A magyarországi személyszállító vonatok megközelítőleg 2 millió percet, vagyis 3,8 évet késtek 2018-ban. A korábbi esztendőhöz képest nőtt a késések száma, ez két elővárosi szakaszon zajló pályafelújítás miatt alakult így.

Az előző év során az Mfor.hu becslése szerint  összesen 3,8 évnek megfelelő késést halmoztak fel a vonatok Magyarországon a MÁV tájékoztatása alapján, ami megközelítőleg 2 millió percet jelent. Az állami vasúttársaság a portál megkeresésére közölte:

“Az országos vasúthálózaton 2018-ban több mint egymillió személyszállító vonat közlekedett, ezek 87 százaléka menetrend szerint érkezett a célállomásra”.

Vagyis késés az összes vonat 13 százalékát érintette, miközben egy évvel korábban ez az arány még csak 12 százalék volt. Noha egy év alatt minimális romlás mutatkozott, még mindig sokkal jobb a helyzet, mint 2012-2013-ban volt: akkor a közlekedő vonatok 17-18 százaléka nem tudta tartani a menetrendet.

Kapcsolódó cikk: Elégedett utasok, pontos vonatok – a MÁV szerint sikersztori lett az esztergomi vonal

Az, hogy 12-13 százalékra emelkedett tavaly a késő vonatok aránya, a korlátozásokkal járó pályafelújításoknak köszönhető. Tavaly több frekventált elővárosi vasútvonalat (Budapest-Pusztaszabolcs, Budapest-Hatvan) érintő átépítés zajlott, melyek idén is folytatódnak – hívta fel a figyelmet az állami vasúttársaság.

Ez is érdekes: Megint bepöccent Dunakeszi polgármestere, nem tűri tovább a vonatok késését

Vonattípusonként nézve mindenképpen azok járnak rosszabbul, akik regionális járatokkal közlekednek. Esetükben mutatkozik a legnagyobb esély arra, hogy nem tudnak időben megérkezni a célállomásra.

Fontos hír: Nyolc újabb emeletes vonatot vásárolt a MÁV az elővárosi vonalakra

Gyakran éri kritika a MÁV-ot az utazási körülmények, késések, fennakadások miatt, az utasszámban ez nem mutatkozik meg. A cég tájékoztatása szerint az elmúlt három évben országos viszonylatban mintegy 4 millióval nőtt a MÁV-START utasszáma.

Meglepő hír: A Dunakeszin élő miniszter elővárosi vonattal járt a Parlamentbe dolgozni

A növekedés leginkább a nagy elővárosi forgalmat bonyolító szakaszokon volt kiugró. Az év végi adatok alapján a legjelentősebb utasforgalom-emelkedés az elővárosban a Budapest-Déli-Tatabánya szakaszon volt, ahol 24 százalékkal több ember választotta a közlekedés eme formáját. Itt közel 4,8 millióan utaztak tavaly egész évben. Az esztergomi és székesfehérvári vonalon 22-22 százalékos volt a növekedés, a MÁV szerint mindkettő esetében rekordszámban vásároltak menetjegyet – előbbi esetében 3,9, utóbbinál 9,4 millió utasról számoltak be.

Témába vág: A vonatok 90 százaléka pontos, a MÁV pedig több dologban is megelőzi az európai vasúttársaságokat

A MÁV folyamatosan fejleszti a pályahálózatot és a járműparkot a vonattal utazók véleményét vizsgálva a magyar szolgáltatások az EU átlagával azonos szintűek az Európai Bizottság két főigazgatóságának megbízásából készült felmérés szerint.

Kapcsolódó téma: Túl sok kalauzt vertek meg a vonatokon, törvényi szigorítást követelnek a vasutasok

Az EU-ban Magyarország a negyedik helyen szerepel a jegyvásárlás egyszerűségével kapcsolatban felállított rangsorban, ezzel az utasok 93 százaléka elégedett. A járatsűrűséggel 83 százalék elégedett (az EU átlag 75 százalék), a járatok megbízhatóságával és menetrendszerűségével pedig az utazók 77 százaléka, szemben az európai 65 százalékos átlaggal.

Kiemelt kép: Érd-felső vasútállomás/BudaPestkörnyéke.hu, Cikkbe ágyazott kép: Felújított vágányhálózat Háros vasútállomáson, a főváros XXII. kerületében 2019. február 6-án. Az állomás a felújítás alatt lévő Budapest-Pusztaszabolcs vasútvonalon található. MTI/Máthé Zoltán