Site icon BudaPestkörnyéke.hu

Sápi vonatbaleset : ha nem spórolják ki a biztonsági berendezést, megelőzhető lett volna az ütközés – állítja Hadházy Ákos

2023 novemberében, Sáp állomáson, egy 28 kocsiból álló pernyével megrakott több mint kétezer tonnás tehervonat nem állt meg a tilos jelzésnél, és 60 kilométer/órás sebességgel frontálisan belerohant a peronnál várakozó személyvonatba. A korai hajnali járaton mindössze öt utas ült, közülük négyen sérültek meg, de a jegyvizsgáló és a balesetet okozó mozdonyvezető is megsérült. 

Életveszélyesen megsérült 

Mint később kiderült, a magánvasút mozdonyvezetője elaludt és emiatt fékezés nélkül meghaladta a tilos jelzőt és hatvannal nekiütközött egy álló személyvonatnak. A vétlen mozdonyvezető életveszélyes sérülést szenvedett, egy órába telt, amíg a roncsokból ki tudták őt szabadítani. A 48 éves püspökladányi mozdonyvezetőt hetekig mélyaltatásban tartották. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

Vizsgálati jegyzőkönyv 

A baleset hivatalos vizsgálata pár hete zárult le. A vizsgálati jegyzőkönyv eljutott Hadházy Ákoshoz, aki hétfő reggel nyilvánosságra hozta. A független országgyűlési képviselő szerint  “a sápi vonatszerencsétlenség megelőzhető lett volna, ha a frissen felújított vonalon nem spórolják ki a biztonsági berendezések egyik alapvető részét. Ha ettől nem kellene lemondania egy közlekedési miniszter, akkor mitől??” – tette fel a kérdést a politikus közösségi oldalán. 

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

A most lezárt jelentés két okot említ meg

Figyelmeztet a rendszer 

Ennek az úgynevezett „vonatbefolyásoló rendszernek” az a lényege, hogy ha valami miatt a mozdonyvezető meghaladja a tilos jelzést (figyelmetlenség, elalvás, rosszullét), akkor a rendszer vészfékezéssel megállítja a vonatot. Ehhez persze kell a jelző mellett egy egyszerű jeladó, amit minden magyar mozdony érzékelni tud és így szükség esetén magától megáll – tette hozzá. Hadházy szerint a baleset idején ez nem működött, és azóta sem működik. A minisztérium ugyanis egyszerűen nem rendelte meg erre a vonalra ezt a rendszert – állítja a politikus. 

Megállíthatta volna a vonatot 

Hadházy Ákos szerint a vizsgálati jegyzőkönyv pontosan kiszámolta, hogy ha lett volna ilyen egyszerű biztonsági rendszer, az időben megállította volna a vonatot. A jelentés készítői értetlenül állnak a dolog előtt és azt is leírják, hogy semmilyen kockázatelemzés, számítás nem készült, ami ezt a megmagyarázhatatlan spórolást indokolta volna.

Le kellene mondania Lázárnak? 

A politikus azt írja, hogy a felújítás kezdetekor még nem Lázár volt a miniszter, de az átadáskor és a balesetkor már igen. Ráadásul a jelentés  – és a józan ész – szerint közvetlen okozati összefüggés van a minisztérium döntése és a baleset között. Minden demokratikus országban elhúzna a miniszter. “Az elalvó mozdonyvezetőre letöltendő börtönt kért az ügyészség. Lázár meg röhögve vadászgat továbbra is Batidán” – írta Hadházy Ákos. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

Megszólalt a minisztérium

Cikkünk megjelenése után a Közelekdési és Építési Minisztérium a következő közleményt küldte hírportálunknak: „Hadházy Ákos képviselő csúsztat, spekulál, hazudik. Az általa közölt jelentések azért nyilvánosak, mert az ÉKM-nek és a MÁV-csoportnak nincs takargatni valója. Minden baleset okát feltárjuk, a szükséges intézkedéseket megtesszük. A magyar vasút számos kihívással küzd, de az utasbiztonságból nem engedünk. Előbb csökkentjük a sebességet vagy váltunk közlekedési módot, mint bárkinek a biztonságát veszélyeztetnénk. Ezzel ellentétes dolgot sugallni és nagy-nagy felelőtlenség és rendkívül káros.”

Kiemelt kép: sápi vonatbaleset – Forrás: MÁV 

Exit mobile version