Hirdessen az agglomerációban! A BudaPestkörnyéke.hu segítségével 90 településen azonnal láthatóvá tesszük olcsón a hirdetését. Klikk ide!
Tanulmányterveken már szerepel, a környéken élők egy csoportja viszont a valóságban is látni akarja Vácnál az új hidat a Dunán. Most aláírásokat gyűjtenek, hogy megsürgessék a projektet és elinduljon végre a Dunakanyar hídjának is nevezett átjáró építése.
A petícióban azt írják, hogy a Dunakanyar mindkét oldalán és a Szentendrei-szigeten élő állampolgárok azt követelik, hogy az évtizedek óta tervezett és a mai napig halogatott új Duna-híd végre megépüljön Vác és Tahitótfalu térségében.
Mint írják: „A híd közúti kapcsolatot teremtene végre Esztergom-Vác-Szentendre és a környezetükben lévő dunakanyari települések között, illetve lehetővé válna a keresztirányú közúti kapcsolat az M2 gyorsforgalmi út, a 2-es főút és a 11-es főút között, ami például kerülő utakat is biztosítana. A régen várt új híd nagy lökést adna a térség gazdasági és kulturális fejlődésének is.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Kérjük a térségek országgyűlési képviselőit, polgármestereit, hogy érvényesítsék az itt élők érdekeit az új Váci Duna-híd 10 éven belüli megépülésével.” – áll a Rokfalusy Balázs által jegyzett petícióban.
Terveken már létezik
A Váci Duna-híd tanulmányterveken valóban létezik. Az elfogadott terv szerint a tizenöt méter széles híd Váctól délre ívelne át a Dunán. A jóváhagyott változatban a nyomvonal a váci déli csomópontból indulna ki, a rávezető szakasz az autópályává bővülő új 2-es főút Vác és Sződliget között létesülő új csomópontjánál kezdődne.
Az új híd mellett érvelők azt mondják, hogy a Szentendrei-sziget másik oldalán, Tahinál korábban már létesült közúti híd, Vácnál azonban csak komppal kelhetnek át mind a gyalogosok, mind az autósok. A leendő híd nemcsak Vácot kötné össze Tahitótfaluval, nemcsak a Dunakanyar két partját – az M2-est a 2-es és a 11-es úttal – az M0-s hídjától északra 30 kilométerrel, de Esztergom és Gödöllő között is nyitna egy új, a fővárost elkerülő közlekedési folyosót.
Áldás vagy átok a váci híd?
Vannak, akik azt mondják, hogy egy-egy új híd nem csak áldás lehet, hanem átok is. Az iho.hu oldalán egy évvel ezelőtt megjelent írás pont arról szól, hogy a jelenlegi tervek alapján miért jelentene problémát a váci híd.
Az érvelés szerint a tahitótfalusi híd bekötése, településszerkezeti helyzete alkalmatlan arra, hogy az új kelet-nyugati kapcsolat, kvázi M0-pótló Duna-híd forgalmát levezethesse, ezért a kisági híd kiváltására is új hidat kell tervezni, valahol Tahitótfalutól északra.
Az új híd Duna-balparti úthálózata nem csatlakozik a Gödöllő és Vác közötti úthoz, pedig a térséget leginkább ebből az irányból érheti el az a közúti forgalom, amely a dunai átkelést keresné. Helyette az útvonal Sződ mai főutcájára vezet rá, ami aztán Csörög térségében gerjeszthet ma még ismeretlen erősségű forgalmat.
Az igazán nagy problémát azonban a tervezett híd a Tahi és Esztergom közötti útszakaszon okozza, nyilvánvaló, hogy ez az az irány, melyet az új átkelőt használók dominánsan megcéloznának, illetve szívóhatása is ebből az irányból érvényesülne. Az Esztergom és Hatvan közötti területek számára hihetetlenül vonzó, az északi M0-ás hidat maga mögé utasítóan attraktív Duna-keresztezési lehetőség megnyílása egy ma elsősorban lakó- és üdülőterületre vezetne be új átmenőforgalmat.
A keskeny jobbparti sávban, Visegrádon, Dömösön semmiféle olyan közútfejlesztés nem képzelhető el, melyekkel ennek káros hatásai akár csak részben is ellensúlyozhatóak lennének, ráadásul ebből a parti csapdából legközelebb csak észak-Budán, vagy Esztergomnál van kitörési lehetőség. Ebben a helyzetben bármilyen, az új hidat ábrázoló látványterv csak olyan csalifalatnak tekinthető, amely a valós veszélyekről igyekszik elterelni a figyelmet – írja a lap szerzője.
Egyre nagyobb az agglomeráció
Bárhogy is feszülnek egymásnak az érvek, Budapest agglomerációja napról-napra nagyobb lesz, az embereknek pedig közlekedniük kell. A jelenlegi úthálózat alkalmatlan az egyre nagyobb forgalom elvezetésére, a váci vasútvonalon rendszeresek a késések, a Duna, mint az agglomeráció központi – igaz vízi – közlekedési folyósólyának a fejlesztése pedig érdemben szóba sem került.
A Váci Duna-híd megépítése elkerülhetetlen, a kérdés csak az, hogy amire kész lesz, sikerül-e megoldani, hogy az ott élők valóban jól járjanak és az új híd ne átok, hanem áldás legyen.
Kiemlt kép: A Váci Duna-híd elképzelt látványterve – BudaPestkörnyéke.hu grafikája