Site icon BudaPestkörnyéke.hu

„Mennek mint a barom” – Agglomerációs látlelet egy kanyar miatt kirobbant vitáról

Szinte hetente történik baleset Páty Biatorbágy felöli végén lévő éles, keskeny, nem belátható kanyarban. Az út csúszós, mély árok szegélyezi, védőkorlát csak részben van. A kanyar nem a településhez tartozik, mégis a falu költségvetéséből akarják véglegesen csúszásmentesíteni. Ez több embernél kiverte a biztosítékot és nagy perpatvar lett belőle.

A dél-budai agglomerációban, a Zsámbéki-medence főváros felöli peremén fekvő 8 ezer fős Páty lakosságszáma az agglomeráció legtöbb településéhez hasonlóan folyamatosan nő. Ez a tény és az egyre nagyobb átmenőforgalom miatt jelentősen megnőtt a település közlekedési terhelése.

Szekér helyett autóval

Sok száz évvel ezelőtt a falu alapítói nem gondolhattak arra, hogy a szekérrel és lóháton kiválóan bevehető falu végi éles kanyar az utódoknak komoly problémát fog jelenteni. A keskeny Torbágyi úti kanyaron keresztül halad ugyanis Páty, Telki és Budajenő M1-es felé vezető forgalma.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

„Mennek mint a barom”

Az út burkolata úgynevezett fehéraszfaltos. Ez akár jó hír is lehetne, hiszen a burkolat ezen a szakaszon sima, ezért azonban sok autós tempósan érkezik a kanyarba és csak az utolsó pillanatban érzékeli, hogy nagyon le kell lassítani, pláne, ha szembe is jön egy autó. Hiába a sebességkorlátozó tábla és a sebességet kijelző radar, sokan mégis bátran érkeznek a kanyarba. Egy pátyi facebookos hozzászólás szerint: „Mennek mint a barom”.

Az útszakasz állandó csúszóssága miatt még egy fontos dolgot érdemes tudni. A kanyar közvetlenül a Füzes-patak mellett van. Ez a rész gyakorlatilag a falu legmélyebb része, így sajátos, gyakran párás mikroklíma alakul itt ki. Még nyáron, kiváló útviszonyok mellett is sokszor párás, vagyis síkos az út a kanyar környékén.

Levélhegyeket írtak

A helyi önkormányzat több levelet is írt a Magyar Közút Zrt.-nek. 2016-ban megígérték, hogy legalább szalagkorlátot építenek, de ez a mai napig nem készült el. Ezt követően a helyi polgármester folyamatosan kereste az állami vállalatot, de nem jutott előrébb az ügy.

Fizessen a falu

Pár hónappal ezelőtt az önkormányzat egy magáncégtől árajánlatot kért úgynevezett Living Road csúszásgátló rendszer felhordására. Az árajánlatot továbbküldték az út fenntartójának, ahonnét azt a választ kapta a település, hogy a Magyar Közút Zrt-nek nincs ellenvetése, annak megépítését támogatják, de jelenleg a szükséges forrás nem áll rendelkezésükre. Vagyis ha a falu akarja, fizesse ki a csúszásmentesítést.

Perpatvar

Miután a hír kikerült az egyik pátyi facebookos oldalra, folyamatosak a hozzászólások. Egyesek szerint az autósoknak be kellene tartaniuk a szabályokat, akkor nem lennének a kanyarban balesetek, és nem kellene a falu pénzét erre költeni. Mások szerint is az a probléma, hogy nem a falu feladata a kanyar megcsináltatása, míg megint mások azt mondják, hogy minden emberélet fontos és nem számít ki fizet.

Kapcsolódó cikkek:

Sasfészek-tó: Egy zsebkendőnyi vadon az M1-es autópálya mellett

„Nem kellene folyamatosan károgni”

Az egyik hozzászóló ezt írja: Én azt gondolom, hogy ez egy jó hír! Igaz, hogy a falu költségére, de meg lesz oldva. Nagyon sűrűn történik baleset a nevezett kanyarban. Folyamatos téma, hogy megint és megint baleset történt. Az önkormányzatban megvan a szándék arra, hogy az utat biztonságosabbá tegye. Már kitették a 30-as táblát, azóta baleset sem volt ott. Emberek! Lehet örülni. Addig, amíg nem készül el, pedig továbbra is óvatosan a kanyarban.  Nem kellene folyamatosan károgni, mindenben a hibát keresni, hátsó szándékokat, „zsebredolgozást” feltételezni. Egyszerűen csak örülni annak, hogy a több éve húzódó problémára a közeljövőben megoldás nyílik.

Nem volt gond a kanyarral

Egy másik helyi ezt írja: Érdekes, idáig, nem volt azzal a kanyarral semmi gond. Mostanság csak, amikor autó sebességét fitogtatva, mennek mint a barom. Azért költsön az önkormányzat mert egy-két jó képességű nem tudja felmérni, hogy mennyivel tudja bevenni a kanyart.

Lehet szitkozódni

Egy hölgy ezt fűzte hozzá: Ennyi erővel, egy sebesség mérőt is felehetne szerelni, hogy a sok idiótát figyelmeztesse, hogy lassítson. Egyszerűen nevetséges, hogy nem saját magukat hibáztatják az emberek, hanem mindig várnak valami plusz megoldást. Ami ha nem jön létre, lehet szitkozódni.

Nem a község feladata

Volt aki ezt írta: Az a baj, hogy ezeknek az utaknak a kezelése nem a község feladata. Ez a felmarás is több millió forint lesz, ha a falu átvállalja a költségét, kivitelezését, mert nagy kegyesen megengedte végre a Magyar Közút Nonprofit Zrt., holott az ő feladatuk lenne.

Agglomerációs látlelet

A vitába bekapcsolódtak bringások is, akik azért fúrják az új burkolatot, mert szerintük azon megcsúszik majd a bicikli kereke, mások az új fenntartóját, megint mások az önkormányzatot vagy éppen az autósokat szidják. Sok ilyen kanyar van az agglomerációban. A pályi eset igazi agglomerációs látlelet a hárításról, a megoldáskeresésről és a megoldás vitatásáról.

BudaPestkörnyéke.hu információ – Fotók: Helyszíni felvételek/BudaPestkörnyéke.hu

Exit mobile version