, állítólag anyagi okból.
Nevetséges megoldások
A gépsornak az lenne a feladata, hogy több fázisban darálja, őrölje az akkuhulladékot, míg a hermetikusan zárt folyamat végén az összetevőket el nem különíti, szeparálja egymástól. Csakhogy amint bekapcsolták, látszott, hogy az illesztéseknél, de még a repedéseken és lyukakon át is dőlt ki belőle ez a nagyon apró szemű por. Nem csoda, mert igazi sufnituning tákolás ment, volt, hogy sziloplaszttal próbálták betömködni a réseket, ami ilyen nyomásnál egyszerűen nevetséges” – mondta az ott dolgozó férfi.
Gusztustalan
“Nyáron indult a próbaüzem, de már menet közben látszott, hogy baj van, mert a gépsor mindenhol ontotta magából ezt a gusztustalan állagú szart” – így írta le a helyzetet a lap belső forrása, aki a gépek működése során benn járt a sóskúti üzemben. Hozzátette: csak reméli, hogy nem szívott be sokat ebből a grafitos levegőből, illetve ez nem lesz ártalmas az egészségére.
Szlovéneknek nem kellett, Magyarországra jöhet
A sóskúti akkubontóba belebukott a település polgármestere. Annyian tüntettek, hogy a település vezetőjét rendőrök mentették ki a tömegből. A tiltakozók lényegében azért emelték fel a hangjukat, mert attól féltek, hogy pont az fog történni, ami meg is történt: semmi sem igaz a beígért környezetvédelmi normákból, egyértelműen egészségkárosító az akkugyár, nem csoda, hogy Szlovéniában egyáltalán nem engedélyezték a működését. Ezután jött a cég Magyarországra. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Kiemelt kép: illusztráció – A sóskúti akkubontó épülete grafikai elemekkel kiegészítve.
