Nemcsak a rendkívüli alacsony vízállás miatt akadozik az áruszállítás a Dunán, hanem a meder állapota miatt is, ahol évtizedek óta nem voltak fenntartási munkák. Az állami beruházó, a transzeurópai közlekedési hálózat tervezői pályázatot írt ki. A tervező összesen 43 helyszínen készíti elő a beavatkozásokat összesen nettó 1,3 milliárd forint értékben.
A magyar szakasz a Rajna–Majna–Duna közel 3300 kilométeres víziútrendszer középső részén helyezkedik el, ezért meghatározó jelentőségű a kelet–nyugati hajózásban.
A Duna hazai szakaszán évtizedek óta nem végeztek fenntartási-karbantartási munkákat, ami miatt ma már a hajózható napok száma évente 250 nap alá csökkent, így hajózhatósági szempontból nem felel meg a nemzetközi elvárásoknak – írja a Magyar Idők internetes változata.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
A folyam hajózhatóságát helyreállítandó a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) – a belvízi út fejlesztéséhez kapcsolódóan – pályázatot írt ki tervezői feladatok ellátására, a munkát az EU finanszírozza.
Szinte teljesen leállt a hajóforgalom
A Duna mederrekonstrukciójától függetlenül a csapadékhiány miatt idén nyáron rendkívül alacsonnyá vált a vízállás. Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke a Kossuth rádióban elmondta: már júliusban is alacsony volt a Duna vízállása, de azóta a helyzet tovább romlott, és a hajóforgalom szinte teljesen leállt.
Ilyen hosszan tartó alacsony vízállásra évtizedek óta nem volt példa, a Duna és a Rajna felső szakasza is alig hajózható. A fuvarozók a vízi járművek szállítási kapacitásának, az úgynevezett hordképességük negyedét, ötödét képesek kihasználni, és csak akkor indulnak el, ha a fuvaroztatók a teljes költséget kifizetik – mondta.
Ebben a helyzetben a megbízók a közútra terelhetik át a szállítmányokat, ami a fuvarköltségek duplázásával jár, de nem minden árutípus bírja el a magasabb költségeket. A hajózásban jellemzően tömegárukat szállítanak, így acélipari alapanyagokat, gabonát, műtrágyát, túlméretes rakományokat, illetve nem határidős árukat.
A kiesett áruforgalom pótlását a vasúti áruszállítók sem tudják megoldani, mert Közép-Európában és Magyarországon is nagyszabású pályamunkák vannak folyamatban – közölte Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke, aki a Dunaferr esetét hozta fel példaként.
A dunaújvárosi vasmű a vasúti szállítás nehézsége miatt tavaly 5000, míg idén már közel 400 000 tonna nyersanyag beszerzését tervezte folyami úton, de az alacsony vízállás miatt ennek nagy részét nem tudta lehívni, ami komoly veszteséget jelent.
Idén a vasútnál a pályazárak és a felújítási munkálatok miatt 60 százalékkal megnőtt a fuvarok lebonyolításához szükséges menetidő. Kovács Imre érzékeltette az egyes fuvarmódok által szállított árumennyiség közötti különbségeket. Amíg egy uszályon 1000-1200 tonna árut lehet szállítani, addig tehervonaton ennek töredékét, és egy hajó négy uszályt is képes vontatni egyszerre.
Újabb autóroncs került elő
A minap a Csepel-szigetnél bukkantak egy öreg Ladára –írja a Vancello.blog.hu. A vén Zsigáról senki nem tudja, hogy pontosan mikor és miért került a folyóba. Látni lehetett a rendszámtábláját is, amely alapján lekérdezték az adatait és kiderült, hogy az autót nem körözik, fénykorában barnásvörös színű volt és már kivonták a forgalomból.
Jön az áradás
A Duna vízgyűjtő területének térségében a közeljövőben jelentősebb mennyiségű eső várható – írta az Országos Meteorológiai Szolgálat. Az előrejelzés szerint a folyó vízszintje is hamarosan megemelkedik.
Kiemelt kép: Vancello.blog.hu