Site icon BudaPestkörnyéke.hu

Orbán Viktor újabb milliárdokat ad a Budapest-Belgrád vasútvonalra, közben egymás után állítják le a fejlesztéseket Budapesten és környékén

Budapest-Belgrád vasútvonal építése Kunszentmiklósnál 2023.05.29-én - Fotó: BudaPestkörnyéke.hu

Budapest-Belgrád vasútvonal építése Kunszentmiklósnál 2023.05.29-én - Fotó: BudaPestkörnyéke.hu

Legutóbb idén márciusban dobtak oda 20 milliárd pluszpénzt az eredetileg 500 milliárd forintra tervezett Budapest-Belgárd vasútvonal építésére, most újabb 1,6 milliárd forintot kap ez a vasútvonal, miközben az agglomerációban egymás után állítják le a vasúti és közúti fejlesztéseket, sőt még az iskolaépítéseket is. Orbán Viktor ismét aláírt egy kormányhatározatot, amely alapján megint sok pénzt kap a Budapest-Belgrád vasútvonal.

Újabb pénzek

Megjelent a Magyar Közlönyben az Orbán Viktor miniszterelnök által jegyzett határozat, amely a Budapest–Belgrád vasútvonal Ferencváros–Soroksár szakaszának megvalósításához biztosít újabb forrást a MÁV Zrt. feladataira, vagyis az 500 milliárdosra tervezett beruházás, azt követően, hogy idén márciusban már kapott plusz 20 milliárdot, most ismét pénzt kap. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Ütemezett kifizetés

Az 1,6 milliárd forintot azért adja a kormány, hogy a Budapest–Belgrád vasútvonal Ferencváros–Soroksár szakasza határidőre megvalósuljon a MÁV Zrt. a hatáskörébe utalt szakmai feladatokra a központi költségvetésből  648 millió forintot kap. Az összeget ütemezve kell biztosítania Varga Mihály pénzügyminiszternek, valamint Lázár János építési és közlekedési miniszternek – írja a 24.hu.

600 millió + 1 milliárd

Orbán Viktor utasítása szerint az idei büdzséből, a jövő éviből és még a 2025-ösből is rengeteg pénzt kell átcsoportosítani. Az építést megrendelő MÁV Zrt. többletfeladatokra kapja ezt a forrást. Például a saját munkavállalói által elvégzendő műszaki és vasútszakmai tevékenységek megvalósítására, tervjóváhagyásokra. A Budapest-Belgrád vasútvonal északi szakaszának kivitelezésével, finanszírozásával kapcsolatos széles körű adminisztrációs, koordinációs és projektmenedzsmenti feladatok ellátására, illetve kommunikációs, tájékoztatási és sajtónyilvánossággal kapcsolatos feladatok elvégzésére. Ez tehát összesen nagyjából 600 millió forint, ezen felül kap Lázár János minisztériuma még 1 milliárdot.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Lázár János minisztériuma kapja az 1 milliárdot

A Budapest–Belgrád vasútvonal megvalósításához szükséges további feladatokról szóló márciusi határozatát is módosítják, Lázár János kezdeményezésére. Idén márciusban tehát már kapott plusz 20 m milliárdot a projekt, most ezt egészítették ki újabb összeggel. Lázár János tárcája 2023-2026. években 3 560 000 000 forint helyett a vasúti fejlesztésekre 4 560 000 000 forintot kap, a pénzügyminiszternek 2024-ben kell biztosítani a plusz egymililárdot – áll a kormány magyarázatában.

Titkos szerződés

A Budapest-Belgrád vasútvonalról sokszor írtunk itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon. Először 10 évre titkosította a kormány az 500 milliárd forintba kerülő vasútvonal építésének hitelszerződéseit. Az adófizetőknek kell ugyan visszafizetniük a kínai hitelt, ők mégsem tudhattak róla semmit. Az egyik képviselő azonban kiperelte a szerződést, így van már némi információnk arról gigaberuházásról, amely a kritikusai szerint túl sokba kerül, feleslegesen eladósítja az unokáinkat is és végső soron az adófizetőknek nem sok haszna lesz belőle.

Töröltek több beígért beruházást

A kormány az elmúlt időszakban több ponton hozzányúlt a tavaly áprilisban elfogadott műszaki tartalomhoz. Módosította vagy törölte „a Budapest–Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás engedélyezési eljárása során felmerült települési igények” lista több elemét, vagyis több beígért beruházás csúszhat, vagy talán meg sem valósul.

Építés helyett csak tervezgetés

A biztosról „talánra” módosult a Soroksár állomáson a peronaluljáró meghosszabbítása, Dunaharasztin a Határi úti különszintű közúti felüljáró építése. Az „építés” szót több helyen „tervezésre” cserélték. Ez jelentős változás, nem mindegy ugyanis, hogy az elkövetkező pár évben megépítenek valamit, vagy csak tervezgetik azt.

Talán megépül, talán mégsem

Ilyen sorsra jutott az agglomerációban, Dunaharasztin a Temető úti közúti aluljáró építése, Dunavarsányban az 51-es és az 5202-es utak összekötése különszintű vasúti átvezetéssel Dunavarsány és Délegyháza határán, valamint Dunavarsány északi bekötő út megvalósítása.

Kínai áruk szállításához kell

A Budapest-Belgrád vasútvonalat kínai hitelből, magyar cégek építik. A kivitelezést Orbán Viktor barátjának, Mészáros Lőrincnek a cégei végzik. A vasútvonal azért fontos Kínának, mert a görögországi Pireusz kikötőjét már megvették, oda fognak érkezni a kínai áruval megpakolt hajók, majd ezen a vasútvonalon keresztül terítik az árut Európában. 

1000 év alatt térül meg

Nemrég újságírok végigjárták a Budapesttől a pireuszi kikötőig azt a vonalat, amelyen a Budapest–Belgrád vasút épül. A szerbek elárulták, hogy a várt forgalomnövekedésből az számolható ki, hogy a beruházás csaknem ezer év, pontosabban 979 év múlva fog megtérülni náluk. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Budapest-Belgrád vasútvonal építése Kunszentmiklósnál – Fotó: BPK

Exit mobile version