Vitézy Dávid az első olyan közlekedési szakértő, aki tényleg össze akarja kapcsolni az agglomeráció közlekedését a fővárossal. Többször elmondta, hogy Budapest közlekedési problémái az agglomerációból erednek, így azt megoldani is csak Budapest és környékének egységes közlekedési rendszerével lehet. A Vitézy ismételt reflektorfénybe kerülése azért is érdekes, mert igazi Jolly Jocker lett: a kormány és a főváros is elfogadja. Lássuk ki is ez a fiatalember, honnét jött és hová tart.

Jobboldali körökben jól cseng Vitézy Dávid neve, mégsem emiatt lett sikeres a Budapesti Fejlesztési Központ frissen kinevezett vezetője. A BKK egykori vezére gyermekkora óta megszállottan foglalkozik a közösségi közlekedéssel. Tarlós István nevezte ki a közlekedési vállalat élére, majd ő is váltotta le. Ezután már nyilvánosan is bírálták egymást az akkori főpolgármesterrel. Karácsony Gergely viszont nagyon szerette volna, ha újra Vitézy lesz a BKK vezére, de a közlekedési szakember inkább a kormány felkérését választotta. Vitézy Dávid így a Budapest-politika meghatározó szereplője lett. Nézzük ki ő, honnét jött, merre tart.

Családi háttér

Vitézy Dávid 1985-ben született Budapesten. Édesapja Vitézy László filmrendező. Édesanyja Hankiss Ágnes, korábbi fideszes EP-képviselő, tavaly december óta a Médiatanács tagja. Hankiss Ágnes annak az Erdős Péternek a lánya, aki a teljes magyar popzene irányítója volt a Kádár-rendszerben.

Vitézy Dávid anyai nagyapja a Hungaroton egyik vezetőjeként az ország legismertebb és legbefolyásosabb menedzsere volt. Többek közt neki köszönhetjük a Neoton Famíliát. A Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskolát kitűnő érettségivel fejezte be. Majd a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudomány Egyetem közgazdász, regionális település- és területfejlesztési szakirán diplomázott.

Mesék helyett BKV buszokat nézegetett

2006-ban az Index egyik interjújában ezt mondta magáról Vitézy Dávid: „A dolog úgy kezdődött, hogy 8-9 éves koromban a 49-es busz vonalán laktunk, azzal mentem iskolába. Megkérdeztem a buszsofőröket, mit csinálnak, elkezdtem kijárogatni hozzájuk és pár év múlva ismertem az összes sofőrt a vonalon, sokukkal összebarátkoztam, közülük többen még ma is ott dolgoznak.

Aztán megismertem a végállomási irányítókat – mondta Vitézy –  akik ezeknek a járatoknak az irányításáért feleltek, aztán több tucatnyi BKV-st. Ezek a kapcsolatok adtak egy csomó információt, ami arra jó volt, hogy láttam belülről, a cég hogy működik.”

Vitézy egyik Lauderes osztálytársa a BudaPestkörnyéke.hu hírportálnak azt mesélte, hogy már az iskolában is menetrendeket dolgozott ki és ezzel „fárasztotta” osztálytársait. Már-már őrületbe kergette őket.

14 évesen már forgalmat irányított

Egy korábbi nyilatkozatában Vitézy arról beszélt, hogy élete meghatározó élménye volt,  amikor 2000-ben, 14 évesen segítségül hívták egy csőtörés nyomán kialakul dugóhoz: a helyszínre sietett, és az iskolai órákat is hátrébb sorolva segített az utasok tájékoztatásában, sőt, elmondása szerint valódi buszokat is irányíthatott, mígnem helyreállt a Szilágy Erzsébet fasor forgalma.    

15 éves korában az Indexen „villamosőrült” álnéven írt a fórumokban, cseteken. A BKV 2000-ben ki akarta rúgni az egyik fórumon rendszeresen írogató diszpécserét, az ő megvédésére alakult Vitézy közreműködésével a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, a VEKE. A szervezet egyik célja az üzemtörténet ápolása és régi villamosok felújítása mellett az, hogy minél jobb körülmények között utazhassanak a budapestiek. Néhány év múlva Vitézy lett a VEKE szóvivője.

Vitézy Dávid – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Egyre több műsorba hívták

Vitézy Dávid nagyon jó nyilatkozónak tűnt. A sajtó számára mindig elérhető volt és érthetően magyarázta el a közösségi közlekedés problémáit, a sikere tehát borítékolható volt. A VEKE-t az ő nevével azonosították, már-már egyszemélyes szervezetként élt a köztudatban.

A BudaPestkörnyeke.hu hírportálnak a nevük elhallgatását kérő televíziós szerkesztők azt mesélték, hogy Vitézy képes volt hajnalban is felkelni azért, hogy busszal bemenjen egy-egy stúdióbeszélgetésre. A korai órákban is mindig tömegközlekedési eszközzel érkezett, soha nem kért taxit. Így amellett, hogy jó médiaszereplő lett, hitelesen is képviseli azt, amiről beszél. Jogosítványt a mai napig nem szerzett.

Megvétózta a szocik tervét

Vitézy eddigi talán legnagyobb villanása 2008-ban volt, amikor Hagyó Miklós városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes alaposan át szerette volna írni a BKV paraméterkönyvét, méghozzá úgy, hogy közlekedésért felelős munkatársai gyakorlatilag negyven buszjáratot akartak megszüntetni.

A változtatás városházi hívei a Műegyetemre szerveztek egy alibi lakossági fórumot, hogy el lehessen mondani, megvolt a társadalmi egyeztetés. Csakhogy a VEKE is kapott meghívót, és az egyesület alaposan rászervezett az eseményre: sajtót és civileket mozgósított. Azoknak a magánemberek is kaptak invitációt, akik az egyesületnek leveleket küldtek. Végül komoly lakossági fórum lett belőle, sajtóval, tévékkel, rádiókkal. Vitézy Dávid alaposan beolvasott a paraméterkönyv-módosítás támogatóinak. Vastapsot kapott, Hagyó Miklós pedig nemcsak a helyszínről vonult el, de végül az átalakítástól is visszalépett.

Vitézy Dávid – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Egyenes út a BKV-hoz

Tarlós István felkérésére Vitézy Dávid 2007 elejétől 2009 végéig három éven át a BKV felügyelőbizottságának ellenzéki delegáltja volt. 2010-ben Tarlós István kinevezte a BKK élére. Sok kritikát kapott. Leginkább azért támadták mert nem volt vezetői tapasztalata, elhivatottságát és szakmai tudását azonban senki nem vonta kétségbe.

Regnálása alatt valósult meg az 1-es és 3-as villamos felújítása és meghosszabbítása, a Bubi, a Futár, a budai fonódó villamoshálózat, valamint akkor adták át a négyes metrót is. 2014-ben azonban valami megváltozott Tarlós és Vitézy kapcsolatában, új vezetőt neveztek ki a BKK élére.

Tarlós kontra Vitézy

Vitézy leváltása után Tarlós István azt mondta: Vitézy Dáviddal majdnem lehetetlen együtt dolgozni a személyisége miatt, de a leváltása “nagyon széleskörű döntés volt”. Az akkori főpolgármester szerint a BKK szerepet tévesztett, egy túlduzzasztott, túlterjeszkedő, önjáró céggé vált.

Úgy tett, mintha minden a saját szellemi terméke lenne, és a Fővárosi Közgyűlés, a tulajdonos fővárosi önkormányzat gyakorlatilag egy követő magatartásra kényszerült.

Innentől kezdve megromlott Tarlós és Vitézy viszonya. Legemlékezetesebb nyilvános csörtéjük 2016-ban volt, Vitézy Dávid a holland nagykövettel közösen bírálta a budapesti közlekedést.

Tarlós István egy újságírói kérdésre így reagált: „Nem egy mindenhonnan elcsapott, sértődött, bezárt múzeumot kegyelemből igazgató közgazdász fogja meghatározni egy diszkógömbös, Tütü nevű night klubból, mi legyen a budapesti közlekedésfejlesztéssel.” Tarlós a bezárt múzeum kapcsán arra utalt, hogy Vitézy Dávidot nem sokkal korábban nevezték ki az akkor már bezárt Közlekedési Múzeum élére, amelynek átszervezését és megújítását bízták rá, azóta is a múzeum igazgatója.

Karácsony és Vitézy

2014-ben, Vitézy Dávid menesztésekor az akkor már Fővárosi Közgyűlés tagjaként Karácsony Gergely azt nyilatkozta, hogy szerinte nem volt probléma a BKK vezérigazgatójának munkájával.

Tavaly, 2019-ben főpolgármesteri kampányában és megválasztása után Karácsony többször beszélt arról, hogy szívesen látná újra a BKK élén Vitézy Dávidot. Vitézy 2020 januárjában már arról írt, hogy a budapesti közlekedést komplexen, az agglomeráció figyelembevételével kell kezelni. Ez pedig jóval nagyobb hatáskörről szólt, mint a városhatáron belül működő BKK.

A kormány felkérését fogadta el

Pár napra megírtuk itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon, hogy létrejött a Budapest Fejlesztési Központ (BFK), a vezérigazgatója Vitézy Dávid lett, aki az agglomerációban élők számára rengeteg jó dolgot akar megvalósítani. “Az elővárosi tömegközlekedés fejlesztése nem csak az agglomerációból ingázók, hanem a budapestiek számára is elemi érdek. Azon akarok dolgozni, hogy Budapest jobb hely legyen, elsősorban az itt és a környékén élők számára” – fogalmazott a Facebookon megjelent amolyan programbeszédében a vezérigazgató.

Testhezálló feladat

A 35 éves fiatalember most óriási, de testhezálló feladatot kapott. Ki kell találnia, és meg kell szerveznie az agglomerációt is magában foglaló Budapest és környékének egységes tömegközlekedési rendszerét. Programjáról már tudjuk, hogy a vasútnak és alapvetően a kötöttpályás közlekedésnek jelentős szerepet szán. Már csak az a kérdés, mikorra valósulhat meg az a modern közlekedési hálózat, amelyet Vitézy elképzelt.

Kiemelt kép: Vitézy Dávid – BPK montázs