Lázár János közlekedési miniszter szerdán bejelentett 10 olyan pontot, amelyekkel szerinte megreformálják a MÁV-ot. Ezek között szerepel, ha 20 percet késik egy vonat, akkor visszafizetik a jegyár felét. A miniszter azt is kijelentette, lemond, ha súlyos baleset történik a MÁV-nál. Vitézy Dávid, az Orbán-kormány korábbi közlekedésért felelős államtitkára keményen kritizálta a 10 pontos csomagot, szerinte szomorú, hogy a semmit próbálja a miniszter reformnak eladni.

10 jól hangzó dolog

“Hallom, kínkeservesen kellett kiizzadni magukból a MÁV új vezetőinek 10 olyan, jól hangzó dolgot, amit 2026-ig meg tud ígérni ma Lázár János, miután a miniszterre kezd ráégni a rengeteg működési zavar, melyeket jelentős részben épp az általa kivont források, leállított projektek és kudarcos átszervezések okoznak” – írja közösségi oldalán Vitézy Dávid. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

Lázár János 10 pontja

Szerdán Lázár János egy sajtótájékoztatón jelentette be azt a 10 pontot, amellyel szerinte megreformálják a MÁV-ot. Mint mondta, bevezetik a késésekhez kapcsolódó intézményt június elsejétől, visszafizetik a jegy árának felét annak, akinek a vonata vagy busza 20 percet késik. Ez egy objektív felelősség, vita nélkül teszik ezt. Aki applikáción keresztül vásárolt, az azon keresztül kapja vissza, aki jegypénztáron keresztül, az a pénztárostól kapja vissza. De a bérletesekre is vonatkozik ez, akinek öt alkalommal késik a vonata 20 percet, annak 10 százalékát elengedik.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Felújítják az összes WC-t és érkezik 500 db új busz

A MÁV csoport összes mosdóját egytől egyig felújítják 2026. január elsejéig – mondta a miniszter, majd hozzátette: takarítószemélyzet lesz minden állomáson, illetve az IC-ken. Azt is mondta, hogy 2026. április 30-ig ezer darab új autóbuszt vásárolnak az idei 500 után. Most tíz év az átlagéletkor, ezt le fogják nyomni 7-8 évre.

IC-felújítások

A miniszter tájékoztatása szerint jelenleg 50 darab korszerű villanymozdonyunk van, további 150 elöregedett. Azt vállalják, hogy 2025-ben 40 darab új villanymozdony és 15 újszerű dízelüzemű áll hadrendbe. Az IC-kocsikból jelenleg 100 van használaton kívül, ezeket felújítják, továbbá 285 IC-t szereznek be, erre a fedezet biztosítani fogják.

A Balaton környékén a GYSEV fog szolgáltatni

Lázár János elmondta, hogy a  GYSEV kapacitását beforgatják a MÁV-hoz, összesen 500 kilométert a GYSEV vesz át a MÁV-tól, ez főleg a Balaton nyugati régióját érinti. Lázár szerint a nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást, nem győzték klímával és emberrel kiszolgálni a megnövekedett igényt. Ebből a tanulságot levonták, ezért új szolgáltatást alakítanak ki, ez pedig a MÁV-busz. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére, sőt magántársaságoktól is bérelnek, hogy ki tudják szolgálni az utasokat. Hangsúlyozta, hogy ami tavaly megtörtént, az nem történhet meg újra. Ez praktikusan azt jelenti, hogy ha egy osztálycsoport a déliből indulna, de nincs elég hely, azokat busszal viszik el.

Klímaberendezés

A miniszter azt is elmondta, hogy a jegy vásárlásából korábban nem derült ki, hogy van-e klíma a buszokon vagy a vonatokon. Aki jegyet vásárol ezután tudni fogja, hogy van-e rajta klíma vagy nincs. Új applikációt indítanak el májustól MÁV Plusz néven, ez az év második felére lesz teljesen kész. A legfontosabb új funkció a késési funkció lesz. 

Kritizálta a bejelentést Vitézy Dávid

Vitézy Dávid élesen kritizálta Lázár János bejelentéseit. “Az állomási WC-k felújítása marad Magyarország legambiciózusabb vasúti beruházása. Ugyanis gyakorlatilag ennyi maradt: a tavaly még 3000 milliárdos, akkor épp öt pontos óriási vasútfejlesztési ígéretekből, amiből nem lett semmi” – írja közösségi oldalán Vitézy.

Semmit adják el reformnak

“A volt közlekedési államtitkár szerint egyszerre vicces és szomorú, ahogy a semmit próbálják reformmá sminkelni. Míg Csehország vagy Lengyelország 1000 milliárd forint fölött költ csak idén vasútfejlesztésre, és arról beszélnek az ottani miniszterek, hogy melyik vonalon mikor lesz 200 km/h sebesség, nálunk Lázár ma már egyenesen irreálisnak minősítette az ilyen sebesség elérését Magyarországon. Az összevethető méretű cseh vagy az osztrák beruházási szint kettő, azaz 2 százalékát sem költi Magyarország az idei költségvetésben vasútfejlesztésre” – szögezi le Vitézy Dávid, majd hozzáteszi:

Elveszítik közvagyon jellegüket a pályaudvarok

“Ja, és persze a hosszú távon legfontosabbat se felejtsük: a nagy budapesti és a vidéki pályaudvarok és a mögöttük található, rendkívül értékes óriási fejlesztési területek eközben ellenérték nélkül 99 évre épp magánkézbe kerülnek, elveszítik közvagyon jellegünket, ahogy ezt büszkén, saját javaslataként tálalta az építési és közlekedési miniszter” – írta Vitézy Dávid. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

Kiemelt kép: Vitézy Dávid, háttérben Lázár János – A fotó illusztráció, Adobe AI mesterséges intelligencia felhasználásával készült