Egyre jobban romlik az elvégzett munka színvonala, az utasok pedig a pénztárosokon és a jegyvizsgálókon vezetik le a feszültséget.
Szegény embert még az ág is húzza
Egyre nagyobb a gond a Magyar Államvasutaknál (MÁV). Nem csak az egyre rosszabb vágányhálózat, de a munkaerőhiány is egyre jobban gyötri a problémák garmadájával küzdő állami céget. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!
Túllépett munkaidőkeret
A legnagyobb hiány a vasúttársaságnál a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében van. Gond, hogy a zavartalan vasúti közlekedést biztosító munkakörök közül a váltókezelők, a jegyvizsgálók és a mozdonyvezetők többsége szeptember végére kimeríti éves munkaidőkeretét.
Van megoldás
Ez nem csak a Munka Törvénykönyve, de a MÁV hatályos kollektív szerződésében meghatározott, maximum háromszáz óránál is több. Így elvileg a cég nem rendelhet el további munkavégzést az alkalmazottaknak – azonban akad egy kiskapu.
Saját maga dönthet, akar-e többet dolgozni
Egyéni különmegállapodásokkal extra díjazás fejében további száz órával növelhető a túlórakeret, de ez már teljes egészében a munkavállaló döntése. „Ha ez már veszélyezteti az egészségét, vagy egyszerűen csak túl fáradt a további extra munkához, akkor semmi sem kényszerítheti rá. ”
Nem lesz, aki vezesse a vonatokat
Utóbbit már a Vasutasok Szakszervezetének elnöke mondja. Meleg János kifejtette, amennyiben sokan döntenek úgy, hogy extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket.
Felfokozott idegállapotban
Minden azon múlik, hányan döntenek az extra munka mellett. Ha sokan tesznek így, akkor a menetrendben szereplő járatokat sem tudják elindítani. Így a lassújelek miatt késések mellé járatkimaradások is társulhatnak, amelyek tovább borzolják majd az utasok idegeit.
Vasútellenes hangulatban az ország
Így aztán az egyre romló helyzet a jegyvizsgálókon és a pénztárosokon csattan. Ők érintkeznek ugyanis közvetlenül az utasokkal. Az utazó közönség is egyre frusztráltabb. Tettlegességig még nem fajultak a viták, de tagadhatatlanul egyre vasútellenesebb a közhangulat – magyarázta az érdekképviseleti vezető.
Mind több kellemetlenség
Mindez arra vezethető vissza, hogy a hiányzó munkaerő pótlása miatt lejjebb kerültek a felvételi követelmények, ennek pedig az elvégzett munka látja kárát. Így fordulhat elő, hogy a tehervagon mellett állt meg a személyvonat, utasokkal együtt zárnak le egy kocsit.
Nem a felelősöket éri utol a harag
Vagy éppen olyan hirtelen áll meg a vonat az állomáson, hogy az összes bőrönd az utasok nyakába esik. A figyelmetlenségek, a folyamatos késések, a nem működő klíma és sok egyéb kényelmetlenség korbácsolta harag azonban utat tör magának – s azokon csattan, akik nem tehetnek róla.
Kimaradhatnak vonatok
Már nyolc évvel ezelőtt is vonatokon, hangosbeszélőn toborzott munkaerőt a vasúttársaság, s korábban is akadt példa, hogy a mozdonyvezető hiánya miatt nem tudtak elindítani elővárosi vonatokat – derül ki a Népszava cikkéből. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!
(Kiemelt képünk saját illusztráció.)