Vitézy Dávid az első olyan közlekedési szakértő, aki tényleg össze akarja kapcsolni az agglomeráció közlekedését a fővárossal. Többször elmondta, hogy Budapest közlekedési problémái az agglomerációból erednek, így azt megoldani is csak Budapest és környékének egységes közlekedési rendszerével lehet. Vitézy ismételt reflektorfénybe kerülése azért is érdekes, mert igazi Jolly Jocker lett: a kormány és a főváros is elfogadja. Lássuk ki is ez a fiatalember, honnét jött és hová tart.

Jobboldali körökben jól cseng Vitézy Dávid neve, mégsem emiatt lett sikeres a Budapesti Fejlesztési Központ frissen kinevezett vezetője. A BKK egykori vezére gyermekkora óta megszállottan foglalkozik a közösségi közlekedéssel. Tarlós István nevezte ki a közlekedési vállalat élére, majd ő is váltotta le. Ezután már nyilvánosan is bírálták egymást az akkori főpolgármesterrel. Karácsony Gergely viszont nagyon szerette volna, ha újra Vitézy lesz a BKK vezére, de a közlekedési szakember inkább a kormány felkérését választotta. Vitézy Dávid így a Budapest-politika meghatározó szereplője lett. Nézzük ki ő, honnét jött, merre tart.

Családi háttér

Vitézy Dávid 1985-ben született Budapesten. Édesapja Vitézy László filmrendező. Édesanyja Hankiss Ágnes, korábbi fideszes EP-képviselő, tavaly december óta a Médiatanács tagja. Hankiss Ágnes annak az Erdős Péternek a lánya, aki a teljes magyar popzene irányítója volt a Kádár-rendszerben.

Vitézy Dávid anyai nagyapja a Hungaroton egyik vezetőjeként az ország legismertebb és legbefolyásosabb menedzsere volt. Többek közt neki köszönhetjük a Neoton Famíliát. A Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskolát kitűnő érettségivel fejezte be. Majd a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudomány Egyetem közgazdász, regionális település- és területfejlesztési szakirán diplomázott.

Mesék helyett BKV buszokat nézegetett

2006-ban az Index egyik interjújában ezt mondta magáról Vitézy Dávid: „A dolog úgy kezdődött, hogy 8-9 éves koromban a 49-es busz vonalán laktunk, azzal mentem iskolába. Megkérdeztem a buszsofőröket, mit csinálnak, elkezdtem kijárogatni hozzájuk és pár év múlva ismertem az összes sofőrt a vonalon, sokukkal összebarátkoztam, közülük többen még ma is ott dolgoznak.

Aztán megismertem a végállomási irányítókat – mondta Vitézy –  akik ezeknek a járatoknak az irányításáért feleltek, aztán több tucatnyi BKV-st. Ezek a kapcsolatok adtak egy csomó információt, ami arra jó volt, hogy láttam belülről, a cég hogy működik.”

Vitézy egyik Lauderes osztálytársa a BudaPestkörnyéke.hu hírportálnak azt mesélte, hogy már az iskolában is menetrendeket dolgozott ki és ezzel „fárasztotta” osztálytársait. Már-már őrületbe kergette őket.

14 évesen már forgalmat irányított

Egy korábbi nyilatkozatában Vitézy arról beszélt, hogy élete meghatározó élménye volt,  amikor 2000-ben, 14 évesen segítségül hívták egy csőtörés nyomán kialakul dugóhoz: a helyszínre sietett, és az iskolai órákat is hátrébb sorolva segített az utasok tájékoztatásában, sőt, elmondása szerint valódi buszokat is irányíthatott, mígnem helyreállt a Szilágy Erzsébet fasor forgalma.    

15 éves korában az Indexen „villamosőrült” álnéven írt a fórumokban, cseteken. A BKV 2000-ben ki akarta rúgni az egyik fórumon rendszeresen írogató diszpécserét, az ő megvédésére alakult Vitézy közreműködésével a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, a VEKE. A szervezet egyik célja az üzemtörténet ápolása és régi villamosok felújítása mellett az, hogy minél jobb körülmények között utazhassanak a budapestiek. Néhány év múlva Vitézy lett a VEKE szóvivője.

Vitézy Dávid – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Egyre több műsorba hívták

Vitézy Dávid nagyon jó nyilatkozónak tűnt. A sajtó számára mindig elérhető volt és érthetően magyarázta el a közösségi közlekedés problémáit, a sikere tehát borítékolható volt. A VEKE-t az ő nevével azonosították, már-már egyszemélyes szervezetként élt a köztudatban.

A BudaPestkörnyeke.hu hírportálnak a nevük elhallgatását kérő televíziós szerkesztők azt mesélték, hogy Vitézy képes volt hajnalban is felkelni azért, hogy busszal bemenjen egy-egy stúdióbeszélgetésre. A korai órákban is mindig tömegközlekedési eszközzel érkezett, soha nem kért taxit. Így amellett, hogy jó médiaszereplő lett, hitelesen is képviseli azt, amiről beszél. Jogosítványt a mai napig nem szerzett.

Megvétózta a szocik tervét

Vitézy eddigi talán legnagyobb villanása 2008-ban volt, amikor Hagyó Miklós városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes alaposan át szerette volna írni a BKV paraméterkönyvét, méghozzá úgy, hogy közlekedésért felelős munkatársai gyakorlatilag negyven buszjáratot akartak megszüntetni.

A változtatás városházi hívei a Műegyetemre szerveztek egy alibi lakossági fórumot, hogy el lehessen mondani, megvolt a társadalmi egyeztetés. Csakhogy a VEKE is kapott meghívót, és az egyesület alaposan rászervezett az eseményre: sajtót és civileket mozgósított. Azoknak a magánemberek is kaptak invitációt, akik az egyesületnek leveleket küldtek. Végül komoly lakossági fórum lett belőle, sajtóval, tévékkel, rádiókkal. Vitézy Dávid alaposan beolvasott a paraméterkönyv-módosítás támogatóinak. Vastapsot kapott, Hagyó Miklós pedig nemcsak a helyszínről vonult el, de végül az átalakítástól is visszalépett.

Vitézy Dávid – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Egyenes út a BKV-hoz

Tarlós István felkérésére Vitézy Dávid 2007 elejétől 2009 végéig három éven át a BKV felügyelőbizottságának ellenzéki delegáltja volt. 2010-ben Tarlós István kinevezte a BKK élére. Sok kritikát kapott. Leginkább azért támadták mert nem volt vezetői tapasztalata, elhivatottságát és szakmai tudását azonban senki nem vonta kétségbe.

Regnálása alatt valósult meg az 1-es és 3-as villamos felújítása és meghosszabbítása, a Bubi, a Futár, a budai fonódó villamoshálózat, valamint akkor adták át a négyes metrót is. 2014-ben azonban valami megváltozott Tarlós és Vitézy kapcsolatában, új vezetőt neveztek ki a BKK élére.

Tarlós kontra Vitézy

Vitézy leváltása után Tarlós István azt mondta: Vitézy Dáviddal majdnem lehetetlen együtt dolgozni a személyisége miatt, de a leváltása “nagyon széleskörű döntés volt”. Az akkori főpolgármester szerint a BKK szerepet tévesztett, egy túlduzzasztott, túlterjeszkedő, önjáró céggé vált.

Úgy tett, mintha minden a saját szellemi terméke lenne, és a Fővárosi Közgyűlés, a tulajdonos fővárosi önkormányzat gyakorlatilag egy követő magatartásra kényszerült.

Innentől kezdve megromlott Tarlós és Vitézy viszonya. Legemlékezetesebb nyilvános csörtéjük 2016-ban volt, Vitézy Dávid a holland nagykövettel közösen bírálta a budapesti közlekedést.

Tarlós István egy újságírói kérdésre így reagált: „Nem egy mindenhonnan elcsapott, sértődött, bezárt múzeumot kegyelemből igazgató közgazdász fogja meghatározni egy diszkógömbös, Tütü nevű night klubból, mi legyen a budapesti közlekedésfejlesztéssel.” Tarlós a bezárt múzeum kapcsán arra utalt, hogy Vitézy Dávidot nem sokkal korábban nevezték ki az akkor már bezárt Közlekedési Múzeum élére, amelynek átszervezését és megújítását bízták rá, azóta is a múzeum igazgatója.

Karácsony és Vitézy

2014-ben, Vitézy Dávid menesztésekor az akkor már Fővárosi Közgyűlés tagjaként Karácsony Gergely azt nyilatkozta, hogy szerinte nem volt probléma a BKK vezérigazgatójának munkájával.

Tavaly, 2019-ben főpolgármesteri kampányában és megválasztása után Karácsony többször beszélt arról, hogy szívesen látná újra a BKK élén Vitézy Dávidot. Vitézy 2020 januárjában már arról írt, hogy a budapesti közlekedést komplexen, az agglomeráció figyelembevételével kell kezelni. Ez pedig jóval nagyobb hatáskörről szólt, mint a városhatáron belül működő BKK.

A kormány felkérését fogadta el

Pár napra megírtuk itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon, hogy létrejött a Budapest Fejlesztési Központ (BFK), a vezérigazgatója Vitézy Dávid lett, aki az agglomerációban élők számára rengeteg jó dolgot akar megvalósítani. “Az elővárosi tömegközlekedés fejlesztése nem csak az agglomerációból ingázók, hanem a budapestiek számára is elemi érdek. Azon akarok dolgozni, hogy Budapest jobb hely legyen, elsősorban az itt és a környékén élők számára” – fogalmazott a Facebookon megjelent amolyan programbeszédében a vezérigazgató.

Testhezálló feladat

A 35 éves fiatalember most óriási, de testhezálló feladatot kapott. Ki kell találnia, és meg kell szerveznie az agglomerációt is magában foglaló Budapest és környékének egységes tömegközlekedési rendszerét. Programjáról már tudjuk, hogy a vasútnak és alapvetően a kötöttpályás közlekedésnek jelentős szerepet szán. Már csak az a kérdés, mikorra valósulhat meg az a modern közlekedési hálózat, amelyet Vitézy elképzelt.

Kiemelt kép: Vitézy Dávid – BPK montázs