Az országos közösségi közlekedésben az elmúlt harminc év legjelentősebb intézményrendszeri átalakítását hajtja végre Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár. A technológiai és ipari miniszter rendelete alapján 2023-tól létrejön egy országos közlekedésszervező cég, amely hasonlóan fog működni, mint a fővárosban a Budapesti Közlekedési Központ.

Új közlekedésszervező jön létre

Megjelent a technológiai és ipari miniszter rendelete, amely kijelöli a 2023-tól működő új országos közlekedésszervezőt, mely a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. átalakításával jön létre. Ezáltal új alapokra helyezik az autóbuszos és vasúti elővárosi, regionális és országos közösségi közlekedési közszolgáltatások szervezését, állami megrendelését Magyarországon. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Egységes jegyek és menetrendek

„A cél világos: az egész országban egységes rendszerben működjenek a buszok és a vonatok, illetve más közösségi közlekedési eszközök. Legyen végre egy egységes applikáció és honlap, ahol közösen tervezhetek busz- és vonatutat és akár automatában, akár pénztárban, akár az appon veszek jegyet, egy közös jegyet válthassak a kombinált buszos és vasúti utazásokra. Ha valami gond van, legyen pótlóbusz. Ha késik a vonat, lehetőleg várja meg a csatlakozó buszjárat. Egységes utastájékoztatás működjön országosan.” – írja Vitézy Dávid a közösségi oldalán.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Együttműködő szolgáltatók

Az új országos közlekedésszervező feladata lesz mindez a MÁV-val, Volánbusz Zrt.-vel, a GYSEV Zrt-vel és más szolgáltatókkal együttműködésben januártól a hálózat és a menetrend meghatározása, a tarifarendszer kialakítása, az utastájékoztatással kapcsolatos stratégiai irányok meghatározása.

Az utasok érdekei számítanak

Az új országos közlekedésszervező az állam nevében eljáró megrendelő lesz. A kormány így a jövőben nem csak formálisan rendeli, hanem minőségi és mennyiségi elvárásokhoz köti és fokozottabban számon is kéri a közpénzből fenntartott közszolgáltatók működését, az utasok érdekei szerint.

Professzionális megoldás

„Egy olyan rendszerben, ahol a piacgazdasági logika önmagában nem működik, hisz az utasok jóval kevesebb, mint harmadát fizetik annak az összegnek, amiből a rendszer működik, fontos, hogy a fennmaradó részt, az adófizetők, a költségvetés által fizetett részt is minőségi és mennyiségi elvárások mentén, professzionális vevőként rendelje meg a magyar állam.” – fogalmazott a közelekedésért felelős államtitkár.

Olyan lesz, mint a BKK

Hasonló intézményrendszeri átalakítást 2010-ben, a Tarlós-féle városvezetés hivatalba lépését követően Budapesten a BKK – Budapesti Közlekedési Központ létrehozásával is megvalósítottak és azóta más városokban, például Kecskeméten is történt ilyen átalakítás. Európa szinte minden országában közlekedésszervező intézmények végzik a tömegközlekedés szervezését, így működik a rendszer regionális alapokon Ausztriában, Németországban, Csehországban vagy Lengyelországban is.

Már elfogadták a törvényt

Az Országgyűlés még a nyáron fogadta el a törvényjavaslatot és módosította a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt és a vasúti törvényt. Az új törvényi felhatalmazás alapján ma a vasúti menetrend szempontjából eddig is kulcsszerepet játszó VPE Kft. kapta a kijelölést Palkovics László technológiai és ipari minisztertől, hogy 2023-tól Magyarország közlekedésszervezője legyen. Új szervezet, új intézmény, új hivatal tehát nem jön létre, de a hatáskörök és feladatkörök átalakulnak.

Átvesznek feladatokat

Az új szervezet viszi tovább a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. feladatait, továbbra is biztosítva a pályakapacitás-elosztás függetlenségét. Szeptembertől a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. teendői közül a menetrend szerinti személyszállítással, közlekedési stratégiai és hálózattervezéssel, forgalmi modellezéssel, elektronikus jegyrendszerrel és utastájékoztatással kapcsolatosakat az országos közlekedésszervező veszi át a kollégákkal együtt. Az állami tulajdonú személyszállítási közszolgáltató társaságoktól, így a MÁV-Starttól, GYSEV-től, Volánbusztól, MÁV HÉV-től a törvény szerint jogutódlással veszi át az országos közlekedésszervező a feladatai ellátásához szükséges munkatársakat, vagyonelemeket és egyéb erőforrásokat.

Együttműködés

Az új közlekedésszervező ugyanakkor új típusú szolgáltatások megrendelése mellett is dönthet, igényalapú járatokat, kisebb mikrobuszokat, akár új szolgáltatókat is megbízhat a jövőben, a speciális térségi igények jobb kiszolgálása érdekében. Az országos közlekedésszervező feladata lesz az együttműködés az önkormányzati szolgáltatókkal is, hogy minél több városban közös jegyeket, bérleteket, összehangolt menetrendeket kínálhassanak a helyközi és a helyi közlekedésben. Az országos közlekedésszervező feladata a járműcserék felgyorsítása is mind a helyközi buszközlekedésben, mind a vasúton, a regionális vonalaktól a távolsági vonatokig minden szegmensben.

30 éve nem volt ilyen

„Az országos közösségi közlekedésben az elmúlt harminc év legjelentősebb intézményrendszeri átalakítását hajtjuk végre, annak érdekében, hogy a környezetbarát közösségi közlekedés kényelmesebb és versenyképesebb legyen és minden eddiginél jobban szolgálja Magyarország minden részének fejlődését, a legkisebb falutól a turisztikai térségeken és a megyeszékhelyeken át a központi régióig.” – teszi hozzá Vitézy Dávid, közelekedésért felelős államtitkár, aki a posztja alapján nem feledkezett meg Budapest és az agglomeráció közlekedésének fejlesztéséről sem. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Vitézy Dávid, közelekedésért felelős államtitkár – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid