Site icon BudaPestkörnyéke.hu

Már tervezik az M5-ös metró alagútját

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa múlt heti ülésén megtárgyalta és jóváhagyta az ötös metró távlati koncepcióját, illetve az annak első ütemeként megkezdett hév-fejlesztési programot. A főpolgármester és a kormány kimondta: kiemelt jelentőségű fejlesztésről van szó, melynek a 2021 és 2027 közötti európai uniós fejlesztési ciklusban történő megvalósításában mindenki egyetért. Arról természetesen nincs szó, hogy kizárólag ez a közlekedésfejlesztési beruházás valósulna meg a következő években Budapesten uniós forrásokból – írja friss bejegyzésében Vitézy Dávid a Budapesti Közlekedési Központ igazgatója. Az írását az alábbiakban szerkesztett változatban közöljük.

Február végén a Budapest Fejlesztési Központ kiírta az ötös metró első ütemének tervezésére szóló tendert. A következő évtized legjelentősebb, közel egymillió budapesti és agglomerációs lakos közlekedését segítő hév-fejlesztéseinek tervezőjét nyílt európai uniós közbeszerzési eljáráson választjuk ki, mely jelenleg is folyamatban van.

Milyen fejlesztések jönnek a csepeli, ráckevei HÉV-en?

Az M5-ös új metró koncepciója

Mindezen fejlesztések együttesen adhatják az 5-ös metró koncepció első ütemét. A koncepció lényege a H5-ös, H6-os és H7-es hévek összekötése a belváros alatt, ezzel egy észak-déli, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer létrehozása, melyen akár az Esztergom felől és Kunszentmiklós-Tass felől érkező MÁV elővárosi vonatok is közlekedhetnek majd a jövőben.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Új alagút a város alatt

A vonal egy összekötő alagúttal lehet teljes a távlatban, az eddig felsorolt munkák elvégzését követően, ennek nyomvonala azonban még nem eldöntött. Az 5-ös metró koncepció befejezését jelentő új összekötő alagutat vizsgáló megvalósíthatósági tanulmány is készül a most megrendelendő munkák részeként, mely kijelöli ennek a távlati fejlesztésnek a nyomvonalát és megállóit.

Klimatizált HÉV-ek jönnek

Az infrastruktúra-tervezéssel párhuzamosan hamarosan indul az érintett hév-vonalakra új, alacsonypadlós, klimatizált vonatok beszerzésének tendere is a MÁV-HÉV-vel együttműködésben. Az FKT ülésén elfogadott műszaki tartalom szerint a vonatok és az állomások a nagyvasúti sztenderdek szerinti peronmagassággal és a vasúti átjárhatóságot biztosító paraméterekkel készülnek, annak érdekében, hogy a Kunszentmiklós-Tass, illetve az összekötés után az Esztergom felől érkező motorvonatok is tudják távlatban használni az alagutat.

A beruházás műszaki tartalmát még a korábbi városvezetéssel közösen alakítottuk ki a 2018-as kormánydöntés időszakában, most az FKT keretében az új városvezetés is ezt a támogatást megerősítette és természetesen a tervezés során a fővárosi és agglomerációs önkormányzatokat, illetve a BKK képviselőit is be fogja vonni a munkába a Budapest Fejlesztési Központ.

Rémes állapotban vannak a mostani HÉV-szerelvények

A jelenlegi hév-vonalak a hetvenes évek műszaki színvonalát képviselik, az érintett hév-vonalakon a járműállomány jelentős részének életkora eléri az ötven évet, és nem versenyképes az autózással a szolgáltatás színvonala. A fejlesztéssel a városi és elővárosi autóforgalom csökkenthető, így hosszútávon az autóhasználatból származó légszennyezés és szén-dioxid kibocsátás is kevesebb lehet.

A csepeli, ráckevei és szentendrei hév-vonalak fejlesztése Budapesten ma a legnagyobb közlekedési adósság. A fő célunk az, hogy versenyképesebb legyen a fővárosi és az elővárosi tömegközlekedés. A mai elővárosi vasúti utasszám ilyen fejlesztések révén akár meg is duplázható, és ehhez elengedhetetlen a hévek fejlesztése.

IDE KAPCSOLÓDIK: Budapest Jolly Jockere: Vitézy Dávid a főpolgármesternek és a kormánynak is jó, de ki ő valójában?

Kiemelt kép: A Kálvin térig meghosszabbított csepeli HÉV tervezett vonala – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Exit mobile version