Az online szerencsejáték-oldalak története nagyjából akkor kezdődött, amikor az internet elérhetővé vált a széles nagyközönség számára, vagyis a kilencvenes évek kezdetén. Az első online kaszinó 1994-ben kezdte meg működését, ám itt még nem lehetett valódi pénzes játékokat játszani. Az ilyen játékoldalakra azonban már csak két évet kellett várni. Aztán 1996-tól kezdődően már egymás után jelentek meg az ilyen online platformok, amelyek folyamatosan több és több embert vonzottak.

A legtöbb újdonságnak számító üzletágra annak kezdeti szakaszában jellemző, hogy a gyengébb szabályozás miatt megjelennek a szerencselovagok, akik igyekeznek a szabályok megkerülésével szert tenni némi haszonra. Nem volt ez másként az online kaszinók esetében sem. A kezdeti időszakban nagyon sok olyan oldal működött, amelyek esetében a játékosok nem lehettek benne biztosak, hogy valóban megkapják a nyereményüket.

Ez azonban fokozatosan háttérbe szorult, úgyhogy mára már ez a terület is szigorú szabályozás alá esik. Egyetlen online szerencsejáték platform sem kaphat működési engedélyt anélkül, hogy eleget ne tenne egy egész sor szabálynak, amelyek részben a tisztességes és szabályos játékmenetekre, másrészt pedig az ügyfelek személyi és pénzügyi adatainak megfelelő védelmére vonatkoznak.

Számos tekintélyes nemzetközi szabályozó testület működik, amelyek kiadják ezeknek az online kaszinóknak a működési engedély(eke)t. Magyarország szempontjából a legfontosabb a Máltai Szerencsejáték Hatóság, hiszen, tekintve, hogy egy EU tagállamban működő szervezetről van szó, az általuk engedélyezett online kaszinókat a magyarok is nyugodtan használhatják.

A szabályozás azonban mára már ennél is továbbment. A nemzetközi hatóságok mellett ugyanis a komoly online kaszinók igyekeznek minél több ország nemzeti engedélyét is megszerezni. Magyarországon ezeket az engedélyeket a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága adja ki, az alábbiakban a magyarországi online szerencsejátékpiaci helyzetet járjuk körbe kicsit részletesebben.

A foldozgatott jogszabály

Az online szerencsejátékok területét hazánkban a szerencsejáték szervezésére vonatkozó törvény rendezte egészen az idei év elejéig, amelyet még 1991-ben fogadtak el. Tekintve, hogy akkor a rendszerváltás idején az online kaszinóknak nem hogy Magyarországon, de a világon sem volt még semmi nyoma, ez a törvény nem biztosította a megfelelő szabályozást. 

Időközben az online kaszinók elterjedésére reagálva az állam 2010 után többször is módosította ezt a törvényt, viszont a változtatások nem a piac liberalizációjára és a nagy külföldi online kaszinócégek tevékenységének rendezésére irányult, hanem az ellenkező irányba haladt. Vagyis, a külföldi online platformok fokozatosan kiszorultak Magyarországról, a Szerencsejáték Zrt. pedig a hagyományos, földi  játékszervezés mellett az online térben is egyre inkább monopolhelyzetbe került. 

Miután ezek a platformok egyre gyakrabban szembesültek azzal, hogy oldalaikat Magyarországon blokkolták, ezért különböző tükrözési megoldásokkal tudták csak lehetővé tenni a magyar játékosok számára a hozzáférést, ezért az Európai Unió bíróságához fordultak az üggyel. Ennek a háttere az volt, hogy az EU területén a szolgáltatásnyújtás alapszabadságnak minősül, ami kiterjed az online kaszinókra is, Magyarország pedig tagállamként köteles ezt biztosítani.

Az Európai Bíróság megvizsgálta az ügyet, meghallgatta az érintett feleket, majd 2017-ben ítéletet hirdetett. Ennek értelmében megállapítást nyert, hogy a magyar jogszabály ellentétben áll az uniós előírásokkal. A döntést a magyar Kúria is jóváhagyta, de ennek azonnali eredménye csak annyi volt, hogy megszüntették a szóban forgó külföldi online kaszinóoldalak blokkolását. További öt év telt el, amíg 2022-ben megszületett Magyarországon az a korszerű jogszabály, amely már a kor szellemében, a digitális trendeket szem előtt tartva szabályozza az online játékszervezés területét.

Az új törvény megoldásai

A magyar kormány a tavalyi év kezdetén elkészült a jogszabály tervezetével, amit el is küldtek az EU-nak véleményezésre. Mivel a törvény cikkelyei összhangban vannak az uniós alapvelvekkel, így Brüsszel jóvá is hagyta a jogszabályt, amely a törvényhozási eljárást követően idén újévkor hatályba is lépett.

A törvény vesztese az Egyesült Királyság, ugyanis a jogszabály az Európai Gazdasági Térség tagállamaira vonatkozik, az időközben megtörtént Brexit miatt pedig a nagyszámú brit online kaszinó továbbra is kívül esik ennek a hatályán. Egy másik kitétel szerint csakis olyan online szerencsejáték platform kaphat működési engedélyt Magyarországon, amely az elmúlt 10 évben nem került a hatóságok fekete listájára. Ez a lista viszont nem nyilvános, így az online kaszinók csak akkor tudhatják meg, szankcionálták-e őket, amikor beadják az engedélyezési kérelmet a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságához.

Mint említettük, a jogszabály értelmében a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága illetékes az online kaszinók által beadott kérelmek elbírálására és az engedélyek kiadására. Az engedély megszerzésének egyik feltétele, hogy az üzemeltető cégnek legyen legalább ötéves tapasztalata az unió területén online kaszinó működtetés területén.

A kérelmező cégeknek elég komoly költségekkel kell számolniuk, ugyanis a pályázási díj nem kevesebb, mint 10 millió forint, emellett egymilliárd forintos törzstőkéjük kell, hogy legyen. De ezzel még nincs vége a kiadásoknak, ugyanis az engedélyezési díj 600 millió forint. Ha pedig sikeresen működnek Magyarország területén, a bruttó bevételük 2,5%-át kell befizetniük felügyeleti díj fejében, a játékadó pedig a tiszta játékbevétel 15%-a.

Tekintve, hogy elvileg a máltai engedéllyel rendelkező online kaszinók legálisnak számítanak hazánk területén is és nyilván szem előtt tartva a fent felsorolt kiadásokat, egyáltalán nem meglepő, hogy eddig még egyetlen külföldi online kaszinó működtető cég sem kapott engedélyt. Az egyetlen engedélyt az eddig is monopolhelyzetben lévő Szerencsejáték Zrt. Tippmixpro.hu portálja kapta meg, valamint három magyar szárazföldi kaszinó terjesztheti ki tevékenységét a virtuális térre is.Az egyéb rendelkezéseket tekintve az új törvény hasonló megoldásokat kínál, mint amelyek a világban hatályban vannak. Gondolunk itt elsősorban a játékosok adatainak védelmére és a felelős játékszerv

Kiemelt kép forrása: Pixabay.com

(X)