A MÁV szerint biztosított az őszi menetrendhez szükséges mozdonyvezetői létszám, de közben a rendszerben kevés a tartalék.
Sok a baj a MÁV-nál
A vágányhálózat és a vonatok rossz állapota mellett a munkaerőhiány is komoly kihívás elé állítja a MÁV-csoportot. A legnagyobb hiány a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében van. A vasúttársaság szerint „a MÁV és a MÁV-START üres pozíciónak száma a munkavállalók számához képest csupán 3 százalék”. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Sok a túlóra
A Népszava korábban 4500 betöltetlen pozícióról írt, de összesítésükben a Volán is szerepel. Ami pedig a túlórákat illeti: „jelenleg kétszáz óra feletti túlórát egyébként az érintett kollégáink létszámának mindössze 5,8 százaléka ért el, a keret kimerüléséről tehát még korántsem lehet beszélni.” A szolgáltatásokat nem a mozdonyvezetők túlóráztatásával, hanem a létszám bővítésével szeretnék biztosítani. Ahogy írtunk róla, a vasúttársaság a folyamatos toborzással párhuzamosan minden évben indít tanfolyamokat, évente 12–14 alkalommal. Idén összesen tizenhárom mozdonyvezetői tanfolyam indítását tervezték, összesen 325 fővel.
Hirdetés
Csodálatosan felújított lakás Újbudán, az Etele Plaza és az MOL Campus közelében, nem messze a Duna-parttól. Alkalmi ár: 68,5 MFt. Készpénzes vásárló esetén alkuképes az ár! A részletekért kattints az alábbi képre!
Jól fizet a MÁV
Az idei adatok alapján a mozdonyvezetők átlagkeresete bruttó 863 ezer forint volt, pótlékokkal és egyéb juttatásokkal. A legkisebb bruttó havi alapbér 464 ezer forint – ez nem tartalmazza a különféle pótlékokat és egyéb juttatásokat – írja a Telex.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Túllépett munkaidőkeret
Ahogy írtunk róla, a legnagyobb hiány a vasúttársaságnál a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében van. Gond, hogy a zavartalan vasúti közlekedést biztosító munkakörök közül a váltókezelők, a jegyvizsgálók és a mozdonyvezetők többsége szeptember végére kimeríti éves munkaidőkeretét.
Van megoldás
Ez nem csak a Munka Törvénykönyve, de a MÁV hatályos kollektív szerződésében meghatározott, maximum háromszáz óránál is több. Így elvileg a cég nem rendelhet el további munkavégzést az alkalmazottaknak – azonban akad egy kiskapu.
Saját maga dönthet, akar-e többet dolgozni
Egyéni különmegállapodásokkal extra díjazás fejében további száz órával növelhető a túlórakeret, de ez már teljes egészében a munkavállaló döntése. „Ha ez már veszélyezteti az egészségét, vagy egyszerűen csak túl fáradt a további extra munkához, akkor semmi sem kényszerítheti rá. ”
Nem lesz, aki vezesse a vonatokat
Utóbbit már a Vasutasok Szakszervezetének elnöke mondja. Meleg János kifejtette, amennyiben sokan döntenek úgy, hogy extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket.
Felfokozott idegállapotban
Minden azon múlik, hányan döntenek az extra munka mellett. Ha sokan tesznek így, akkor a menetrendben szereplő járatokat sem tudják elindítani. Így a lassújelek miatt késések mellé járatkimaradások is társulhatnak, amelyek tovább borzolják majd az utasok idegeit.
Előkelő helyen a toplistán
Ahogy megírtuk, a 800 ezres bruttó bér természetesen nem légből kapott: a mozdonyvezetői fizetés előkelő helyen szerepel a hazai fizetések toplistáján, azok között is, amelyeket diploma nélkül is lehet végezni. A vasúttársaság valóban szakemberhiánnyal küzd, mozdonyvezető kollégából is többre volna szükség a jelenlegi létszámnál, hiszen a kötöttpályás közlekedés egyre népszerűbb Magyarországon, amit a vármegye- és országbérletek bevezetése csak tovább fokozott.
Korlát az utasbiztonság
„A belépési feltételek könnyítésének és egyszerűsítésének csak egyetlen korlátja van: az utasbiztonság. Minden mozdonyvezetőnknek rendelkeznie kell azzal a szaktudással és gyakorlattal, ami az utasok biztonságos szállításához elengedhetetlen. Ebből nem engedhetünk” – írta a MÁV a Pénzcentrum.hu-nak. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.