A rendőrség netes csalókra hívja fel a figyelmet, akik a szolgáltatók nevében küldenek ki adathalász e-maileket. Ezek a kizárólag csalásra épülő e-mailek valamilyen weboldal vagy nyereményjáték formájában próbálják kinyerni az áldozatoktól a bankkártyaadataikat, amelyeket később a saját haszonszerzésükre használnak fel a szélhámosok.
Adatokhoz próbálnak hozzáférkőzni
A rendőrség arról ír a hivatalos oldalán, hogy az elmúlt időben megemelkedett azoknak az e-maileknek a száma, amelyeket csalók küldtek ki a közműszolgáltatók nevében. A tájékoztatás szerint a csalók weboldalaknak és nyereményjátékoknak álcázott internetes csalással próbálják kinyerni az áldozataiktól a személyes- és bankkártyaadataikat. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Idegen feladótól érkeznek
A csaló e-maileket a legkönnyebben úgy lehet felismerni, hogy ezeket idegen feladó küldi – tehát nem a közműszolgáltató – és a céloldalak nagyon rossz nyelvtani szerkezetekkel vannak megfogalmazva. Bár az adathalász oldalak a külső jegyeket tekintve hasonlítanak az eredeti, a szolgáltató által használt megjelenítési formákhoz, de a helytelen, tört magyarsággal megfogalmazott szöveges üzenetek az átveréshez vezetik el a felhasználót.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Nem működő gombok
Az átverés onnan is gyanússá válhat, hogy ezek az oldalak jóval egyszerűbb megjelenést kaptak, mint az eredeti szolgáltatók weboldalai: az adathalász oldalakon silány arculati elemekkel találkozhatunk, de a leegyszerűsített megjelenést fokozza, hogy a honlapokon nem működő gombok és hivatkozások is szerepelhetnek. A helytelenül megfogalmazott kifejezések szinén gyanúsak lehetnek.
„Card neve Holder”
Nem így dolgoznak a szolgáltatók
Azt is fontos leszögezni, hogy a közműszolgáltatók, hivatali szervek nem elektronikus levél formájában keresik meg az érintetteket az esetleges díjhátralékok megfizetésével. Befizetések folyósításával kapcsolatban kizárólag hivatalos csatornán, a postai levelezési címen vagy az Ügyfélkapun keresztül keresheti meg az érintetteket a szolgáltató.
Ez mindig gyanús
A rendőrség külön felhívja a figyelmet arra, hogy az mindig nagyon gyanús, ha a üzenet küldője nem a szolgáltató hivatalos csatornáiról adja fel a levelet. Ezenfelül a közműszolgáltatók nem egy egyszerű e-mailben fogják elkérni az ügyfelektől a banki adataikat.
Érdemes figyelni a „.hu”-ra
Az is biztos, hogy az eredeti közműszolgáltatók weboldalai .hu-ra végződnek. Amennyiben a hivatkozott, szolgáltatói oldal nem ezzel a végződéssel jelenik meg, akkor semmiképp se adjuk meg az adatainkat!
Minden adatra lecsapnak
Általánosságban az is örök érvényű szabály, hogy azokon a weboldalakon, amelyeknek a létezéséről csak egy felhívásban értesült a felhasználó, nem szabad semmilyen privát információt megadni. Az ismeretlen eredetű webhelyeken való regisztráláskor továbbá érdemes olyan jelszót választani, amit máshol még nem használtunk. Erre azért lehet szükség, mert a csalók célja sok esetben nem a pénzszerzés, hanem a hitelesítő adatoknak a megszerzése.
Ezt tegyük, ha már túl késő
Ha valaki mégis regisztrált ilyen csaló weboldalon, akkor annak mindenképp javasolt lecserélni a közösségi oldalain használt jelszavát, valamint korlátozni a megadott bankkártya elektronikus használatát. A lehetséges későbbi visszaélések elkerülése érdekében a bankkártya cseréjét is érdemes lehet megfontolni. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: Illusztráció – Forrás: Pixabay