Nagy érdeklődés övezi a jövőre érkező új KISS emeletes motorvonatokat, ezért a MÁV nyílt rendezvénynapot tartott szombaton Vácott, vasárnap pedig a monori állomáson. Szolnokkal együtt három helyszínen közel hatezren nézték meg az új emeletes vonatot. A MÁV-START először a legforgalmasabb Budapest–Cegléd–Szolnok és Budapest–Vác–Szob elővárosi vasútvonalakon állítja forgalomba az új járműveket.

Összesen 40 KISS motorvonatot rendelt meg a MÁV-START. Az emeletes vonatok gyártását a Stadler Bussnang AG. végzi, az első kocsik már kigördültek a gyártósorról, és a tesztutakat járják. Az összes emeletes jármű hadrendbe állításával 2022 őszére Budapest elővárosában kizárólag modern FLIRT vagy KISS motorvonatok közlekednek majd – évente 60 millió ember utazását szolgálva.

A 600 férőhelyes KISS motorvonatok új korszakot nyitnak meg a személyszállításban. A MÁV-START először a legforgalmasabb a Budapest–Cegléd–Szolnok és Budapest–Vác–Szob elővárosi vasútvonalakon indítja el az új vonatokat. A vonalakon komplex szolgáltatásfejlesztés szükséges mind a vasúti pálya, mind a járművek szempontjából.

A Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vonalon idén is több karbantartási munkát végzett el a MÁV, jövőre pedig mintegy 6 milliárd forintot csoportosít át a saját forrásaiból, hogy a ceglédi vonal műszaki állapotán javítson.

A felújítások és a modern motorvonatok forgalomba állítása hozzájárulnak a pontosabb közlekedéshez. A járművek jobb gyorsító képessége, illetve az oldalankénti 12 ajtónak köszönhető gyors utascsere miatt is stabilabb lesz a menetrend, csökkenhet a menetidő.

Az utasok elégedettségét szolgálja majd a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas, 600 férőhelyes utastérrel felszerelt emeletes motorvonat.

A KISS három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható mosdóval rendelkezik, a multifunkciós terekben pedig 4 kerekes szék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi is szállítható, továbbá WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, korszerű kamerarendszerrel van felszerelve.

A KISS-ek a legújabb biztonsági szabvány szerint készülnek, és a gyártó ellátja őket olyan vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen. 

Az emeletes motorvonatok jelentős hazai hozzáadott érték mellett készülnek. A KISS-ek forgóvázainak gyártását a Stadler szolnoki forgóváz üzeme végzi, míg a járművek összeszerelésének nagy része ahogy ezt korábban itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon is megírtuk a Dunakeszi Járműjavítóban történik. Emellett ugyancsak hazai gyártású a komplett fékberendezés is.

Fotók: MÁV