Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint, a HÉV-járatok ritkításával az utasok járnak rosszul, hiszen a mostaninál is nagyobb tömegnyomor lesz a szerelvényeken. A közlekedési szakember azonnal fegyelmit adna a HÉV-et működtető MÁV vezetőinek ezért a felelőtlenségért.

Járatritkítás

A saját emberei felelőtlensége miatt ritkítja a HÉV-et a MÁV – véli Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke. Tegnap írtuk meg, hogy Karácsony Gergely nyilvánosságra hozta a járatok ritkításáról szóló hírt. Erre rácsatlakozott Szentendre polgármestere, aki szerint ez nagyon rossz lesz az ott élőknek. Vitályos Eszter országgyűlési képviselő szerint azonban nincs szó járatritkításról, álhír az egész. Most a VEKE elnöke is megszólalt. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

A MÁV-főnökök alkalmasságát kérdőjelezik meg

Dorner Lajos, a közlekedési egyesület vezetője a Blikknek elmondta, hogy a MÁV-nál nem akarják ritkítani a járatokat, de kénytelenek megtenni, mégpedig a saját embereik felelőtlensége miatt. “Annyira biztosak voltak benne, hogy jönnek az új járművek, hogy nem kezdték el intézni a meglévő régiek vizsgáztatását, illetve az ahhoz szükséges karbantartásokat. Pedig semmi jele nem volt annak, hogy bárki is tenne bármit a járműbeszerzés érdekében.” – mondta a VEKE elnöke.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Szabotázs

Dorner Lajos így folytatta: “Kiderült, hogy tényleg nem lesznek új járművek. Nem tudom, miben bíztak, ez nem olyan, mint a bolt, hogy bemegyek és veszek egy raklappal. Egy járműcsere több évig eltart, legyártani, engedélyeztetni, lefuttatni a próbaköröket. Teljes fogalmatlanság, alkalmatlanság, sőt, ez már inkább szabotázs, amiért fegyelmivel kellene elküldeni a felelősöket, de a MÁV, ahogy mindig, most is védi a magas beosztásban lévőket.” – jelentette ki a közlekedési szakértő.

Dorner Lajos

Dorner Lajos a VEKE elnöke – Forrás: HírTV

59 éves szerelvények

A VEKE úgy tudja, hogy Most 78-ból csak 74 szállíthat utasokat januártól, ezt a hiányt pedig csak ritkítással lehet megoldani. Vagyis megint az utasok járnak rosszul, mert ez a mostaninál is nagyobb tömegnyomort jelent majd. Dorner szerint ha hirtelen lenne is pénz új HÉV-ek vásárlására, mire azokat legyártják, forgalomba állítják, mondjuk 2027-ig, addig is járnia kell valaminek. A legidősebb, 59 éves példányoknak is mindenképp ki kell még szolgálniuk egy 6-7 éves ciklust.

Megkongatták a vészharangot

Tegnap a főpolgármester kongatta meg a vészharangot. Egy levélben tájékoztatta őt a MÁV a változásokról. Karácsony Gergely így fogalmazott: „A MÁV-HÉV arról tájékoztatta a Fővárost, hogy járműhiány miatt több vonalon ritkítják a menetrendet januártól. Az elöregedő járművek miatt ráadásul semmi garancia nincs arra, hogy nem következnek újabb ritkítások, pedig már a mostani is sokaknak fog fájni.” – írja a főpolgármester a közösségi oldalán, majd így folytatja: “Annyira nem bírja működtetni az állam a HÉV-eket, hogy járatritkítást terveznek több vonalon januártól. Ez elfogadhatatlan. A HÉV vonalak működtetését még Tarlós Istvánék passzolták le az államnak. Ígértek azóta mindent: új járműveket, felújítást, de ebből semmi nem lett.” 

Csapás lenne Szentendrére

A főpolgármester járatritkításról szóló bejelentésére Szentendre ellenzéki polgármestere, Fülöp Zsolt úgy reagált, hogy az újabb csapást jelent a Szentendrén és környékén élők számára. A polgármester bizonyára az újabb csapás alatt azt értette, hogy a választási kampányban megígért 11-es út felújítását a választások után végül törölte a kormány, nem lett belőle semmi. Talán majd a következő választások előtt ismét kampánytéma lehet belőle.

Politika hangulatkeltés

A szentendrei HÉV-vonalon történő járatritkítást Vitályos Eszter a térség fideszes országgyűlési képviselője cáfolta. A közösségi oldalán arról ír, hogy az egész csupán álhír és az ellenzéki polgármesterek politikai hangulatkeltésre használják fel a menetrend változását. Ezután Vitályos elmagyarázta miről van szó.

Szentendrei és a ráckevei HÉV-vonalakat érinti

A menetrend a H5-ös szentendrei és a H6-os, ráckevei HÉV egyes járatait érintő, januártól életbelépő, kismértékű változtatásokkal biztosítható a következő időszakban is. A H5 HÉV esetben a változás azt jelenti, hogy több járat lesz a csúcsidőben, de ritkább követés lesz csúcsidőn kívül. A szentendrei HÉV-et illetően az összkép az utasok számára kedvező, hiszen a követési távolság növelése a csúcsidőn kívül nemcsak az eddig tapasztalt utasigényekhez alkalmazkodik: az indulási időpontok újragondolt elosztása lehetővé teszi azt is, hogy a 8:00-9:00 közötti időszakban még emeljük is a követési gyakoriságot, azaz sűrűbben járjanak a HÉV-ek. A fenti intézkedésekkel biztosítható, hogy az idei évben további változtatás nélkül legyen fenntartható a HÉV-szolgáltatás megszokott volumene és alapvető menetrendi kínálata.” – írja Vitályos Eszter.

Vitézy nyomta a HÉV-fejlesztéseket

A HÉV vonalak legnagyobb szabású fejlesztését Vitézy Dávid jelentette be, amikor még a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója volt. Két évvel ezelőtt interjút adott a BudaPestkörnyéke.hu hírportálnak, akkor, 2022. januárjában így fogalmazott: “A H5-ös, szentendrei HÉV-vonal műszaki tartalmát részletesen ismertettük az elmúlt hetekben több helyen. Szentendrén bemutattam az új végállomás terveit Vitályos Eszterrel, volt egy lakossági fórum a budapesti szakaszról. Tavaszra készülnek el a tervek, és haladunk előre. Számolunk azzal, hogy az esztergomi vasútvonalról is behozzunk két vonatot óránként a Batthyány térre ennek a projektnek az első ütemében, a hév teljes felújítása és akadálymentesítése mellett. Remélem, ez sikerül. A tervek jövőre elkészülnek és ráfordulunk az építkezésre.” – mondta két évvel ezelőtt Vitézy Dávid, aki egykor a VEKE elnöke is volt. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: HÉV-végállomás Szentendrén – Fotó: BPK