A MÁV szerint biztosított az őszi menetrendhez szükséges mozdonyvezetői létszám, de közben a rendszerben kevés a tartalék.

Sok a baj a MÁV-nál

A vágányhálózat és a vonatok rossz állapota mellett a munkaerőhiány is komoly kihívás elé állítja a MÁV-csoportot. A legnagyobb hiány a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében van. A vasúttársaság szerint „a MÁV és a MÁV-START üres pozíciónak száma a munkavállalók számához képest csupán 3 százalék”. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Sok a túlóra

A Népszava korábban 4500 betöltetlen pozícióról írt, de összesítésükben a Volán is szerepel. Ami pedig a túlórákat illeti: „jelenleg kétszáz óra feletti túlórát egyébként az érintett kollégáink létszámának mindössze 5,8 százaléka ért el, a keret kimerüléséről tehát még korántsem lehet beszélni.” A szolgáltatásokat nem a mozdonyvezetők túlóráztatásával, hanem a létszám bővítésével szeretnék biztosítani. Ahogy írtunk róla, a vasúttársaság a folyamatos toborzással párhuzamosan minden évben indít tanfolyamokat, évente 12–14 alkalommal. Idén összesen tizenhárom mozdonyvezetői tanfolyam indítását tervezték, összesen 325 fővel.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Jól fizet a MÁV

Az idei adatok alapján a mozdonyvezetők átlagkeresete bruttó 863 ezer forint volt, pótlékokkal és egyéb juttatásokkal. A legkisebb bruttó havi alapbér 464 ezer forint – ez nem tartalmazza a különféle pótlékokat és egyéb juttatásokat – írja a Telex.

Túllépett munkaidőkeret

Ahogy írtunk róla, a legnagyobb hiány a vasúttársaságnál a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében van. Gond, hogy a zavartalan vasúti közlekedést biztosító munkakörök közül a váltókezelők, a jegyvizsgálók és a mozdonyvezetők többsége szeptember végére kimeríti éves munkaidőkeretét.

Van megoldás

Ez nem csak a Munka Törvénykönyve, de a MÁV hatályos kollektív szerződésében meghatározott, maximum háromszáz óránál is több. Így elvileg a cég nem rendelhet el további munkavégzést az alkalmazottaknak – azonban akad egy kiskapu.

Saját maga dönthet, akar-e többet dolgozni

Egyéni különmegállapodásokkal extra díjazás fejében további száz órával növelhető a túlórakeret, de ez már teljes egészében a munkavállaló döntése. „Ha ez már veszélyezteti az egészségét, vagy egyszerűen csak túl fáradt a további extra munkához, akkor semmi sem kényszerítheti rá. ”

Nem lesz, aki vezesse a vonatokat

Utóbbit már a Vasutasok Szakszervezetének elnöke mondja. Meleg János kifejtette, amennyiben sokan döntenek úgy, hogy extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket.

Felfokozott idegállapotban

Minden azon múlik, hányan döntenek az extra munka mellett. Ha sokan tesznek így, akkor a menetrendben szereplő járatokat sem tudják elindítani. Így a lassújelek miatt késések mellé járatkimaradások is társulhatnak, amelyek tovább borzolják majd az utasok idegeit.

Előkelő helyen a toplistán

Ahogy megírtuk, a 800 ezres bruttó bér természetesen nem légből kapott: a mozdonyvezetői fizetés előkelő helyen szerepel a hazai fizetések toplistáján, azok között is, amelyeket diploma nélkül is lehet végezni. A vasúttársaság valóban szakemberhiánnyal küzd, mozdonyvezető kollégából is többre volna szükség a jelenlegi létszámnál, hiszen a kötöttpályás közlekedés egyre népszerűbb Magyarországon, amit a vármegye- és országbérletek bevezetése csak tovább fokozott.

Korlát az utasbiztonság

„A belépési feltételek könnyítésének és egyszerűsítésének csak egyetlen korlátja van: az utasbiztonság. Minden mozdonyvezetőnknek rendelkeznie kell azzal a szaktudással és gyakorlattal, ami az utasok biztonságos szállításához elengedhetetlen. Ebből nem engedhetünk” – írta a MÁV a Pénzcentrum.hu-nak. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.