Site icon BudaPestkörnyéke.hu

Vitézy Dávid nem mond le Budapestről és környékéről, 30 éve nem látott átalakítást hajt végre az országban

Az országos közösségi közlekedésben az elmúlt harminc év legjelentősebb intézményrendszeri átalakítását hajtja végre Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár. A technológiai és ipari miniszter rendelete alapján 2023-tól létrejön egy országos közlekedésszervező cég, amely hasonlóan fog működni, mint a fővárosban a Budapesti Közlekedési Központ.

Új közlekedésszervező jön létre

Megjelent a technológiai és ipari miniszter rendelete, amely kijelöli a 2023-tól működő új országos közlekedésszervezőt, mely a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. átalakításával jön létre. Ezáltal új alapokra helyezik az autóbuszos és vasúti elővárosi, regionális és országos közösségi közlekedési közszolgáltatások szervezését, állami megrendelését Magyarországon. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Egységes jegyek és menetrendek

„A cél világos: az egész országban egységes rendszerben működjenek a buszok és a vonatok, illetve más közösségi közlekedési eszközök. Legyen végre egy egységes applikáció és honlap, ahol közösen tervezhetek busz- és vonatutat és akár automatában, akár pénztárban, akár az appon veszek jegyet, egy közös jegyet válthassak a kombinált buszos és vasúti utazásokra. Ha valami gond van, legyen pótlóbusz. Ha késik a vonat, lehetőleg várja meg a csatlakozó buszjárat. Egységes utastájékoztatás működjön országosan.” – írja Vitézy Dávid a közösségi oldalán.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Együttműködő szolgáltatók

Az új országos közlekedésszervező feladata lesz mindez a MÁV-val, Volánbusz Zrt.-vel, a GYSEV Zrt-vel és más szolgáltatókkal együttműködésben januártól a hálózat és a menetrend meghatározása, a tarifarendszer kialakítása, az utastájékoztatással kapcsolatos stratégiai irányok meghatározása.

Az utasok érdekei számítanak

Az új országos közlekedésszervező az állam nevében eljáró megrendelő lesz. A kormány így a jövőben nem csak formálisan rendeli, hanem minőségi és mennyiségi elvárásokhoz köti és fokozottabban számon is kéri a közpénzből fenntartott közszolgáltatók működését, az utasok érdekei szerint.

Professzionális megoldás

„Egy olyan rendszerben, ahol a piacgazdasági logika önmagában nem működik, hisz az utasok jóval kevesebb, mint harmadát fizetik annak az összegnek, amiből a rendszer működik, fontos, hogy a fennmaradó részt, az adófizetők, a költségvetés által fizetett részt is minőségi és mennyiségi elvárások mentén, professzionális vevőként rendelje meg a magyar állam.” – fogalmazott a közelekedésért felelős államtitkár.

Olyan lesz, mint a BKK

Hasonló intézményrendszeri átalakítást 2010-ben, a Tarlós-féle városvezetés hivatalba lépését követően Budapesten a BKK – Budapesti Közlekedési Központ létrehozásával is megvalósítottak és azóta más városokban, például Kecskeméten is történt ilyen átalakítás. Európa szinte minden országában közlekedésszervező intézmények végzik a tömegközlekedés szervezését, így működik a rendszer regionális alapokon Ausztriában, Németországban, Csehországban vagy Lengyelországban is.

Már elfogadták a törvényt

Az Országgyűlés még a nyáron fogadta el a törvényjavaslatot és módosította a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt és a vasúti törvényt. Az új törvényi felhatalmazás alapján ma a vasúti menetrend szempontjából eddig is kulcsszerepet játszó VPE Kft. kapta a kijelölést Palkovics László technológiai és ipari minisztertől, hogy 2023-tól Magyarország közlekedésszervezője legyen. Új szervezet, új intézmény, új hivatal tehát nem jön létre, de a hatáskörök és feladatkörök átalakulnak.

Átvesznek feladatokat

Az új szervezet viszi tovább a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. feladatait, továbbra is biztosítva a pályakapacitás-elosztás függetlenségét. Szeptembertől a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. teendői közül a menetrend szerinti személyszállítással, közlekedési stratégiai és hálózattervezéssel, forgalmi modellezéssel, elektronikus jegyrendszerrel és utastájékoztatással kapcsolatosakat az országos közlekedésszervező veszi át a kollégákkal együtt. Az állami tulajdonú személyszállítási közszolgáltató társaságoktól, így a MÁV-Starttól, GYSEV-től, Volánbusztól, MÁV HÉV-től a törvény szerint jogutódlással veszi át az országos közlekedésszervező a feladatai ellátásához szükséges munkatársakat, vagyonelemeket és egyéb erőforrásokat.

Együttműködés

Az új közlekedésszervező ugyanakkor új típusú szolgáltatások megrendelése mellett is dönthet, igényalapú járatokat, kisebb mikrobuszokat, akár új szolgáltatókat is megbízhat a jövőben, a speciális térségi igények jobb kiszolgálása érdekében. Az országos közlekedésszervező feladata lesz az együttműködés az önkormányzati szolgáltatókkal is, hogy minél több városban közös jegyeket, bérleteket, összehangolt menetrendeket kínálhassanak a helyközi és a helyi közlekedésben. Az országos közlekedésszervező feladata a járműcserék felgyorsítása is mind a helyközi buszközlekedésben, mind a vasúton, a regionális vonalaktól a távolsági vonatokig minden szegmensben.

30 éve nem volt ilyen

„Az országos közösségi közlekedésben az elmúlt harminc év legjelentősebb intézményrendszeri átalakítását hajtjuk végre, annak érdekében, hogy a környezetbarát közösségi közlekedés kényelmesebb és versenyképesebb legyen és minden eddiginél jobban szolgálja Magyarország minden részének fejlődését, a legkisebb falutól a turisztikai térségeken és a megyeszékhelyeken át a központi régióig.” – teszi hozzá Vitézy Dávid, közelekedésért felelős államtitkár, aki a posztja alapján nem feledkezett meg Budapest és az agglomeráció közlekedésének fejlesztéséről sem. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Vitézy Dávid, közelekedésért felelős államtitkár – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Exit mobile version