A dugók egyik okozóját, az iskolai mama,- és papataxikat megpróbálják kiiktatni a bécsi utcákról, hogy így csökkentsék a reggeli torlódásokat. A helyieknek és az iskoláknak is elege lett ugyanis a sulik előtt feltorlódó autókból, ezért megpróbálnak tenni ellenük. Nem teketóriáztak: lezárják az iskolák utcáját, így oda nem hajthatnak be a szülők.

Reggelente Budapesthez hasonlóan Bécsben is katasztrofális állapotok alakulnak ki az iskolák környékén. Szülők százai indulnak útnak és gerjesztenek dugókat, hogy gyermeküket autóval vigyék az iskolába. A bejárat környékén autóhegyek, várakozó szülők, amíg a csemete kiszáll a kocsiból. Bécs hadat üzent a jelenségnek, nem akarnak mama,- és papataxikat az iskolák bejáratánál.

Teljes lezárás a suli kezdete előtt

Schulstrasse, azaz iskola utca, így hívják az osztrák fővárosban azt a modellkísérletet, amelynek lényege: hogy az iskola utcáját tanítás kezdete előtt fél órával teljesen lezárják a forgalom elől. Az iskola így csak gyalog, kerékpárral és rollerrel közelíthető meg. A szülők továbbra is vihetik ugyan autóval a gyermeküket, de a srácoknak több száz méterre a sulitól ki kell szállniuk a kocsiból, s az utolsó etapot gyalog kell megtenniük – írja az autoszektor.hu oldal.

Bécs második kerületében levő, az alábbi képen látható általános iskola volt az első, ahol a kísérlet elkezdődött. A Vereinsgasse reggel háromnegyed nyolc és negyed kilenc között gyalogos utcává, úgynevezett iskola utcává alakul. Sajtóhírek szerint alig volt olyan szülő, akinek ne tetszett volna az ötlet, de a pedagógusok és a gyerekek is elégedettek.

Győzött a közlekedésbiztonság. A tanulók élvezték, hogy a suli kezdete előtt az utca az övék lett. Játszhattak, labdázhattak, szabadon sétálgathattak. Örültek, hogy nincs forgalom, övék az utca. A két évvel ezelőtti kezdeményezés sikert aratott, azóta Bécsben ötre emelkedett azoknak az iskoláknak a száma, amelyek csatlakoztak a kísérlethez.

A rendszer bevezetését követően az érintett iskolákban megnőtt azoknak a gyerekeknek a száma, akik gyalog, kerékpárral vagy rollerrel indulnak reggelente suliba. Ezzel párhuzamosan csökken azoknak a diákoknak a száma, akiket szüleik kocsival visznek iskolába.

Az első kísérlet bevezetése után 47%-ról 57%-ra nőtt a gyalog iskolába induló diákok száma. 8%-ról 10%-ra emelkedett a kerékpáros diákok aránya és 10%-ról 7%-ra csökkent azoknak az iskolásoknak a száma, akiket szüleik továbbra is kocsival vittek a lezárt utcáig.

A lezárt Vereinsgasse Bécsben – Forrás: wienzufuss.at

Most februárban újabb utcával bővült a bécsi kísérlet. Már olyan iskola is van, ahol a délutáni tanítás befejezésekor is lezárják az iskola előtti utcát.

A bécsi ötletre felfigyeltek Lengyelországban, Németországban és Kanadában is. Több szakértő érkezett Bécsbe, hogy megnézzék a rendszert működés közben, átbeszéljék a tapasztalatokat.

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke azt mondja: a bécsi kísérlet jó, Magyarországon is ki kellene próbálni. Szerinte sok szülő azt hiszi, azzal tesz jót a gyerekének, ha az iskolapadig autóval viszi, holott fontosabb lenne az életre nevelés, mint a csemete iskolakapuig fuvarozása – állítja az elnök.

A legutóbbi, immár ötödik ilyen lezárt utca kialakítását követően Bécs egyik főpolgármester-helyettese is megszólalt. Birgit Hebein azt mondta, hogy az iskolakezdés előtti harminc perces autóbehajtási tilalom sikeres, segíti a reggeli közlekedési káosz csillapítását, ráadásul nagyon sok dicséretet kaptak a szülőktől, pedagógusoktól és gyermekektől, így biztos abban, hogy további ilyen utcákat fognak kialakítani a városban – nyilatkozta a osztrák állami tévének Bécs főpolgármester helyettese.

Budapesten is sok a mamataxi

Budapesten is a dugók egy részét az gyermeket iskolába, különórára fuvarozó szülők okozzák. Kérdés, hogy egy utca lezárása mennyire alakítaná át a közlekedési szokásokat. Valóban csökkennének a torlódások az adott iskola környékén, vagy csupán a suli főbejárata helyet a lezárásnál torlódnának az autók, hogy a srácok ki tudjanak szállni a kocsiból. Lehet, hogy egy próbát ez Budapesten is megérne.

Kiemelt kép: illusztráció, dugó az M3-as bevezetőn – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu