Bécsben járt szakami úton Kerpel-Fronius Gábor, Budapest momentumos főpolgármester-helyettese. Megnézte hogyan fejlődik a szomszéd főváros, és mi az, amit érdemes lenne átvenni tőlük. Olyant látott, amely kapcsán úgy gondolja nagy a kétségbeesés Újbudán.

Az átláthatóságért, a részvételiségért, az innovációért és a fenntartható fejlődésért felelős főpolgármester-helyettes, Kerpel-Fronius Gábor Bécsben járt. Meglátogatta az Aspern nevű városnegyedet is. Erről a következőket írta az Azonnali.hu portálon megjelent véleménycikkében: ebben a városrészben különböző okosvárosi megoldásokkal kísérleteznek és úgy kezdenek városfejlesztésbe, hogy előbb van a helyszínen a metrómegálló, mint ahogy a negyed elkezd kinőni a városból.

Élesen elüt attól, ami Újbudán történik

A főpolgármester-helyettes szerint „Ez élesen elüt attól, ami most Újbudán történik, hogy gyakorlatilag kinő egy sok ezer új munkahelyet és lakóhelyet tartalmazó negyed, és most van kétségbeesett gondolkodás arról, hogy ezt a közlekedési infrastruktúra miként fogja kiszolgálni.”- írja.

„Számtalan új technológiai megoldást vezettek be, illetve rendeztek új rendszerbe régieket, például elsősorban megújuló energiákra alapozzák az energiaellátást, az ingadozást úgy próbálják kiküszöbölni, hogy a talajban tárolják többek között a hőt, a lakók szokásait figyelő, tanuló és az alapján predikciókat végző berendezésekkel igyekeznek kiszolgálni az energiaigények alakulását.

Kerpel-Fronius Gábor, főpolgármester-helyettes – Forrás: Facebook/ Kerpel-Fronius Gábor

Fontos, hogy a várost eleve nem gépkocsikra, hanem tömegközlekedésre-biciklikre tervezték. Az épületek nagy részében nincs földalatti teremgarázs, inkább központi gyűjtőgarázsokat építenek, az autóknak inkább a hosszabb távú, városrészen kívüli használatát kiszolgálva.

Ráadásul nincs pláza, ellenkezőleg a központi út van úgy kialakítva, hogy azon és a mellékutakon kis üzletekben legyenek a különböző funkciók elérhetőek. Ráadásul a lakófunkcionalitást ötvözik a munkahelyekkel is, így valóban olyasmit valósítanak meg, amit a Momentum is kívánatosnak tartott a Budapest 2.0 víziójában: a kis távolságok városát.” – írja a városvezető.

Bécsben a torlkódásokat okozó mamataxikkal is kísérleteznek

Éppen tegnap írtunk arról itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon, hogy Bécsben azzal kísérleteznek, hogy az iskolakezdés előtt fél órával lezárják az iskolák utcáit, hogy a srácokat szállító mama,- és papataxik ne okozzanak torlódást az iskolánál.

Kerpel-Fronius Gábor írásából arra lehet következtetni, hogy Budapest főpolgármester-helyettese kissé rácsodálkozott a bécsi innovációra, az urbanista szakemberek tevékenységére. Talán sikerül a kísérletező, újító személletből Budapestre is áthozni valamit.

Kiemelt kép: Újbuda, MOL-székház építése – Fotó: BPK