Az M3-as vonal felújításánál roppant fontos szempont volt a biztonság, ezért csak olyan anyagokat szereltek be, amelyek nem éghető anyagokból készülnek. Baj esetén vízpárával borítják be az egész állomást. Az új tűzvédelmi rendszerről videó is készült, ezt a cikkünk alján nézheted meg.
Első a biztonság
Öt éve tart a 3-as metró felújítása, a tervek szerint jövőre kell elkészülnie a teljes, 16 kilométeres szakasznak. A felújítás során az állomások üzemi terei különálló tűzszakaszként határolódnak el az utasforgalmi terektől és a biztonságunk érdekében rengeteg új technikai berendezést szereltek be. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Éghetetlen anyagok
Arra is figyeltek, hogy a beépített burkoló és díszítő elemek nem éghető anyagokból készüljenek. Az új tűzvédelmi rendszereknek köszönhetően a metróállomás területén minimális, szinte lehetetlen tűz keletkezésének és tovább terjedésének az esélye.
Automatikus védelmi rendszer
Vészhelyzet esetén minden védelmet biztosító berendezés automatikusan bekapcsol és a katasztrófavédelem is azonnal jelzést kap, az utasoknak pedig egyetlen teendőjük van: követni a hangosbemondó utasításait.
Elbontották a régi rendszereket
A meglévő főszellőző berendezéseket el kellett bontani és helyette olyan rendszert kellett kialakítani, amely az utasterek szellőztetése mellett alkalmas a hő- és füstelvezetésre is – mondta Davidovics Sándor, a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóságának katasztrófavédelmi referense.
Óriási ventilátorok és hangcsillapítás
A referens azt is elmondta a videóban, hogy yet-ventilátorokat, vagyis repülőgép motorokhoz hasonló teljesítményű ventilátorokat is beépítettek az alagutakba, annak érdekében, hogy az utasok ne süketüljenek meg, speciális, úgynevezett kulisszás hangcsillapító elemeket is beépítettek az alagutakba.
Teljes körű védelem
Az utasbiztonság már az M3 metró építésekor is kiemelten fontos területet jelentett, de a ’70-es, ’80-as évek technológiáját a 21. századi követelmények sokszorosan felülírták. A régi tűzjelző központok összetett vezérlési feladatok végrehajtására nem voltak képesek, ezzel szemben az új tűzjelző berendezések már automata vezérlésűek és teljes körű védelmet biztosítanak.
Új szempontok
Az oltási mechanizmusban új szempontok is megjelentek, például a minimális vízkár okozása, a gyorsabb helyreállítás igénye. Az eredeti főszellőző berendezéseket el kellett bontani és helyettük olyan rendszert kellett kialakítani, ami az utasterek szellőztetése mellett hő- és füstelvezetésre is alkalmas.
Füst a metróban
A megújult állomásokon az utasforgalom elindulása előtt a rendszer működőképességét a legkritikusabb tűzhelyszín esetében füstpróbával is ellenőrizték, vagyis jól befüstöltek a metróban, hogy lássák, mi történik a füsttel. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Itt az új tűzvédelmi rendszert bemutató videó
Kiemelt kép: részlet a fenti videóból