A Margit körút és környékének élhetőbbé tételéről, forgalomcsillapításáról beszélgetett a 2. kerületi Nappali közösségi házban Őrsi Gergely kerületi polgármester, Balogh Samu, a fővárosi önkormányzat közlekedéspolitikáért felelős kabinetfőnöke, Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár és Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója. Kiderült: sokszor a rengeteg jó ötlet és az egyetértés sem elég az üdvösséghez.

A Margit körút az M0 szerepét tölti be

A beszélgetésen elhangzott: a Margit körút jelenleg az M0-s szerepét tölti be és a hatalmas forgalom miatt élhetetlenné vált. Ezért jelentős részben az agglomerációból érkező autósok a felelősek. A behajtási díj, forgalomkorlátozás rögtön „polgárháborút okozna”. Kicsi lépésekkel lehet javítgatni a helyzeten, mint a körút zöldítése, átkelők kiemelése. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Élet a villamosmegállók körül

Őrsi Gergely polgármester elmondta: a felmérések szerint az élet az üzletek és a villamosmegállók köré rendeződik a Margit körúton. A megállók között nincs semmi. Mivel a 4–6-os villamos leghosszabb megállóköze is a Margit körúton van a Mechwart liget és a Margit híd között, felmerült, hogy tegyenek be ide egy új megállót, az ötvenes évekig amúgy is volt itt egy.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Vitézy módosítana

Vitézy Dávid szerint nagyon megnőtt a forgalom a körúton az ötvenes évekhez képest, és ahelyett, hogy egy köztes villamosmegállót betesznek egy olyan helyre, ahol nem férnek el a le- és felszállók, az lenne a jó megoldás, ha a Széna téri megállót lejjebb helyeznék a Millenárishoz, a (Margit hídi) Mechwart ligeti pedig közelebb jönne a Horvát utcához. Csakhogy ez az átépítés milliárdos tétel, amire a következő pályafelújításig irreális dolog lenne költeni.

Kis beavatkozások

A beszélgetésen egyetértés volt abban, hogy a körúton csak kis beavatkozásokat tudnak végrehajtani, amivel a gyalogosok közérzetét javíthatják. Ilyen például, hogy a körútba torkolló kis utcák végén úgy alakítják ki az átkelőket, hogy nem a gyalogosnak kell lelépnie a padkáról, hanem a járda szintben marad, és az autók hajtanak át a bukkanón. Ezáltal egy kissé folyamatos, promenád jellege lesz a körúti járdának, és ha az virágágyásokkal, zöld szigetekkel, több fával érzékelhetően le van választva a körúti forgalomtól, az növeli a sétálási kedvet.

Nem lehet mit csinálni

A körút forgalmával a beszélgetők szerint nem nagyon lehet most mit kezdeni, mivel lényegében az egyetlen észak–déli és kelet–nyugati csatorna Budának ezen a részén. Itt szólt közbe egy láthatóan felpaprikázott helyi lakos, aki nem értette, hogy miért nem lehet egy sávot egyszerűen elvenni a közútból, lesz, ami lesz – írja beszámolójában a Telex.

„Polgárháború lenne”

Őrsi szerint azonban egy ilyen lépés szinte rögtön „polgárháborúhoz” vezetne. Nemcsak az autósok miatt, akik dugóba kerülnének, hanem a környékbeli kis utcák lakosai miatt is, amiket elöntenének a kerülőútra induló autók, ha hosszú piros lámpás csomópontokkal vagy sorompóval fognák meg a befele jövő forgalmat.

Életeket is tönkre tesz a forgalom

A polgármester elismerte, hogy igazságtalan a helyzet: az agglomerációból dőlnek befelé az autók mindennap, és még az úthasználatot sem kell megfizetniük, míg a fővárosból kifelé az autópályákon mindenhol meg kell venni a megyei vagy az országos matricát. „Az agglomerációs forgalom nemcsak az utakat, hanem az életeket teszi tönkre” – fakadt ki.

Bővítik a P+R parkolót Hűvösvölgyben

Őrsi előre leszögezte, hogy a kerülettel határos Solymáron épülő betongyár és építőanyag-nagykereskedés teherautóinak például egyszerűen nem adják majd meg a behajtási engedélyt. A polgármester közölte, hogy a hűvösvölgyi villamos végállomásán tervezik bővíteni a P+R parkoló kapacitását, valamint iskolabuszokat szerveznek majd rá a végállomásra, mert tapasztalat szerint a szülők villamossal már bátrabban engedik el a gyerekeket, és nem fogják fuvarozni őket kocsival. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: a Margit körút. Fotó: