Egyre nehezebb parkolóhelyet találni a lakótelepeken, hiszen sokkal több az autó most, mint amikor a panelek épültek, ráadásul a külső kerületek lakótelepeit P+R parkolónak használják az agglomerációs autósok. Mi lehet a megoldás? Több parkoló kellene, vagy inkább kevesebb, hogy a tömegközlekedést és a bringát válasszák az emberek? A Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója, Vitézy Dávid keményen megmondta a véleményét az autósoknak: Nem kell ingyenesnek tekinteni a közterületet, több nyugat-európai nagyvárosban pedig már parkolóépítési tilalmat is bevezettek.

Ingyenesnek álcázva

A sűrűn lakott városi autótárolás valós költségét mutatja a garázs ára, és ha ingyenességnek álcázzuk a közterületi parkolást, akkor azokra is terheljük a magánautó közterületi tárolásának árát, akik köszönik, de megvannak autó nélkül a városban vagy eleve közterületen kívül tárolják. Ez pedig nincs rendben, se igazságosság, se arányos közteherviselés, se a környezetvédelmi, klímavédelmi, közlekedéspolitikai célok szempontjából – írja közösségi oldalán Vitézy Dávid a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Virtuális ingyenesség

Vitézy Dávid hozzáteszi: A közterületen kívüli parkolás egy átlagos mélygarázs 30 ezres havi ára csak azért tűnik megfizethetetlennek, mert hozzászoktunk, hogy a közterület ingyen van – miközben valójában, ha figyelembe vesszük egyrészt azt, hogy vannak alternatív közterület-használati lehetőségek, például fák, parkok, másrészt azt, hogy a kereslet nagyobb, mint a kínálat, valójában ez csak egy virtuális ingyenesség.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Új parkolók a zöldfelületek rovására?

A BKF vezérigazgatója a Telex egyik cikkére reagált. A szerző nagyrészt lakótelepen élő, autós szemszögből közelítette meg a témát. Azt sérelmezi, hogy az óbudai lakótelepen perceket kell autóznia, míg a lakásától távol esetleg talál egy szabad parkolóhelyet. A cikkben az a felvetés is szerepel, hogy a zöldfelületek rovására esetleg parkolóhelyek épülhetnének.

Kötöttpályás járatok

Vitézynél kiverte a biztosítékot az zöldfelületek parkolókká alakításának még az ötlete is. Mint fogalmazott: Az óbudai lakótelepet körbe veszik a kötöttpályás járatok (1-es, H5) és sűrű buszjáratok. Ennek is köszönhető, hogy az óbudai lakótelepen is mindmáig a többség tömegközlekedik, ahogy ez Budapest egészére is igaz.

Urbanisztikai tévút

A BFK vezére szerint egyáltalán nem logikus következtetés a kevés megmaradt városi zöldfelületet a lakótelepek mellett megszüntetni azért, hogy ott is autók parkoljanak. Ez 2022-ben teljes urbanisztikai tévút lenne és meglepő, hogy ez reális ötletként és megoldási javaslatként jelenik meg egy cikkben – fogalmazott Vitézy Dávid, aki azt is hozzáteszi:

Nem az autók tárolására való

„A közterületek nem ab ovo autók tárolására valók, nincs olyan automatizmus, hogy ha valaki vett egy autót, akkor a tárolásához valamiféle alapvető jogként jár közterület. Se a belvárosban, se a lakótelepen. Mint ahogy az se kap egy kis magánkertet vagy hotdogos standnak való közterületet, akinek épp nincs saját autója vagy ha van, nem közterületen tárolja.”

Fémdobozzal közlekedők

A városi közterületeink végesek. Míg 30-40 évvel ezelőtt általános várospolitikai nézet volt, hogy az autós közlekedés térnyerése megállíthatatlan, mára tudjuk: nem szabad, hogy ez így legyen, mert nincs elég helyünk ennyi ember együttélésére, ha mindenki egy több tonnás fémdobozzal közlekedik. Gondoljunk bele: Budapest és szinte minden vidéki nagyvárosunk közterületei úgy is tele vannak autóval, hogy az emberek jelentős része, Budapesten a többsége tömegközlekedik – írja korábbi posztjában Vitézy Dávid.

Lakásonként maximum egy parkolóhely

Egy évvel ezelőtt az országos településrendezési és építési követelményeket (OTÉK) módosította a kormány. Ennek lényege, hogy az új épületeknél nem a minimálisan előírt parkolószámot, hanem annak maximumát szabályozza. Ez azt jelenti, hogy lakásonként maximum 1 új parkolóhely létesítése írható elő a helyi települési szabályozásban, de az önkormányzatok ettől lefelé korlátlanul eltérhetnek, akár nulláig is.

Parkolóépítési tilalom

Vitézy Dávid szerint ha megnézzük például az új London Plant, azt találjuk, hogy Londonban nem csak az üzleti központban, de a külső kerületi városrész-központokban, több emeletes lakásépítéssel érintett főbb gazdasági térségekben is teljes parkolóépítési tilalom van. A megengedett parkolószám nulla, hiszen nem szeretnék az autóforgalmat növelni az új fejlesztésekkel, tömegközlekedésre és kerékpározásra, gyaloglásra épülő városrészeket fejlesztenek. Latin-Amerikától Ázsia fejlődő városaiig és Nyugat-Európa legjobb városaiig, mindenütt hasonló szabályokat találunk. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Ez is érdekelni fognak:

Kiemelt kép: Vitézy Dávid – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid