Megújul és bővül a HÉV-hálózat, emellett 54 korszerű szerelvény is érkezik 2025-ig – jelentette be a HÉV-beruházásokat ismertető sajtótájékoztatóján Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének végrehajtásáért felelős államtitkár. A hosszútávú cél az északi és déli HÉV-vonalak összekötése egy Duna alatti alagúttal, ez lesz az ötös metró. A pontos nyomvonalat a Kálvin tértől északra megvalósíthatósági tanulmányban vizsgálja a Budapest Fejlesztési Központ.

Fürjes Balázs államtitkár elmondta, hogy megújul és bővül a HÉV-hálózat és a fejlesztés keretében a csepeli (H7) és a ráckevei héveket (H6) a föld alatt meghosszabbítják a Kálvin térig, hogy közvetlen átszállási kapcsolat nyíljon a hármas és a négyes metróval.

A mélyvezetésű szakasz a Közvágóhídtól a Soroksári út alá kerül, a H7-es hév ezért nem fogja többé elvágni a Dunától a Nemzeti Színházat, a Művészetek Palotáját, és a környező városrészeket. Új állomás létesül a Közvágóhídnál, csatlakozva a Déli Körvasút új állomásához, a Boráros téren és a Kálvin téren.

Fürjes Balázs, államtitkár – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

A hosszútávú cél az északi és déli HÉV-vonalak összekötése egy Duna alatti alagúttal, ez lesz az ötös metró. A pontos nyomvonalat a Kálvin tértől északra megvalósíthatósági tanulmányban vizsgálja a Budapest Fejlesztési Központ.

A sajtótájékoztatón Vitézy Dávid a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója elmondta: a Budapest Fejlesztési Központ létrejöttekor azt ígérték, azonnal kiírjuk a tendert a H5 felújítás és a H6-H7 felújítás és Kálvin térig továbbfejlesztés engedélyezési és kiviteli terveire. Ez megtörtént, nyáron szerződést kötöttek a tervezőkkel, elindult a munka és a BFK megkapta a szükséges mintegy 10 milliárd forint európai uniós támogatást is a beruházás előkészítésére.

Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Az engedélyezési tervek 2021-22-ben, a kiviteli tervek 2022-23 során készülnek el, ezt követően kezdődhet meg a kivitelezés több ütemben. A teljes beruházás, elsősorban a mélyalagút-fúrás és a mélyállomások építése mintegy 7-10 évet vesz igénybe, de az első pályafelújítási munkák már 2023-tól megindulhatnak.

A sajtótájékoztatón Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója és Keresztes Péter, a MÁV HÉV vezérigazgatója bejelentette: egy hónapon belül megjelenik a közbeszerzési eljárás az 54 db új, alacsonypadlós, egyterű, klimatizált, korszerű 120 méter hosszú hév-vonatra.

Homolya Róbert, a MÁV vezérigazgatója – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Ezek teljes egészében felváltják majd szentendrei H5, a ráckevei H6 és a csepeli H7 vonalak mai elöregedett, 44 éves átlagéletkorú, magaspadlós, nyáron tűzforró kelet-német járműflottát. Az első vonatok 2023-ban érkezhetnek, a teljes flotta cseréje 2025-ig tervezett, sikeres tender esetén.

A tájékoztatón az is elhangzott, hogy a regionális tarifaközösség, vagyis, hogy egy jeggyel használhassuk Budapesten és az agglomerációban a Volán, a MÁV, a HÉV és BKK járatait minden érintettnek közös célja.

MTI/BPK, Kiemelt kép: Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid