A jelenleginél nagyobb mozgásteret szeretne kicsikarni magának a harmadik kerületi önkormányzat egy javaslattal. Óbuda vezetése az új lakóparkok által okozott káoszt kötelező parkolóépítésekkel kezelné.
Egy helyett négy parkoló új lakásonként
A héten tartott rendkívüli képviselő-testületi ülésen meghökkentő javaslatot terjesztett elő Kiss László, Óbuda polgármestere. Azt javasolja a kormányzatnak, hogy változtasson az Országos Településrendezési és Építési Követelmények (OTÉK) előírásán, és ezáltal tegye lehetővé, hogy a kerület az új építésű lakóingatlanok építtetőjének a jelenlegi egy helyett akár négy parkolóhely kötelező megépítését is előírhassa – írja az Index. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Megtelt a kerület
Ennek szükségességét azzal indokolta, hogy a kerület megtelt, nem akarunk elégtelen parkolóhelyekkel rendelkező lakóparkokat, további közlekedési és parkolási káoszt. A tavaly tavasszal megváltoztatott állami építési jogszabályok nem engedik meg az önkormányzatoknak, hogy az újonnan épülő lakások esetében egynél több gépkocsi kötelező elhelyezését írják elő.
Hirdetés
Csodálatosan felújított lakás Újbudán, az Etele Plaza és az MOL Campus közelében, nem messze a Duna-parttól. Alkalmi ár: 68,5 MFt. Készpénzes vásárló esetén alkuképes az ár! A részletekért kattints az alábbi képre!
Lakásonként több, mint egy autó
A tapasztalatok alapján az új ingatlanok átlagos autóterhelése meghaladja a lakásonkénti egy autót, ezért az előírás változtatása pusztán a tényleges helyzetnek való megfelelés lenne – érvelt a polgármester.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Jövőbe mutató változás
Az OTÉK tavalyi módosítását – amely az egyes lakásokhoz kötelezően megépítendő parkolók számának minimuma helyett már a maximumát írta elő. Ahogy akkor a Budapestkörnyéke.hu hírportálon mi is beszámoltunk róla, a közlekedési szakember, Vitézy Dávid kifejezetten jövőbe mutató változtatásként említette. Ő a sűrűn lakott, jó közösségi közlekedéssel rendelkező belvárosi területek védelmét látta tükröződni a jogalkotói szándékban.
Módosítani, de hogyan
Óbuda lakóparképítéssel terhelt belső területei (például a Waterfront City projekt a Folyamőr utcában) nem olyan sűrűn lakott városrészek, mint az belvárosi kerületek. Puskás Péter, a Fidesz frakcióvezetője ezért az előírások megváltoztatására tett javaslatot támogathatónak tartja, de szerinte sokkal életszerűbb, hogy egy 90 négyzetméteresnél nagyobb lakáshoz maximum két parkolóhely tartozzon.
Ingyenes autótároló
A nagyobb fejlesztések során ugyanazt látják a kerületek: többletparkolási igény jelentkezik, ami miatt a közterületek a lakosság ingyenes gépkocsitárolóivá válnak. Erő Zoltán, Budapest főépítésze azt is hozzáteszi, ugyanez történik a tetőtér-beépítések esetében is, ahol nem kötelező parkolót létesíteni, de természetesen az új lakóknak lehet autójuk, így ők is az utcán keresnek helyet.
Helyes arány
Én a magam részéről mindenhol tartanám a kötelező 1:1 arányt – annak tudatában is, hogy ez korlátozza a fejlesztési lehetőségeket – tette hozzá.
Tömegközlekedés ösztönzése
Más megközelítést igényelnek az irodaépületek, ahol a bérlők elvárják a nagyszámú parkolót, ez az irodák kiadhatóságának egyik fontos feltétele. Várospolitikai szempontból azonban ez kedvezőtlen, hiszen ösztönzi a gépkocsihasználatot a munkába járáshoz. Ezért irodaépületek esetében a közösségi közlekedéssel jól ellátott helyeken Budapest főépítésze a parkolószám csökkentését ösztönözné.
Helyes egyensúly
Hozzátette: számomra logikus ugyanakkor, hogy a vegyes használatú területeken– lehetővé kellene tenni a váltott használatot és ennek számításba vételét a szükséges kapacitások meghatározása során. Korszerű megoldásnak látom, ha nem feltétlenül az adott ingatlanon, hanem több épületet kiszolgáló önálló épületben kap helyet a gépkocsi.
Nem fognak változtatni
Erő Zoltán sem gondolja azt, hogy a kormányrendeletet megváltoztatnák, ám ha mégis sor kerülne rá, akkor mindenképpen differenciált megoldást javasolna, mert egy túlzottan általános előírás több kárt okozhat, mint hasznot. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: illusztráció