Huszonöt közlekedési beruházás, köztük motorvonatok beszerzése, a Déli körvasút 2. ütemében szereplő fejlesztések, a gödöllői- és a csömöri HÉV rekonstrukciójának és az M2-es metróval való összeköttetésének előkészítése is megvalósulhat egy új kormányhatározat szerint, még az uniós támogatási kérelmek elbírálása előtt.

25 beruházás

Huszonöt közlekedési beruházás valósulhat meg az év első napjától külön kötelezettségvállalás nélkül az idei költségvetés terhére abból az 56-ból, amely az Integrált Közlekedésfejlesztés Operatív Program előirányzata a hazai társfinanszírozáson felül egy új kormányhatározat szerint. A lehetőség az érintett támogatói határozat meghozataláig érvényes – olvasható a vg.hu cikkében. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 254 ezernél is többen követnek minket.

Déli körvasút építése

A kormányhatározatban felsorolt fejlesztések támogatási kérelmét már tavaly benyújtották az uniónak, kivéve a Déli körvasút 2. ütemében szereplő nádorkerti és közvágóhídi új megállók, valamint kiegészítő létesítmények építéséét. Utóbbira az idei évben kérték uniós források biztosítását. Ez a projekt 210,1 milliárd forintba kerülne.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Új vonatok

A kiemelt beruházások listáján szerepel többek között: 19 nagy kapacitású – 600 ülőhelyes – akadálymentes és kerékpár szállítására is alkalmas Stadler KISS villamos motorvonat beszerzése a MÁV számára 112,9 milliárd forint értékben, a Rákospalota-Újpest-Vác-Vácrátót és a Kőbánya-Kispest-Lajosmizse elővárosi vasútvonalat fejlesztésének előkészítése, összesen 7,4 milliárd forint értékben, a gödöllői és a csömöri HÉV rekonstrukciója és az M2 metróval való összeköttetésének megvalósítása, valamint járműbeszerzés 7 milliárd forint értékben. 

5-ös metró előkészítése

A kormányhatározat értelmében elkezdődhet az észak-déli HÉV-vonalak összeköttetésének előkészítő munkálata, vagyis az 5-ös metró előkészítése. 7,4 milliárd forintot biztosítanak erre a költségvetésből. Közel 1 milliárd forint értékben szerepel a kiemelt projektet között a kelenföldi intermodális csomópont kialakításának egy része és a Kis-Gellért hegyi alagút felújításának előkészítése is.

Várni kell még a pénzre

Várni kell ugyanakkor az uniós támogatás jóváhagyására és a munkák elkezdésére számos MÁV nagyberuházás megvalósítása esetében. Ezek között szerepel a Kőbánya-Kispest-Dabas és a Debrecen-Apafa-Mátészalka vonalak villamosítása összesen 330 milliárd forint értékben.

Nem lett kiemelt projekt a szentendrei HÉV-ek cseréje

Nem került a kiemelt projektek közé a szentendrei HÉV-vonalra tervezett járműbeszerzés, valamint az Újfehértó–Nyíregyháza, illetve a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal első fejlesztési üteme sem. Hasonló a helyzet a 15 elővárosi, zéró emissziós és 200 ülőhelyes elővárosi villamos motorvonat beszerzésével is, várni kell az uniós támogatási kérelmek elbírálására. Várólistán maradt a Nyugati pályaudvar bevezető szakaszának, az észak-balatoni vasúti megállók és a debreceni 1-es villamosvonal korszerűsítése és új járművek vásárlása is.

Eurovelo kerékpárút budapesti szakasza

A Budapesti Közlekedési Központ beruházásai is azok közé kerültek, ahol várni kell az uniós támogatási döntésre. Ezek között szerepel az Építési és Közlekedési Minisztériummal közös projekt, az Eurovelo kerékpárút budapesti szakaszának fejlesztése; új trolik vásárlása és a vezetékek átépítése, a Déli pályaudvar felújítása, egyes fővárosi kötöttpályás projektek előkészítése, a Göncz Árpád Városközpont felújítása, és Budai fonódó villamos újabb ütemének megvalósítása is. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 254 ezernél is többen követnek minket.

Kiemelt kép: