A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa múlt heti ülésén megtárgyalta és jóváhagyta az ötös metró távlati koncepcióját, illetve az annak első ütemeként megkezdett hév-fejlesztési programot. A főpolgármester és a kormány kimondta: kiemelt jelentőségű fejlesztésről van szó, melynek a 2021 és 2027 közötti európai uniós fejlesztési ciklusban történő megvalósításában mindenki egyetért. Arról természetesen nincs szó, hogy kizárólag ez a közlekedésfejlesztési beruházás valósulna meg a következő években Budapesten uniós forrásokból – írja friss bejegyzésében Vitézy Dávid a Budapesti Közlekedési Központ igazgatója. Az írását az alábbiakban szerkesztett változatban közöljük.

Február végén a Budapest Fejlesztési Központ kiírta az ötös metró első ütemének tervezésére szóló tendert. A következő évtized legjelentősebb, közel egymillió budapesti és agglomerációs lakos közlekedését segítő hév-fejlesztéseinek tervezőjét nyílt európai uniós közbeszerzési eljáráson választjuk ki, mely jelenleg is folyamatban van.

Milyen fejlesztések jönnek a csepeli, ráckevei HÉV-en?

  • A H6-os ráckevei hév teljes felújítása, megállóinak akadálymentesítése, utastájékoztatás megújítása, az állomások környezetének rendezése, P+R parkolók létesítése, a vonalon a sebességkorlátozások megszüntetése és a sebesség emelése.
  • A projekt keretein belül szükséges megvizsgálni a pesterzsébeti lakótelepről a H6-os hév elérhetőségének, valamint a térség közlekedési kapcsolatai fejlesztésének lehetőségeit, beleértve a vizsgálati feladatokba a Pesterzsébet intermodális csomópont létrehozását és a hév és a 3-as villamos közötti közvetlen átszállási kapcsolat lehetőségét is.
  • A H7-es csepeli hév teljes felújítása, megállóinak akadálymentesítése, utastájékoztatás megújítása, az állomások környezetének rendezése, P+R parkolók létesítése, a vonalon a sebességkorlátozások megszüntetése, a sebesség emelése és vonalhosszabbítási tervek készítése Csepelen az Erdősor útig.
  • A H6-os ráckevei és a H7-es csepeli járatok – összefonódva – a Közvágóhíd állomástól föld alatt, Boráros téri megállással egészen a Kálvin térig történő meghosszabbítása, régi hiányt pótolva, új átszállási kapcsolattal a 3-as és 4-es metrókra, s ezen vonalak utasai számára végre megadva a közvetlen belvárosi kapcsolatot.
  • A beruházási program része a csepeli hév felszíni, Duna-parti nyomvonalának kiváltása után új Duna-parti sétány tervezése a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között, illetve a fejlesztéssel érintett fontos budapesti közterek, csomópontok rendezése (Boráros tér, Közvágóhíd), ahogy az ábrán is látható. A terveket a Budapest Fejlesztési Központ a Főváros bevonásával készíti majd el.
  • A H5-ös szentendrei hév vonalon modern, akadálymentesített megállókat és Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát tervezünk, a sebességkorlátozások megszüntetésével, az állomások környezetének rendezésével. A III. kerületi szintbeli közúti átjárók ütemezett különszintűvé alakítása, a lehetséges műszaki megoldások vizsgálata a tervezési feladat része.

Az M5-ös új metró koncepciója

Mindezen fejlesztések együttesen adhatják az 5-ös metró koncepció első ütemét. A koncepció lényege a H5-ös, H6-os és H7-es hévek összekötése a belváros alatt, ezzel egy észak-déli, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer létrehozása, melyen akár az Esztergom felől és Kunszentmiklós-Tass felől érkező MÁV elővárosi vonatok is közlekedhetnek majd a jövőben.

Új alagút a város alatt

A vonal egy összekötő alagúttal lehet teljes a távlatban, az eddig felsorolt munkák elvégzését követően, ennek nyomvonala azonban még nem eldöntött. Az 5-ös metró koncepció befejezését jelentő új összekötő alagutat vizsgáló megvalósíthatósági tanulmány is készül a most megrendelendő munkák részeként, mely kijelöli ennek a távlati fejlesztésnek a nyomvonalát és megállóit.

Klimatizált HÉV-ek jönnek

Az infrastruktúra-tervezéssel párhuzamosan hamarosan indul az érintett hév-vonalakra új, alacsonypadlós, klimatizált vonatok beszerzésének tendere is a MÁV-HÉV-vel együttműködésben. Az FKT ülésén elfogadott műszaki tartalom szerint a vonatok és az állomások a nagyvasúti sztenderdek szerinti peronmagassággal és a vasúti átjárhatóságot biztosító paraméterekkel készülnek, annak érdekében, hogy a Kunszentmiklós-Tass, illetve az összekötés után az Esztergom felől érkező motorvonatok is tudják távlatban használni az alagutat.

A beruházás műszaki tartalmát még a korábbi városvezetéssel közösen alakítottuk ki a 2018-as kormánydöntés időszakában, most az FKT keretében az új városvezetés is ezt a támogatást megerősítette és természetesen a tervezés során a fővárosi és agglomerációs önkormányzatokat, illetve a BKK képviselőit is be fogja vonni a munkába a Budapest Fejlesztési Központ.

Rémes állapotban vannak a mostani HÉV-szerelvények

A jelenlegi hév-vonalak a hetvenes évek műszaki színvonalát képviselik, az érintett hév-vonalakon a járműállomány jelentős részének életkora eléri az ötven évet, és nem versenyképes az autózással a szolgáltatás színvonala. A fejlesztéssel a városi és elővárosi autóforgalom csökkenthető, így hosszútávon az autóhasználatból származó légszennyezés és szén-dioxid kibocsátás is kevesebb lehet.

A csepeli, ráckevei és szentendrei hév-vonalak fejlesztése Budapesten ma a legnagyobb közlekedési adósság. A fő célunk az, hogy versenyképesebb legyen a fővárosi és az elővárosi tömegközlekedés. A mai elővárosi vasúti utasszám ilyen fejlesztések révén akár meg is duplázható, és ehhez elengedhetetlen a hévek fejlesztése.

IDE KAPCSOLÓDIK: Budapest Jolly Jockere: Vitézy Dávid a főpolgármesternek és a kormánynak is jó, de ki ő valójában?

Kiemelt kép: A Kálvin térig meghosszabbított csepeli HÉV tervezett vonala – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid