Új szakaszba lépett a váci Duna-híd építésének előkészítése. Kedden talajmechanikai vizsgálatokat végeznek a tervezett nyomvonalakon, hogy felmérjék a folyó menti terület teherbíró képességét. A város ellenzéki vezetése korábban már elhatárolódott a jelenleg ismert nyomvonalaktól, nem támogatják azokat, mert szerintük élhetetlenné tennék Vácot. A helyi Facebook-csoportokban sokan kampányfogásnak tartják a talajvizsgálatot.

Talajmechanikai vizsgálat

Kedden, április 16-án a József Attila sétány környezetében, a Duna-parti nagy játszótér mellett talajmechanikai vizsgálatot, úgynevezett CPT szondázást végeznek. Ennek célja a váci Duna-híd egyik tervezett nyomvonalához kapcsolódó talajfizikai paraméterek felmérése a döntéselőkészítő tanulmány és környezeti hatástanulmány készítéséhez. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 254 ezernél is többen követnek minket.

Szondát küldenek a talajba

A szondázás helyén kézi közműkutatás történik. A vizsgálat során egy szondafejet küldenek le a talajba, mely különböző értékeket mér és rögzít. A munkálatot követően a korábban kiemelt talajt és gyeptéglát eredeti helyére helyezik vissza. A munkavégzés előreláthatólag 1 munkaórát igényel – írják Vác hivatalos oldalán.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Nem mindenki örül

A váci Duna-híd ezzel a talajvizsgálattal most közelebb kerülhet a megvalósuláshoz, ennek pedig nem mindenki örül. A helyi Facebook-csoportokban egyre nagyobb a felháborodás, sokan kampányfogásnak tartják a talajvizsgálatot. Szerintük a hídból nem lesz semmi, mert úgysem jönnek majd EU-s pénzek. A jelenleg ismert nyomvonalakat a település ellenzéki vezetése is elutasítja. Korábban a helyi újságban így fogalmaztak erről: “Durva beavatkozás lenne városunk épített környezetébe, jelentős mértékben rontaná a váci emberek komfortérzetét és mindennapos életvitelét. Így a városvezetés elutasítja ezen elképzeléseket és mindent megtesz azok módosítása érdekében.”

Iskolásokra zúdítanák a forgalmat

A váci városházán tehát nem a híd építését fúrják, hanem annak tervezett helyét. Szerintük máshol kellene megépíteni a hidat. Az alábbi térképen látszik, melyik két helyszínen épülne meg a híd. Az iskolavárossal a település vezetői szerint az a probléma, hogy a gyermekek egészségét, zavartalan oktatását veszélyeztetné. Ugyanis aszerint a Szentendrei szigetről az Iskolavárosba irányítanák a híd forgalmát. Ez a település vezetői szerint megengedhetetlen környezeti terhelést róna az ott tanuló sokszáz fiatal, valamint a velük foglalkozók számára.

A váci híd lehetséges nyomvonalai

Forrás: Váci Hírnök

Negatív hatás

A másik nyomvonallal az a problémája a váci városházának, hogy védett műemlékek közvetlen közelébe vinné a forgalmat. “Önkormányzatunk ezúton is biztosítja városunk lakosságát, hogy ezen és minden további, a váci emberek életére erősen negatív hatással bíró kormányzati elképzelés ellen a leghatározottabban fel fog lépni. Nem engedjük, hogy érdekeinkkel szemben, egészségünk, nyugalmunk és gyermekeink élete ellen valósítsanak meg átgondolatlan terveket.” – írták a város hivatalos lapjában.

Kihirdették a tervezőket

2021-ben írtuk meg itt a Budapestkörnyéke.hu hírportálon, hogy kihirdették az új, Dunakeszitől északra építendő Duna-híd tervezőit. Az UNITEF’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt., illetve a Roden Mérnöki Iroda Kft. készítheti el a hídhoz kapcsolódó dokumentumokat. Több hídvariáns készülhet.

600 méteres hídban gondolkodnak

Magyar Építők azt írta mindezek kapcsán, hogy a Duna főágán – ez a Vác térségben futó baloldali ág – várhatóan, az átkelés helyétől függően, minimum 600 méter szerkezeti hosszúságú és a hajózási paramétereknek megfelelő, minimálisan 120-180 méteres nyílásokkal épített hídszerkezet előkészítése szükséges.

Petíció a hídért

2019-ban arról írtunk itt a Budapestkörnyéke hírportálon, hogy petíciót írtak azért, hogy legyen végre híd Vácnál a Dunán. Így fogalmaznak a most is elérhető petícióban: “Mi, a Dunakanyar mindkét oldalán és a Szentendrei-szigeten élő állampolgárok kinyilvánítjuk, hogy kérjük, sőt követeljük az évtizedek óta tervezett és a mai napig halogatott új Duna-híd megépítését Vác és Tahitótfalu térségében.”

10 éven belül akarták, már eltelt öt év

A petícióban az is írják, hogy a híd közúti kapcsolatot teremtene végre Esztergom-Vác-Szentendre és a környezetükben lévő dunakanyari települések között, illetve lehetővé válna a keresztirányú közúti kapcsolat az M2 gyorsforgalmi út, a 2-es főút és a 11-es főút között, ami például kerülő utatkat is biztosítana. A régen várt új híd nagy lökést adna a térség gazdasági és kulturális fejlődésének is. Kérik a térség országgyűlési képviselőit, polgármestereit, hogy érvényesítésk az itt élők érdekeit az új váci Duna-híd 10 éven belüli megépülésével. Ezt tehát 5 évvel ezelőtt írták, a petíciót azóta hatszáznál többen írták alá. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 254 ezernél is többen követnek minket.

Kiemelt kép: BPK-illusztráció