Komoly létszámhiánnyal bajlódik a MÁV, ez az egyik oka, hogy ismét mozdonyvezetőket toboroznak. A feltételek első hallásra csábítóak: bruttó 800 ezer is lehet a havi fizetés. Mindezek ellenére úgy tűnik, hogy az állami cég még nem tart ott a modernizációban, ami a fiatalok számára vonzó munkahellyé tehetné a vasutat. A létszámot hamarosan gyorsan és hatékonyan pótolni kell, mert vészesen közeleg a tapasztalt dolgozók tömeges nyugdíjba vonulása.

Nem kell előképzettség

Nem csak plakátokon és internetes állásportálokon, hanem a vonatokon is találkozhatunk azzal az álláshirdetéssel, melyben a MÁV mozdonyvezető-gyakornokokat csábít idén novemberben induló tanfolyamára. Ami érdekes, hogy a korábbi évekkel, évtizedekkel ellentétben már nem kell műszaki előképzettség ahhoz, hogy valaki vonatot vezethessen mozdonyvezetőként. Néhány évtizede, a technológiai fejlődés előtt ez még elképzelhetetlen volt. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

A feltételek

A feltételek között szerepel a betöltött 20. életév, az érettségi vizsga megléte, az erkölcsi bizonyítvány, orvosi alkalmasság, valamint természetesen a tanfolyam során a moduloknak való megfelelés.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Pszichológia? Csak a tanfolyam alatt

A MÁV-Start nem is tagadta, hogy az előzetes műszaki ismeretekre már nincsen szükség a jelentkezéshez. Pszichológiailag is csak a tanfolyam ideje alatt készítik fel a reménybeli vezetőket az akár szélsőséges helyzetekre.

Fontos a stresszkezelés

„Az oktatási anyag része a stresszkezelés, és szélsőséges helyzetekben helytállásra felkészítés is. A mozdonyvezetők előzetes orvosi vizsgálatánál kötelező a munkapszichológiai vizsgálat. A műszaki előképzettség viszont nem feltétel, csak az érettségi” – fogalmaztak a MÁV illetékesei.

863 ezres átlagkereset

A mozdonyvezetői tanfolyam sikeressége átlagosan 60-70%. Aki ezt a hivatást választja, jellemzően a vasút kötelékében marad. Az idei adatok alapján a mozdonyvezetők átlagkeresete bruttó 863 ezer Ft volt (alapbér + pótlékok + egyéb juttatások). A legkisebb bruttó havi alapbére 464 ezer Ft (mely nem tartalmazza a különféle pótlékokat és egyéb juttatásokat).

Előkelő helyen a toplistán

A 800 ezres bruttó bér természetesen nem légből kapott: a mozdonyvezetői fizetés előkelő helyen szerepel a hazai fizetések toplistáján, azok között is, amelyeket diploma nélkül is lehet végezni. A vasúttársaság valóban szakemberhiánnyal küzd, mozdonyvezető kollégából is többre volna szükség a jelenlegi létszámnál, hiszen a kötöttpályás közlekedés egyre népszerűbb Magyarországon, amit a vármegye- és országbérletek bevezetése csak tovább fokozott.

Korlát az utasbiztonság

„A belépési feltételek könnyítésének és egyszerűsítésének csak egyetlen korlátja van: az utasbiztonság. Minden mozdonyvezetőnknek rendelkeznie kell azzal a szaktudással és gyakorlattal, ami az utasok biztonságos szállításához elengedhetetlen. Ebből nem engedhetünk” – írta a MÁV a Pénzcentrum.hu-nak.

A létszámhiány fogságában

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete szerint a mellékvonalak bezárásában is szerepet játszott a létszámhiány. A társadalom magas életkora tükröződik a vasutasoknál is, magas az átlagéletkor, sokan mennek el nyugdíjba, a bérek ellenére a fluktuáció is magas.

Sokan mennek majd nyugdíjba

„Nem mozdonyvezető-specifikus a létszámhiány, a jegyvizsgálóknál, forgalmi szolgálattevőknél, kocsirendezőknél egyaránt ez a helyzet. A Ratkó-korszakban születettek mennek 2-3 éven belül nyugdíjba, és azok is majdnem mind férfiak lesznek. A magyar állam, mint a vasúti szolgáltatás megrendelője 3 millió többlet kilométert rendelt, csakhogy erőforrás-fejlesztésre nem tett hozzá semmit sem” – nyilatkozta Mózes Tibor ügyvezető elnök a létszámhiányról. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció