Öt új híd a Dunán, három új gyorsforgalmi út, HÉV-ek felújítása, az M0-ás folytatása. Újra hatalmas ígérethalmazzal állt elő az Orbán-kormány a választások előtt fél évvel. 40 ezer milliárd forintból építenének rengeteg közlekedési fejlesztést szerte az országban. Ezeket a projekteket a legutóbbi választások előtt is megígérték, kampányoltak is ezekkel az ígéretekkel a képviselőik, aztán miután a Fidesz megnyerte a választást, a háborúra és a brüsszeli szankciókra hivatkozva minden projektet töröltek. Úgy tűnik a négy éve bevált receptet ismét előveszi a Fidesz. Minden képviselőjük ismét megígérhet mindent a kampányban, aztán majd keresnek egy okot, hogy miért nem lesz az egészből semmi. Lássuk a részleteket:
10 éves lista
Az Építési és Közlekedési Minisztérium elkészítette a követkeőpz 10 év fejlesztéseinek listáját. A 2035-ig tartó keretprogram augusztus 14-én a kormány honlapján jelent meg. A listán szereplő tételek összértéke 40 ezer milliárd forint, ami a mostani teljes magyar GDP felének felel meg. Lázár János minisztériuma tehát a következő tíz évben csak a saját fejlesztéseire évente a mai magyar GDP 5 százalékát költené – ez természetesen végtelenül messze van a realitásoktól. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
M100-as autóút
Autóutak rengetegét ígérik szerte az országban. M100: a terv szerint építenének egy teljesen új, Budapestet délről és nyugatról nagy ívben elkerülő gyorsforgalmi utat, amelyhez két új Duna-híd is tartozna. Az M100 a szlovákiai Párkányból indulna el, és Esztergom-Bicske-Martonvásár-Bugyi-Albertirsa vonalon érne el az M4-es autópályáig. Becsült költség: 2200 milliárd forint.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
M0 folytatása és M10 is lesz?
M0 és M10: Megépülne az M0-s Budakalász és Solymár közötti szakasza, valamint ennek meghosszabbítása Esztergom felé összesen 680 milliárd forintért. M2: Vácnál fejlesztenék, illetve meghosszabbítanák az M2-es gyorsforgalmi utat Honton keresztül Szlovákiáig 670 milliárd forintból. 51-es főút: A tervek szerint 306 milliárd forintból fejlesztenék és kétsávosítanák a Budapestről a Duna bal partján, Kalocsán és Baján keresztül Szerbia felé vezető 51-es utat.
Autóutak szerte az országban
M9: Új gyorsforgalmi úttal kötnék össze Szekszárdot és Szegedet 520 milliárd forintból. M60: Ez az autópálya ma még csak 30 kilométeres, Pécset köti össze az M6-os autópályával. Ezt az utat Nyugat felé Barcson keresztül Horvátországig, Kelet felé pedig Bácsbokodig hosszabbítanák meg 898 milliárd forintért. 47-es főút: 2×2 sávos utat építenének Debrecenből Békéscsabán keresztül Szegedre 734 milliárd forintból. 8-as főút: négysávosítás 490 milliárd forintból.
Budapesti hidak és a HÉV
Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházási listáján egy sor budapesti, vagy az agglomerációt érintő közlekedési fejlesztés is szerepel. Ezek valóban égetően szükséges fejlesztések, de évek óta halogatják ezeket. Galvani-híd: 480 milliárd forintból kötné össze Buda és Pest déli részeit Csepelen keresztül. Déli körvasút: az eddig több mint százmilliárd forintba kerülő beruházás harmadik és negyedik ütemét, valamint a Népligetnél lévő vasútállomást 164 milliárd forintból építenék meg. H5: A szentendrei HÉV-re 266 milliárd forintot költenének. H6: A Ráckevei HÉV-et 320 milliárd forintból újítanák meg a megállók fejlesztésével együtt. H8: A gödöllői HÉV 266 milliárd forintból újulna meg. H9: a gödöllőiből leágazó csömöri HÉV-re 120 milliárdot költenének.
Vasútvonalak Budapesten
Szegedi úti felüljáró: a Városliget átépítésével együtt 150 milliárd forint lesz megépíteni. Kelenföld-Budaörs vasútvonal: itt 342 milliárd forinttal számolnak, mint a felújítás költségvetése. Gubacsi híd: a csepeli szabadkikötő átépítésével együtt 88 milliárd. Rákospalota-Vácrátót-Vác vasútvonal: A Budapestet Veresegyházon keresztül Váccal összekötő, ingázók által is használt vasútvonalat régóta fel kellene újítani, és egyes szakaszain egy helyett két vágány kiépítésére lenne szükség. A tervezés 2021-ben indult el, a kivitelezés azóta sem, erre most 254 milliárd forintot szánnának.
Ferihegyi repülőtérre vezető út
Ferihegyi út: A budapesti repülőtérre vezető, bizonyos szakaszokon kétszer két sávos, máshol kétszer három sávos utat a keresztező kerékpáros és gyalogos utakkal együtt 170 milliárd forintból újítanák fel. Kelenföld: A vasútállomás egyik oldaláról átraknák a másikra a volánbuszok megállóját, és egy, a mostaninál nagyobb P+R parkolót építenének 104 milliárd forintból. A terv ezen kívül 123 milliárd forinttal számol a nagy forgalmú budapesti pályaudvarok felújítására.
Budakalász polgármestere már reagált
A budakalászi polgármester már reagált a tervekre. Forián-Szabó Gergely szerint Budakalász szempontjából vannak jó és kevésbé jó hírek a tervek között. A jó hírek közé sorolta, hogy a programban tételesen szerepel az M0 északi szektor (11-10. sz. főutak közti szakasz) megépítése, a Budakalászt északról elkerülő út és hozzá kapcsolódóan a 11. sz. főút átépítése Budakalász és Szentendre között. A polgármester szerint a H5-ös HÉV teljeskörű korszerűsítése, a megállóhelyek fejlesztésével együtt is jó hír.
Szentendrei HÉV 2030
Forián-Szabó Gergely állítja, több probléma is van a bejelentéssel: a H5-ös HÉV felújítása csak 2030-tól van beütemezve, miközben Lázár János az elmúlt hónapokban több alkalommal is megígérte, hogy még az idén kiírják a közbeszerzést a járművek beszerzésére és a teljes kivitelezésre.
Valami nem stimmel
Az M0 északi szektor 2031-től 2035-ig van beütemezve, miközben a több éves tervezés még el sem kezdődött. Az északi elkerülő is csak 2031-től van beütemezve, miközben 2022-ben már minden terv és engedély rendelkezésre állt, a közbeszerzés is lezajlott, de az Ukrajna ellen indított háborúra hivatkozva elhalasztották a beruházást. Hozzáteszi: annak ellenére, hogy a májusi szentendrei Lázár-infón a miniszter az ellenkezőjét mondta, az M0 északi szektor megépítése (11-10. sz. főutak közti szakasz) a beruházási lista 80. során vissszakerült a kormányzati tervekbe.
Sietni kell
A budakalászi polgármester nehezményezi, hogy a társadalmi egyeztetésre a nyári szabadságszezon csúcsán mindössze néhány napot adott a kormány: augusztus 21-ig várják a véleményeket, pedig a listát két éven keresztül rakták össze. Úgy tűnik a közelgő választások miatt sietni kell a listával, hogy a fideszes képviselőknek ismét legyen mit megígérniük. Minden válaasztási körzetben lesznek jól hangzó ígéretek – pont úgy, mint négy évvel ezelőtt, amelyeket aztán az a Lázár János vont vissza, aki most a 40 ezer milliárd forintos listát nyilvánosságra hozta. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Kiemelt kép: Orbán Viktor és az ígéretek egy része – a fotó Adobe AI mesterséges intelligencia felhasználásával készült
