Site icon BudaPestkörnyéke.hu

Hiba az M7-es autópálya háromsávosítása, a vasutat kellene inkább fejleszteni – állítja Vitézy Dávid, korábbi közlekedésért felelős államtitkár

Teljesen felesleges sok tízmilliárdért háromsávosítani az M7-es autópályát a Balatonig, mert nem lesz kevesebb torlódás – lényegében ezt állítja Vitézy Dávid. A néhány hónapja lemondott közlekedésért felelős államtitkár nem először fogalmaz meg a Lázár János irányította közlekedéspolitikával ellentétes véleményt.

2×3 sávos lesz az M7-es

Az elsők között írtuk meg itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon, hogy Molnár István, a Magyar Közút Zrt. Fejér megyei igazgatója bejelentette: 2×3 sávos lesz az M7-es autópálya a Balaton és Budapest között. Először az M0-s és a balatonvilágosi csomópont között építik ki teljes hosszban a három sávot, majd a főváros felé vezető oldalon Balatonvilágostól Székesfehérvérig, ott, ahol még csak 2×2 sávon halad a forgalom. A kivitelezés időpontját nem közölte a vezető. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Hiba az M7-es bővítése

Vitézy Dávid, volt közlekedési államtitkár nem sokkal cikkünk megjelenése előtt a közösségi oldalán kritizálta az új állami projektet. Szerinte hiba az M7-es bővítésére költeni, helyette a vasútközlekedést kellene fejleszteni, mert ez az előremutató, környezetbarát megoldás, ráadásul az M7-esen nem lesz kevesebb dugó, legfeljebb két sáv helyett három sávban araszolnak majd az autósok.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Leállnak a vasútfejlesztések

„A magyar közlekedéspolitikában súlyos aszimmetria állt be azáltal, hogy miután az EU már nem finanszíroz közúti fejlesztéseket, a következő 20 év összes felmerült autópálya-fejlesztéseit egy hosszú távú koncessziós szerződésbe szervezte az állam, ezáltal garantált finanszírozás mellett ezek ütemezetten megvalósulnak. Eközben azonban, mivel a vasútfejlesztésben Magyarország az elmúlt évtizedekben kizárólag az európai uniós forrásokra támaszkodott, most ezek késedelmével és felfüggesztésével lassan minden vasútfejlesztés leáll itthon. Az egyetlen kivételt jelentő Budapest-Belgrádon túl, amelyet kínai hitel finanszíroz.” – írja Vitézy Dávid.

Egyre nagyobb az igény a vonatozásra

A volt államtitkár szerint egyre nő az igény a vonatozásra, mind az áru-, mind a személyforgalomban kritikus kapacitáshiány látszik a fővonalakon és Budapest térségében, és minden létező közlekedéspolitikai, környezetvédelmi, klímavédelmi, tájvédelmi racionalitás is a vasút fejlesztése mellett szól.

Kapacitáshiányok

Vitézy Dávid hozzáteszi: „Székesfehérvár felé a vasút fejlesztésére a fővonal, az állomások és a járműpark fejlesztésével 200 milliárd forint felett költött az állam az elmúlt évtizedben. A vonal kapacitása nincs teljesen kihasználva, mivel egyrészt a biztosítóberendezés teljes elkészülte évek óta csúszik, másrészt pedig a budapesti hálózat kapacitása nem tud annyi vonatot fogadni, mint amennyi a fejlesztett fővonalról érkezhetne. Ezért is kell megépíteni szerinte a Déli Körvasutat, hogy sűrűbb lehessen az elővárosi közlekedés.

Nem megoldás a sávbővítés

„Az M7-es, ahogy a legtöbb esetben minden autópálya, akkor torlódik szisztematikusan, azaz nem baleset vagy felújítás miatt, ha egy fontos csomópont kapacitása kicsi (lásd Fehérvárnál a 8-ast) vagy ha a fogadó nagyváros (Budapest) egyszerűen nem tud több autót fogadni és a városi utak visszatorlasztanak. Ezekre a főpályán történő sávbővítés nem ad megoldást.” – állítja Vitézy Dávid.

Balatoni hétvégék

A közlekedési szakember szerint valójában az M7-es kifelé irányban való szélesítése kapcsán leginkább a balatoni hétvégék péntek estéi és szombat reggelei tűnnek fel a legtöbb egyetértő véleményben – hisz az autós agglomerációs ingázás számára új kapacitások építése még ennyire se lenne koncepciózus vagy racionális. 

Versenyképes a vasút

„A Balaton felé a vasút ma már elég versenyképes időben és kényelemben is, azonban tény, hogy további fejlesztések szükségesek lennének, mert már ma is kimerült a vasút kapacitása és akkor még a diszkont-vármegyebérlet idén nyári hatásait nem is láttuk.” – jegyzi meg Vitézy, majd így folyatja:

Nem előrelátó fejlesztés

„Ez a kapacitáshiány a Balaton felé leginkább annak köszönhető, hogy a Balaton déli partján a pár éve befejezett felújítás kevéssé volt előrelátó, a szakaszosan egy vágányos vonal kapacitása néhány év alatt mára ismét kimerült. Az északi parton pedig a kevés kitérős egyvágányos kialakítás mellett általános a vonal kapacitáshiánya és Balatonfüreden túli szakaszán a villamosítás késedelme is mozdonycserét, késéseket okoz.”

Autópálya helyett vasútvonalakat kell fejleszteni

Vitézy Dávid szerint ha fenntarthatóan szeretnénk javítani a Balaton elérhetőségén, akkor az autópálya harmadik sávjának sok tízmilliárdos kiépítése helyett a vasútvonalat kellene villamosítani Balatonfüredtől Tapolcán át Keszthelyig, két vágányos fővonallá fejleszteni a 30-as vonalat Szabadbattyánon túl is a Balaton felé, sebességemeléssel már Székesfehérvártól, bővítve mindkét parti vonal kapacitását és befejezni a Déli Körvasútat Budapesten. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Ez is érdekelhet: „Lázár lehúzza a WC-n a többéves munkádat” – mondják Vitézy Dávidnak, aki szerint hiba volt a kormány részéről leállítani a vasútfejlesztések egy részét

Kiemelt kép: Vitézy Dávid az M7-es autópálya amellett – BPK-montázs

Exit mobile version