Site icon BudaPestkörnyéke.hu

Szuperexpressz indul Budapestről Prágába, jól járnak az elővárosi vonatokon ingázók is

Nagysebességű vasútat terveznek Budapestről Győr érintésével Bécsbe, illetve Pozsonyon át Prágába és Varsóba. Távolinak tűnik, de mint a vasútfejlesztésben oly sokszor, itt is igaz: ha azt szeretnénk, hogy 2040-ben valóság legyen, most kell az előkészítésén dolgozni – fogalmazott Vitézy Dávid a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója. Az elképzelés kiváló, apró probléma, hogy jobb esetben is csak 20 év múlva láthatjuk élőben ezeket a Nyugatiból startoló szuperexpresszeket.

Szakmai konferencián mutatták be, hogy áll a projekt. Az osztrák, cseh, szlovák es lengyel partnerek együttműködésével jelenleg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) megrendelésére részletes megvalósíthatósági tanulmány készül, a nyomvonal-változatokról szóló döntés-előkészítő tanulmány készült most el.

Fontos hír, kattints a címre! Újra forgalomba állt az emeletes KISS motorvonat a Budapest-Vác vasútvonalon

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Hogy jön ehhez az egészhez a Budapest Fejlesztési Központ? Vitézy Dávid elmondása szerint ők a nagysebességű vasút fővárosi érkezési pontjaival foglalkoznak, a készülő Budapest Agglomerációs Vasúti Stratégia keretében.

Vitézy Dávid a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója. Forrás: Facebook

Az igazgató a konferencián elmondta, három infrastrukturális fejlesztés szolgálja a nagysebességű vasutak érkezését: Elsőként: a Déli Körvasút fejlesztése és kapacitásbővítése, az ennek keretében a távolsági vonatok számára is készülő új Közvágóhíd állomás;

Másodszor: a Kőbánya-Kispest és Monor között létesülő új kétvágányos pálya, mely eléri a Liszt Ferenc repülőtér 2-es terminálját és bekapcsolja az elővárosi mellett a távolsági közlekedésbe is;

Harmadszor: a részletes megvalósíthatósági tanulmányban a Budapesti Fejlesztési Központ által vizsgált új vasúti alagút a Déli és a Nyugati pályaudvar térsége között, mely a távolsági vonatok kiszolgálását is szolgálhatja majd.

Ezen intézkedések nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a budapesti vasúti hálózat fogadni tudja a növekvő számú távolsági vonatot a jövőben és például a Bécs vagy Prága felől érkező nagysebességű vonatok a belváros a Nyugati pályaudvar vagy a Déli Körvasút érintésével elérjék a Liszt Ferenc nemzetközi repülőteret a jövőben – írja közösségi oldalán Vitézy Dávid.

„A nagysebességű vasútnak csak egyik célja, hogy a távolsági utasok gyorsabban és az autózásnál, repülésnél környezetbarátabb, fenntarthatóbb úton juthassanak el Budapestről Bécsbe, Berlinbe, Prágába, Varsóba, Pozsonyba vagy akár Győrbe. Emellett azonban a távolsági közlekedés önálló új pályára helyezése jelentős pályakapacitásokat nyithat meg a ma is túlzsúfolt fővonalakon. Ez segít a teherforgalom vasútra terelésében, de új távlatokat nyit az elővárosi közlekedésben is” – fogalmazott Vitézy Dávid.

Az 1-es (Budapest – Tatabánya) és a 30-as (Budapest – Székesfehérvár) vonalak elővárosi járatsűrűségét is jelentősen növelheti, ha a távolsági vonatok a jövőben az új nagysebességű pályára kerülhetnek – tette hozzá az igazgató, majd így folytatta:

Az 1-es vonalon a most induló Kelenföld – Budaörs kapacitásbővítés előkészítésén már úgy dolgoznak a NIF-fel közösen, hogy a pálya a jövőben a nagysebességű vasút budapesti bevezető szakaszaként is alkalmas legyen.

„A MÁV mindennapos gondjai mellett megértem, ha sokan szkeptikusak. De sok évtizede a japán vagy később a francia, spanyol, benelux vagy olasz nagysebességű projektek is azért születtek, hogy a meglévő vonalak mindennapos gondjain is segítsenek a távolsági utasok magas színvonalú kiszolgálása mellett. Ebben a szemléletben dolgozunk mi is, hogy a jövőbeni fejlesztés ugyanúgy szolgálja a varsói üzleti utast, mint a biatorbágyi ingázókat” – írta Vitézy Dávid.

Ezeket is olvasd el, kattints a címekre!

Kiemelt kép: A francia szuperexpressz a TGV megelőlegezett MÁV logoval – BPKmontázs

Exit mobile version