Ősztől már B kategóriás, vagyis személyautóra érvényes jogosítvánnyal is lehet valaki buszsofőr, tehát szerezhet D kategóriás jogosítványt. Korábban ehhez egy C kategóriás vezetői engedélyre is szükség volt.

Drága és sok idő

Nagy Bálint emlékeztetett, a B kategóriás jogosítvánnyal eddig csak a C, azaz tehergépkocsi vezetésére jogosító engedély birtokában lehetett buszvezetői képzésre jelentkezni, ami időben és költségben is plusz terheket jelentett a foglalkoztatottak és a foglalkoztatók számára is. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Ugorhatunk egy kategóriát

A múlt héten elfogadott, már hatályba lépett rendelet szerint a B kategóriával rendelkezők ezentúl a teherautó-jogosítvány megszerzése nélkül is részt vehetnek a buszvezetői képzésen – tette hozzá.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Sokat lehet spórolni

A C kategóriás tanfolyam mintegy 600-800 ezer forintos költséget és fél-egy évig tartó képzést jelentett a vizsgázóknak, amit a buszvezetői tanfolyam 400-500 ezer forintos díja és hasonló képzési ideje követett. A könnyítésnek köszönhetően a C kategória díját lehet megspórolni – mutatott rá az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára.

Ismétlő vizsga sem lesz

A két kategóriához úgynevezett gépjárművezetői képesítési igazolvány megléte is szükséges, ötévente pedig kötelező jelleggel ismétlő vizsgát kellett tenniük a hivatásos sofőröknek, a rendelettel azonban eltörölték a megújító vizsgát.

Sokakat érint

Ez az intézkedés jelenleg 40-50 ezer ember érinthet Magyarországon, a könnyítés után megjelenő új belépőkkel pedig ez a szám tovább fog emelkedni – fejtette ki az államtitkár.

Nagy a munkaerőhiány

Az új szabályozás bevezetéseinek okairól szólva kifejtette, jelentős a munkaerőhiány az ágazatban, külön problémát jelent, hogy az ebben dolgozók jelentős része közel jár a nyugdíjkorhatárhoz. Cél az is, hogy csökkenjenek a közúti közlekedési ágazatban működő vállalkozások adminisztrációs terhei és kötöttségei, valamint bevonzzák az új munkaerőt – emelte ki Nagy Bálint.

Nyugatra mennek a sofőrök

Naszályi Gábor az ATV Híradónknak azt mondta, hogy az új rendelet lényege, hogy azt a sofőrhiányt, ami egész Európára jellemző, valamilyen szinten kezelje. „Nyilván nálunk egyéb okból van, mint a gazdagabb országokban hiszen nálunk jelentős részben azért alakul ki sofőr hiány, mert mennek nyugatra, északi országokba jelentősen több fizetésért” – tette hozzá Naszályi.

Nehezebb átszokni

Köves Szilárd vezetéstechnikai oktató hangsúlyozta, korábban nem véletlenül volt az a szabályozás, hogy autóbuszvezető csak az lehet, aki előtte rendelkezett teherautó-jogosítvánnyal, ugyanis nagy kategóriás gyakorlattal könnyebb átszokni a buszra, mint egy személyautóról.

Figyelni kell az utasra

„A nagy kategória legyen ez C, teherautó már lényegesen könnyebb volt megszokni a busznak a méreteit amikor már előtte nagy járművet vezetett valaki. Annak mások a menetdinamikai tulajdonságai, máshogy kell vezetni gyorsítás-lassítás ügyben, mint egy személyautót, tehát nyilván itt az utasra nagyon oda kell figyelni” – emelte ki Köves Szilárd.

Nem biztos, hogy megéri

Egy neve elhallgatását és arca kitakarását kérő buszsofőr elmondása szerint, bár vannak előnyei a szakmának, összességében nem éri meg buszvezetőnek lenni. „A BKV egy stabil munkahely, nem tudnak egyik napról a másikra felmondani, nem szűnik meg, ami egy vállalkozónál ez bármikor megtörténhet. Egy időben szerettük is, mai napig szeretem csinálni a munkámat, viszont egyre több atrocitás ér minket akár utasok részéről, vagy akár föntről is” – mondta a buszsofőr. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció